Annons

Olympus E-500 vs. Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Är på gånga att uppgradera mig vad gäller kamera och har fastnat för någon av dessa två, Olympus E-500 vs. Canon 350D. Mest pga alla possetiva recensioner de har fått överallt man läser, men även att de är ganska små vilket är ett stort plus för min del. Dessutom så verkar de vara väldigt prisvärda dvs hyffsat "billiga".
Vilken av dessa skulle ni välja i första hand? Vilka för/nackdelar har de om man jämför med varanndra?

mvh Benny
 
Mitt val: E-500

Trots att jag använder en 20D så måste jag i detta fallet rekommendera Olympus E-500.

Vi kan börja med handhavandet, och nu talar jag för mig själv, utifrån egna erfarenheter;

E-500 ligger bättre i handen, och känns dessutom gedignare. 350D kommer mina händer helt enkelt inte överens med.

Kitobjektiven är totalt olika. Det är väl allmänt känt att Canons 18-55 är en ranglig plastleksak som ger softa bilder.
Olympus 14-45 däremot är riktigt trevlig. Konstruktionen känns mycket mer påkostad, men framför allt ger den bra bilder. Kantskärpan är kanon för ett objektiv i den här prisklassen!

E-500 har även SSWF, dammborttagningen. Fungerar utmärkt!

Enda nackdelen jag kan se är att sökaren är mindre på E-500 jämfört med 350D. Trots detta faktum hade jag självklart ändå valt E-500, gärna i dubbelkitet med 14-45 och 40-150.

Dubbelkitet måste för övrigt vara något av det mest prisvärda paket som finns på marknaden just nu. Där har du någonting att växa i!
 
Mitt val: Canon 350d.

Jag har en vän med en 350d och en vän med en e-500. Jag gillar att använda båda kamerorna, men canon ger en överlägsen seriositetskänsla. Olympusen är enligt mig sämre i handhavandet och mindre sensor. Canon har ett tillbehörsutbud som inte kan jämföras, och tar bättre bilder. Bilderna som 350d producerar är fortfarande i klass med de nya kamerorna som släpps.

Det må vara så att canons kitoptik är riktigt skraltig, och olympus är fin, men med tiden tror jag de flesta byter upp sig på ett eller annat sätt. Canon är mycket mer att växa i helt enkelt. Köper man en Olympus är man fast i 4/3-träsket sen..
 
HenrikHansen skrev:
Mitt val: Canon 350d.



Canon är mycket mer att växa i helt enkelt. Köper man en Olympus är man fast i 4/3-träsket sen..

helt klart så verkar canon ha mångdubbelt större tillbehörsutbud jämfört med olympus, men jag har för mig att jag sett någon form av ring som sitter mellan objektiv och kamera som gör det möjligt att använda tex canongänger till 4/3. Har jag rätt och i så fall funker detta bra.
Annars har jag fått många possetiva kommentarer av E-500.
 
Jag köpte E-500 för ett tag sen med dubbelkittet.
Jag är supernöjd, visst sökaren är inte så stor men jag känner inte att det är ett problem. Hela kameran inklusive objektiven känns påkostade. Det var väldigt enkelt att lära känna kameran med alla smidiga menyer. Greppet känns skönt och stabilt. Om du söker en liten kamera så är ju 4/3 smidigare eftersom objektiven blir mindre.

Jag tror det finns en sådan konverter du pratar om, nästan säker på 4/3-Nikon men 4/3-Canon borde också finns... Däremot vet jag inte om AF funkar då?

Lycka till med ditt kameraköp iallafall :)
/Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.