Annons

Olympus 14-45 def AF

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
köpte nyligen ett OLYMPUS 14-45 AF, gamla kitobjektivet till E-500 etc,
nu funkar inte AF och det går inte ens att fokusera manuellt. Allt är bara suddigt, riktigt suddigt.

Har testat på såväl e-500 och E1. Är det här ett känt fel, kan det åtgärdas enkelt?
Har aldrig varit med om att ett objektiv inte ens kan fokusera manuellt, det brukar ju gå även om AF-motorn pajat.

-
köpte objektivet för en struntsamma och har fått tillbaka nästan alla pengar, men ville mest bara kolla om något varit med om något liknande, slänger objektivet om det ej går att åtgärda.


mvh
 
Hej!

Jag har inget 14-45, däremot 14-42 som jag tror är ett ganska likartat objektiv.

På det är det iallafall så att det enda fokusringen gör, är att skicka kommandon till kameran att driva AF-motorn. Alltså kommer MF att fela det också, om AF-motorn pajar.

Kolla så att kontakterna i bajonetten är rena, så att objektivet har kontakt och får ström. Ser du något f-tal i sökaren överhuvudtaget?
 
japp, har så på min.
Fast man hör AF-motorn när den åker fram o tillbaka, men det händer inget, som tur var har jag garanti kvar så ska till butiken och lämna tillbaka hehe..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.