Att fotografera är inte lätt. Du kan inte med bilder tagna av andra, med 350D, jämföra med det du tar med din Olympus.
En avigsida som kom med digitalfotografin är att man helt plötsligt, genom att man kan se bilderna i 100% storlek, ser så mycket brister. Inte ens om man kikar på diabilder på duk så kan man uppdaga så många brister som man ser på skärmen vid 100% visning.
Om inte du är oerhört krävande så har jag svårt för att tänka mig att du ska se skillnad på en bild i A4format tagen med E300 eller 350D (åtminstone inte om dom är tagna på max 400 Asa), kameran har oftast mycket lite att göra med hur bilden blir och jag föreslår att du har lite is i magen och tränar samt fixar några kopior på dina bilder. Skärmvisning är nämligen mycket avslöjande, mest då på hur man själv lyckas.
En sak till. Om man fotar landskap i mulet väder så blir det "dassigt". Jag säger inte att detta är ditt problem men har här på FS sett hur folk lagt in Sådana bilder och klagat på skärpa och färgmättnad.
Oftast är verkligheten vackrare än fotot, tänk på det... Om man vill göra en gråmulen dag vacker så måste man kanske trixa lite.
Tror att du valt rätt, sök nu inte fel utan ge fotograferandet lite tid...
//Larsa