Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olympus 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Hej!!

Jag jag undrar om någon har erfarenhet av
olympus 2100 och 3020. Då jag funderar på vilken jag skall köpa. Jag undrar vilken som har bäst bildskärpa och hållbarhet (jag tänker på alla finesser på 2100). Jag vet att 2100 ger bra bilder men inte mot varann, samt vilken kamera som "lever längst" Även om 2Mpix räcker idag eller om man behöver gå upp till 3M för imorgon.
Björn:rolleyes:

Jag har sett att de säljer 2100:an för under 5000:- och har kollat lite på tester+bilder på nätet.
Visst, den är inte så smidig och har "bara" 2.1Mpix, men den verkar ge väldigt fina bilder. Fin optik och bildstabilisator är kanon. Snabb att använda ska den vara också.
Det verkar som den är ett ganska bra köp just nu.

Jag har en 2100 och rekomenderar den starkt så billig som den är nu. Förmodligen en uppföljare på gång? Bara 2.1M men kvaliteten på dessa pixlar är super. Lite PS jobb och du kan skriva ut A4 med mycket bra kvalite beroende på skrivare förstås. Även A3 med vissa bilder om du vet vad du gör.Kräver dock mycket ljus. Bildstab. är ett stort plus.Mer pixlar på 3020 men sämre kvalitet. 2100 är mer otymplig och större.

Jag har nyligen köpt en Olympus Camedia C-2100 Ultra Zoom, och är mycket nöjd, Priset var det låga 4 995 kr.
Fördelarna är stabilisatorn och den stora zommen, 10x samt alla funktioner, Jag har även en Olympus Camedia C-2040 3x zoom, den har en nyare teknik för urladning av bilderna men inte lika bra kamera tycker jag, 2100 har ju även filtergänga 49mm så att man kan få lite bättre effekter med hjälp av filter.
Jag tror att det är ett mycket prisvärt alternativ i gemförelse med flera andra fabrikat.
Lycka till.
Kenneth Hellström

Jag har haft en 2100 i drygt ett halvår och är mycket nöjd.

28-380/2,8 och bildstabilisering för 4500? Det lär inte tillverkas någon sådan kamera igen.

Att kalla den stor och otymplig är kanske lite överdrivet. Den är inte lika "liten" som 3020 men känns skönare att hålla.

Jag stod också i valet och kvalet och köpte till sist 2100 för dess zoom och bildstabilisering.

Bilder som vi tagit med den har förstorats i labb till 30x40 med jättebra resultat. Efter lite photoshopjobb förstås.

Lycka till

Håller med om lovorden för 2100 UZ. Har haft en i en dryg vecka och har ägnat en stor del av påsken åt att "lära känna" den. Bildstabiliseringen är suverän, hur ofta medger ljuset att man tar bilder med ett 380 mm objektiv på frihand. Med 2100:an fungerar det perfekt.
Om man fotograferar t.ex. djur tror jag inte att 2.1 megapixel utgör en praktisk begränsning för man får ju istället möjligheten att "krypa närmare" tack vare brännvidden. Detta ger möjligheten att lägga fler av pixlarna på det avsedda motivet.
Priset är förvånande, c:a 4500 :-, jag vill minnas att den kostade en bit över det dubbla för inte så länge sedan.
Själv har jag skrivit ut bilder i A4, obearbetat, med mycket gott resultat.
Eftersom jag inte är nån hejare på PS undrar jag; vad är det ni gör för att förbättra utskriften i stora format ??
Kameran är helt klart ett mycket bra köp !
Någon nackdel ? Tja, jag skulle möjligen vilja ha en snabbare reaktion mellan avtryck och exponering men jag tycker inte att det är något stort problem.

bjorn_mattsson skrev:
Hej!!

Jag jag undrar om någon har erfarenhet av
olympus 2100 och 3020. Då jag funderar på vilken jag skall köpa. Jag undrar vilken som har bäst bildskärpa och hållbarhet (jag tänker på alla finesser på 2100). Jag vet att 2100 ger bra bilder men inte mot varann, samt vilken kamera som "lever längst" Även om 2Mpix räcker idag eller om man behöver gå upp till 3M för imorgon.
Björn:rolleyes:

olympus 2100uz är en superkamera..kolla gärna in mina bilder :D det jag skulle vilja ha är mer vidvinkel (38mm) och snabbare slutartid (1/800) kanske lite mindre platskänsla vore skönt oxå ;) displayen kunde gärna fått vara tydligare..inte lätt att se i solljus..men vet ingen bättre kamera under 10 000:- !! funderar på att kompletera med en Minolta Dimage 7i..den har mer vidvinkel, snabbare slutartid, 5 megapixlar mm..framförallt så kan jag använda samma tillbehör! 49mm den oxå..men ersätta 2100:an går inte..bildstabilisatorn och 560mm med konvertern som jag har..inte illa! :) mvh/Kim

För att få vidare vinkel finns converter i olika storlekar tex Olympus IS/L lens A-28 0,8x eller Hama 0,65x, hama har även en 1,5x som går att vända och få 0,65x två i en.

Storken skrev:
För att få vidare vinkel finns converter i olika storlekar tex Olympus IS/L lens A-28 0,8x eller Hama 0,65x, hama har även en 1,5x som går att vända och få 0,65x två i en.

japp..har en Olympus 0.8x..men det blir ju bara 30mm..och kameran blir STOR då:) Hama 0.65..25mm låter ju bra..med Dimage7i blir de då 18mm fisheye! :D är hamas 0.65 bra? kostar? mvh/Kim

Har haft UZI:n (som den kallas i USA) i ca 4 månader och tagit ca 1500 bilder och kan bara säga att den är superb.
380 mm handhållet och knivskarpa bilder mha stabilisatorn är otroligt. Stabilisatorn funkar även bra på inomhusbilder med 1/2 sek slutartid och skarpa och ljusa bilder som resultat.

Även om det endast är 2Mp så är optiken otroligt bra så bildkvaliteten är bättre än många 3 och 4Mp kamerors. Man får inte stirra sig blind på antalet pixlar utan kolla vad man får för bildkvalitet i övrigt. Superb optik.

Kör på Win XP Pro så programmen som medföljde funkade inte så jag mailade till Olympus i Tyskland och fick nyare versioner på programmen helt gratis på CD inom 3 veckor!!

Om någon är i valet och kvalet om man ska köpa en så är min rekommendation: KÖP innan den försvinner!!

/Mika:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar