Annons

Olympus c5060wz alt. Canon G5

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Funderar på någon av dessa kameror. Har försökt läsa in mig på deras egenskaper och prestanda genom tester och de verkar bra och förhoppningsvis är det kameror som jag ska kunna vara glad över i flera år framåt.

Min fråga är, finns det tillbehör som objektiv och dylikt man kan köpa till för att vässa dem ytterliggare för olika situationer. Ex Olympus har inte mer än 4x zoom, går det att köpa till och utöka denna?
 
Jag är främst ute efter Olympus kameran, så då kan man alltså förbättra den eftersom om man känner behov av detta?

Olympuskameran är väl ganska ny, frågade om detta tidigare...Den ska väl hålla standarden ett tag till va?? Det kommer väl nya modeller mest hela tiden så till slut får man dra en gräns att köpa den modell som finns tillgänglig eller en äldre modell man tycker ramlat tillräckligt i pris för att vara värt att köpa.
 
Så då var det klargjort, tackar.

Då är nästa fundering, vilka konvertrar och objektiv gör vad, vad står sifforna för på objektiv?
Var kan man läsa mer om detta om det är för krångligt att förklara?

Jag är inget proffs på kameror som ni förstår, men vill i fortsättningen på mina fjäll och fisketurer bla. kunna fota snygga bilder och prova lite nya saker.
 
C-5060 har ett omfång på motsv, 27-110mm
vidvinkelkonvertern ger 0.7x (27) = 18.9mm
telekonvertern ger 1,7x (110) = 187mm.

Vilken vinkel det blir i praktiken kan ses här
 
Har en ytterliggare fråga mest gällande Olympus 5060 nu. På de flesta sidor jag läst så är den topptestad eller väldigt bra testad. Har inte lusläst utan mest sett på slutresultatet av testerna. Alla i princip är överrens om att bildkvaliten är mkt. bra. Vissa påpekar dock lite brus.

Jag har sett en del testbilder, både från testerna men också ex. cyberphoto´s hemsida. Tycker mig se att de har en del brus, eller något som jag skulle kunna härleda till vara brus i bilderna. Inte lika skarpa alltså som en del andra i samma prisklass. Är det OK med en del brus i bilderna? Varför toppbetyg i bildkvalite om de inte verkar vara absolut topp?

Vad säger ni som ev. har denna kamera?
 
Alla digitalkameror med liten sensor ger synligt brus mer eller mindre..C-5060 har faktiskt väldigt lite brus jämfört med de flesta andra kameror med liten sensor.

När man beskriver något som "toppklass" så är det givetvis jämfört med vad som finns i övrigt.
 
Jag vill bara tipsa dig om http://www.dpreview.com om du inte redan känner till den. Det är enligt mig den absolut bästa siten för alla som är intresserade av digitala kameror. Finns extremt utförliga tester, omdömen etc där. Lycka till!
 
Även G5 brukar få en del kritik för just brus. Jag är nöjd med min G5 fast det hade varit trevligt med mer vidvinkel än 35mm. Det enda som egentligen stör mig med G5:an är kromatisk abberation (stavning?). Den är extremt känslig för starka kontraster, till exempel träd mot en molnig himmel. Det ger kraftiga violetta skuggor. Även motiv med snö och mörka detaljer ger problem. Dock har jag fått för mig att även Olympusen lider av detta.

Har du kollat på Minolta A1 eller är den för dyr? Den har ju ett mycket trevligt zoomomfång samt bildstabilisering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.