Annons

Olympus E-300

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykorv

Ny medlem
Jag har bara tidigare haft kompakta digitalkameror och efter två års fotograferande tänkte jag avancera lite till en digital systemkamera.

Har kikat runt och hittat en intressant modell vid namn Olympus E-300, har tidigare blandannat haft en "vanlig" Olympus och den fungerade utmärkt, frågan är om de är lika bra på digitala systemkameror som på kompakta, tycker ni det?

Och ni som testat/har e-300, hur tycker ni att de fungerar allmänt? Och hur stora är dom, har sett vissa olympuskameror på affärer och tycker de verkar betydligt mindre än nikon, canon o.s.v

Tacksam för svar!

Jo, Olympuskamerorna kan vara lite mindre än andra modellers då de bygger på en egen standard som kallas fourthirds (4:3), och utgår från en liten mindre sensor än andra kamerors. Detta medför framförallt att man kan bygga kompaktare optik, eller rättare sagt bildvinkeln blir snävare vid kortare brännvidder. Du kommer närmare motivet med ett 150mm objektiv på en 4:3-kamera än med ett 150mm objektiv på någon annans kamera. Å andra sidan krävs längre optik för att uppnå lika kort skärpedjup som andra kameror.
Vidare innebär en mindre sensor att pixlarna ska trängas på en mindre yta, och därigenom mer brus vid högre ISO. Min kamera E-500 tycker jag ger ordentligt mer brus än andra märkens (Nikon, Canon) redan vid ISO 400-800. De senare E-modellerna E-400, E-410, E-500, E-510 ska enligt vad jag förstår klara högre ISO bättre.
Vet inte hur det är med E-300 du talar om, men varför sikta på en E-300 som ju är en lite äldre modell som till och med utgått ur sortimentet vad jag förstår. Mitt tips skulle, om du bestämt dig för en Olympus, vara att titta närmare på den senaste E-510 modellen.
Annars är inte storleken på kamerahusen så förskräckigt stor. Jag höll i en Canon 400D häromdagen, och den upplevdes nästan nättare (men även lite klenare måste jag säga) än min E-500.

Hoppas detta varit matnyttigt inför ditt val.
/jer.

kittykorv skrev:
...Och ni som testat/har e-300, hur tycker ni att de fungerar allmänt? Och hur stora är dom, har sett vissa olympuskameror på affärer och tycker de verkar betydligt mindre än nikon, canon o.s.v
E-300 är näst efter E-1 den mest robusta dSLR från Olympus hittills. Ergonomin är dess främsta förtjänst, den är dock större och tyngre än de senare modellerna.

Som Jerry är inne på, de ny kamerorna är betydligt intressantare.

Jag har själv en E-400 och en E-300. Jag uppskattar E-400 för dess större buffer, dess träffsäkrare exponering, samt snabbare auto-fokus.

Allt har dock sitt pris. Får du tag på en E-300 till rätt pris, så kan den ju vara ett alternativ, men jag tycker ändå att du ska kika på främst den nyare E-510 med kit-objektiven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar