Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-450

Produkter
(logga in för att koppla)

kia1

Avslutat medlemskap
Köpte en Olympus E-450 till min dotter i somras. Hade hört mig för och fick höra att den skulle vara bra, kan själv ingenting om kameror. Nu är grejen den att min dotter har klagat en hel del på kameran, så nu undrar jag; har jag gjort ett dåligt köp? Eller är det bara det att hon inte vet hur kameran fungerar. Det blir ofta skuggor som hon inte blir av med i bilden, bilderna blir inte så klara och fina som hon och även jag skulle önska.

MVH Kia
 
Det är inget fel på bildkvaliteten hos E-450. Det den saknar jämfört med nyare kameror är att den blir brusig över ISO 800 och har sämre DR (i starkt ljus blir gärna det ljusa helt vitt och skuggorna svarta). Skuggorna i bilden - är det ifall blixten använts? I likhet med de flesta andra kamerorna med inbyggd blixt skymmer motljusskyddet blixten vid vidvinkelläget (åt 14mm hållet med kitzoomen). Motljusskyddet bör tas av då man tar blixtbilder. Kitobjektivet 14-42 är också bland de bättre - sedan finns förstås variation mellan exemplar.

Men nej, i vardagssituationer är det inget fel på E-450. Det den saknar är en större och klarare sökare och inbyggd bildstabilisering. Det är sannolikt fototekniken som är största anledningen till otillfredsställande bilder, bortsett från någon defekt hos just denna kamera.
 
Har själv en e420 och de är inget direkt att klaga på. Visst, mot en fullformatare faller den väl, men olympus objektiv är riktigt skarpa. Låter mest som handhavandefel, man får inte allt serverat på samma sätt med systemare som med mobilkamera eller peka-skjut
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.