Annons

Olympus E-1, fiasko eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Olle, that's true, but with Nikon, for example, you have the choice between several 50mm lenses so in order to get one you don't have to spend 5000 SEK....

MVH Duncan
 
Det är ju helt okej att det finns superduperlinser för astronomiska summor, men det måste finnas alternativ också. Kommer det såna och att huset landar på de 1495 dollar som det spekuleras om så kan det mycket väl bli en vinnare... Personligen tycker jag att huset SER läckrare ut än både D100 o 10D men jag kan ha fel *S*

Sen kan det vara kul att se nån käka sina skor också... "i närheten av" är en ganska vid jämförelse. Är en 10D i närheten av en 1DS?
 
Sen får man väl hoppas att det kommer fler gluggar. T.ex något mer vidvinkligt än 28mm, ett fast kort-tele för porträtt (inte makrot, alltså), något som motsvarar en fast 50mm...
 
Men Duncan, 50 mm för småbild eller 1Ds är ett normalobjektiv. Om Olympus E-1 inte blir ett fiasko kommer säkert fler objektiv, t ex normalobjektiv på 25 mm utan makro och till ett konkurrenskraftigt pris.
Alla nya system har ju ett begränsat objektivutbud i början, även Nikon.

Olle
 
Tack för den länken Duncan! det var inte ankskit! Om inte de bilderna är i närheten av en 1DS så undrar jag vad den gör med bilderna... har några bilder tagna med 1DS o visst är de fina, men i närheten av tycker jag väl att de här är... men det kanske inte kan avgöras på skärm, eller?
 
Visst ser bilderna bra ut, men de gör det mesta i dessa storlekar. Sedan vet man ju inte hur mycket fix det är i P-shop.
Olympusens bildkvalité ska bli intressant att se när Dpreview gör en ordentlig test.
 
Det kommer fler gluggar, och ytterligare en gång, olympus är inte ensamma om 4/3 systemet utan det var ett gäng tillverkare som har kommit upp med det tillsammans just för att dom försöker få till något som liknar en standard. Så förhoppningsvis kommer fler kameror, och det är ju så att det blir Canon vs. Nikon vs. Alla andra.

Det här är ingen provokation mot Olympus-bitna, jag vill helt enkelt bara veta.
Varför Olympus E-1, när det finns D100/10D och en Pentax på gång?
Av samma skäl som att det finns en Fuji, Kodak, Sigma, Pentax, Canon, Nikon, annars kan man lika gärna säga, varför lägger inte alla andra ner eftersom Canon, nikon och minolta är stora.

Jag tror det handlar om att Olympus vill slå sig in på semi-proffsmarknaden. Deras nya kamera verkar fin, men jag skulle gärna vilja veta vad den har som inte ett Canon eller Nikonshus erbjuder. Ta objektivutbudet t.ex.
Dom är redan inne på semiproffsmarknaden med sina E-10 och E-20, E-10 klår vida min Eos 33 i byggnadskvalite om inte funktion. E-1 är bara en vidareutveckling i det för att kunna ackomondera utbytbara linser. Dom gluggar som finns nu är bara vid lanseringen. Eller lanserade Canon alla sina gluggar(vet inte hur många dom är, 60) när dom lanserade sin första EOS kamera.

Personligen tycker jag att huset SER läckrare ut än både D100 o 10D men jag kan ha fel *S*
Det är helt personligt, det är ung. samma som på E-10an, och det funkar precis som min EOS 33. Bra ergonomi och full funktion, ingen igentlig skillnad på funktionen. Bara på utseendet. Jag föredrar ju dock den analoga "looken" på kamera hus. Skillnaden i "looken" är i första hand att dom digitala husen inte kräver den utstickande biten till höger om linsen(sett framifrån) dom dom inte har någon filmspole att förvara.

Sen kan det vara kul att se nån käka sina skor också... "i närheten av" är en ganska vid jämförelse. Är en 10D i närheten av en 1DS?
Om inte de bilderna är i närheten av en 1DS så undrar jag vad den gör med bilderna... har några bilder tagna med 1DS o visst är de fina, men i närheten av tycker jag väl att de här är... men det kanske inte kan avgöras på skärm, eller?
Vid en översikt ja, men faktum är att bilderna bara har halva informationen i sig och inte kan nå samma detaljnivå som en 1Ds. Ung som att jämföra en 35mm med en mellanformat. Och E-1 har lite mindre än 10D och D100 när det kommer till MP. Det subjektiva värdet av motivet hör inte hit, i sånt fall kan jag ta bättre bilder med min förra canon a40 på 2MP än vad någon annan kan med sin 1Ds om han bara har taskiga motiv.
 
Du har säkert alldeles rätt, mängden pixlar borde betyda nåt.

Läste nånstans att ett mänskligt öga ser 120 megapixel... en småbild innehåller 20 mega (lär väl förutsätta bra linser o mekanik då).

Vi har säkert 100 megapixelkameror om några år, sen börjar vi som hifiknuttarna att kika efter pixlar vi inte kan uppfatta o jaga 200 megapixelkameror (hifientusiaster lyssnar efter frekvenser som de sen länge slutat höra).
 
Jag blir alltid lika förvånad över den vikt som läggs vid den här typen av testbilder. Hur i hela friden ska man kunna bedömma en kamera av den här kalibern med hjälp av dessa bilder???

Känns ungefär som att bedömma en halvmiljons hifianläggning på ett par PC-högtalare!

Mvh/Larsa
 
Olle skrev:
Duncan, "the ruddy 50mm" är ett makrotele med den ovanligt höga ljusstyrkan f/2,0. Vad tror du ett motsvarande Canon- eller Nikonmakro (100/2,0) skulle kosta?

Olle
Ett ”motsvarande” objektiv till 50/2 skala 1:2 (d v s ett objektiv som kan leverera samma slutresultat om det används tillsammans med en dubbelt så stor sensor) blir INTE 100/2 skala 1:2 utan 100/4 skala 1:1.

300/2,8 får INTE sin frontlins fördubblad bara för att sensorn blir mindre, ”motsvarigheten” blir 600/5,6.

Observera att Olympus inte hävdar att ekvivalensen gäller något annat än bildvinkeln, den motsvarande ljusstyrkan förbigår man med tystnad.

För övrigt så är de pyttesmå MTF-diagrammen tveksamma, MTF-värden långt över 90 % vid 20 c/mm är fullständigt omöjliga vid bländare 8 (se diagrammet för 300/2,8).
 
larsaz skrev:
Jag blir alltid lika förvånad över den vikt som läggs vid den här typen av testbilder. Hur i hela friden ska man kunna bedömma en kamera av den här kalibern med hjälp av dessa bilder???

Känns ungefär som att bedömma en halvmiljons hifianläggning på ett par PC-högtalare!
Dagens sanning. Inte förrän Dpreview och liknande sajter har filer direkt ur kameran utlagda är det intressant. De där bilderna kan ju vara tagna med vad som helst.
 
Pupillen skrev:

300/2,8 får INTE sin frontlins fördubblad bara för att sensorn blir mindre, ”motsvarigheten” blir 600/5,6.

Kan du förklara dina resonemang bakom detta lite mer ingående? Ljusstyrkan hos en lins ändras inte hur bilden än beskärs, en 300/2.8 är en 300/2.8 oberoende om den sitter på en mellanformatare eller en 4/3-sensor, det är bara utsnittet som ändras.

/Martin
 
Har just läst FS artikel om den nya Olympusen & måste säga att prestanda i pressreleasen ser mkt imponerande ut, ok det är reklam men ändå.

