ANNONS
Annons

Olympus C-730

Produkter
(logga in för att koppla)

chigabiga

Medlem
Hej,

Någon som köpt ovannämnda kamera? I så fall - är den bra? Hur står den sig i jämförelse med C-700 och C-720?

Micke
 
skillnaden mellan C-730 och C-720 (till C-730 fördel)
C-720 är ju en förbättring av C-700 i sin tur...fast då "bara" med 8x zoom.

● 10x zoom
● Lite högre bildupplösning
● Lite högre upplösning på sökaren
● Den tar både SmartMedia och xD minneskort
● Längre exponeringstid
● Bättre närgräns
● Kan visa histogram vid uppspelning
● Multispotmätning
● Snabbare sekvenstagning
● Lite lättare
 
Det jag sitter och undrar för mig själv lite sådär smått är om den extra 2ggrs förstoring är värd den extra tusenlappen man får pröjsa för en 730 jämfört med en 720.

Hm. Jo. Jag skulle nog allt betala det. Problemet med kameror idag är att de saknar zoom. Jag hade inte klarat mig med något mindre än 8x.

Hur är det med systemkameralinser? Jag vill minnas att jag har sett linser som sköter 0x-3x och sedan linser som tar över från 3x-10x, men jag minns inte att jag sett någon 0x-10x lins...
 
Problemet med kameror idag är att de saknar IS.
10x zoom och ingen IS!
tacka vet jag C-2100uz ;-)
 
Japp. Det blir svårt, om inte omöjligt, att ersätta min 2100...

Det sägs att Olympus ska komma med en 6100uz. Ingen aning vad den har för speccar, åas, men jag misstänker att den blir någon 6mp med tjock zoom och förhoppningsvis IS också.
 
Hej!

Japp, en 6100uz vore nog inte helt fel! Dock lär den väl bli en aning dyr (i alla fall för mig), *om* den verkligen kommer.

Tack för information om C-730. Är det någon som testat den själv och kan kommentera handhavande/kvalitet etc (har läst kommentarer på Cyberphoto etc, men vore intressant att höra fler åsikter)?

Micke
 
Jag köpte en 730 förra veckan. Hittills är jag inte nöjd med bildkvaliteten. Bilderna är innehåller för mycket brus (i övrigt mycket bra exponeringar). Jag får antagligen tillfälle att jämföra med en 700 ikväll.

Jag har läst att man kan prova att minska skärpan i kameran nästan så långt det går (minns inte hur många steg det är). Ytterligare en grej att testa var tydligen pixelmappning.

Om jag inte missminner mig så var det på dpreviews forum jag såg långa trådar om just brusiga bilder från 730.

Dock bör jag kanske tillägga att vissa exempelbilder jag sett i trådarna på dpreview (eller var det nu var någonstans) var betydligt grynigare än dom bilder jag tagit hittills.

Många säger också att 730 har problem med AF i svagt ljus men det kan jag inte hålla med om. Det går lite långsamt, men det går.
 
är mycket nöjd med min"min tredje digitala" brus?
ja i mycket svagt ljus med iso 400 samt noice reduction på off så håller jag med dig.
men kompensera med lite mer slutartid i iso 200 och det blir kanon med noice on.
"noice finns bara i 730 inte 720 eller 700.
det enda stora felet är kromatiska bi ljus i vissa fall vilket man kan reducera kraftig när man kör allt manuellt.
730 är kameran för den som gilla zoom plus att kunna ställa in nästan vad som helst manuelt.
 
Har nu jämfört med en 700 och konstaterat att 730 ger bättre exponeringar samt skarpare bild men med mera brus. Den automatiska vitbalansen var betydligt bättre i 730.

Bosse Karlsson >> Ja, jag har provat med olika ISO-tal och kommit fram till att mellan 100 och 200 skiljer det inte mycket. Däremot ser man klar skillnad mellan 200 och 400. Därför kommer den hädanefter att alltid vara inställd på ISO 100. Brusreduceringen är ju bara aktiv med slutartider längre än en sekund = stativ för min del :-(

Än så länge har jag bara haft problem kromatisk aberration vid en nattbild men det var som sagt inga problem att komma runt det med manuella inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.