Det enda man funderar över är ju hur den ska prestera bildkvalitetsmässigt, det känns ju som att den med det priset åtminstone måste vara snäppet bättre än 10D för att överhuvudtaget ha en chans. Annars så tycker jag att grundtanken med systemet är det intressantaste, vi får väl se när nästa 4/3-modell kommer.

Ni som har bättre koll på dom nuvarande DSLR:ernas prestanda kan ju läsa releasen & kommentera vad ni tycker.

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2428&viewID=

Larsa
 
martinl skrev:
Kan du förklara dina resonemang bakom detta lite mer ingående? Ljusstyrkan hos en lins ändras inte hur bilden än beskärs, en 300/2.8 är en 300/2.8 oberoende om den sitter på en mellanformatare eller en 4/3-sensor, det är bara utsnittet som ändras.

/Martin
300/2,8 är naturligtvis 300/2,8 oavsett sensorstorlek. Däremot blir bildvinklarna olika, så därför har man lagt sig till med (o)vanan att ”översätta” den verkliga brännvidden till en skenbar brännvidd, nämligen den brännvidd som en småbildskamera skulle behöva ha för att få samma bildvinkel.

Tillverkarna påstår bara att 300 mm för 4/3-formatet ger ett bildutsnitt som motsvarar det man får med ett 600:a och småbild, ljusstyrkan nämns inte (tillverkarna aktar sig noga för att påstå att ljusstyrkan bibehålls). Allt vore gott och väl om vi nöjde oss med detta besked, tyvärr blandar folk nu på eget bevåg in ljusstyrkan och drar sina egna förhastade slutsatser (vilket tillverkarna nog i allmänhet inte har något emot).

Ljusstyrkan bestämmer förvisso hur många fotoner per ytenhet som träffar SENSORN men det som till syvende og sidst begränsar bildkvalitén är hur många fotoner som bygger upp varje ytenhet på SLUTBILDEN. En hälften så stor sensor måste ju förstoras dubbelt så mycket, då sprids det registrerade antalet fotoner ut på en fyra gånger så stor yta på slutbilden, vilket i sin tur måste kompenseras med en fyrdubbling av antalet registrerade fotoner per ytenhet på sensorn om vi vill bibehålla kvalitén på slutbilden. Med andra ord: Mindre sensorer => större förstoringsgrad => lägre ISO-tal => högre nominell ljusstyrka på objektiven => högre objektivpris (om kvalitén i slutbilden ska kunna bibehållas)

OM vi alltså envisas med ”motsvarande” brännvidder OCH vill blanda in ljusstyrkan så bör vi uttrycka oss så här:

En 4/3-kamera med 300/2,8 och ISO 100 motsvarar en småbildskamera med 600/5,6 och ISO 400.

Jag misstänker att orsaken till missförstånden är att minskningen av sensorstorleken skedde i direkt anslutning till bytet från film till elektroniska sensorer. Eftersom sensorer registrerar en större andel av de infallande fotonerna än vad film gör så kunde man slösa bort denna högre fotonverkningsgrad på att minska ingångspupillerna utan att det gick ut över bildkvalitén. Alla gamla ”analoga” fotografer vet dock mycket väl att delförstoringar blir grovkornigare om man inte kompenserar genom att byta till en lågkänsligare film.
 
Hmmmmm, sicken goja! Bländare 2,8 är bländare 2,8 oavsett bildformat. Att jämföra bildformat och storlek på sensorer m.m. är irrelevant i sammanhanget.
 
Pupillen skrev:
En hälften så stor sensor måste ju förstoras dubbelt så mycket, då sprids det registrerade antalet fotoner ut på en fyra gånger så stor yta på slutbilden, vilket i sin tur måste kompenseras med en fyrdubbling av antalet registrerade fotoner per ytenhet på sensorn om vi vill bibehålla kvalitén på slutbilden.

OK, det kan jag hålla med om. Att det var kvalitetsaspekten på identiska förstoringar och inte bara exponeringen du syftade på missade jag. My bad.

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.