ANNONS
Annons

Oly 9-18, Samyang 7,5 eller Pana DMW-GWC1

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
I måndags var jag ett par sekunder från att beställa ett Samyang 7,5. Igår var jag ett par sekunder från att beställa ett Oly 9-18. Och i går kväll låg ett DMW-GWC1 nära...

Jag blir mer och mer osäker på vad jag behöver.

Frågeställning: Jag har idag Pana 14/2,5 som vidvinkel. Jag tycker det räcker för naturbilder men för att fotografera typ 50 år fester så skulle jag vilja ha mer vidvinkel. Jag skulle också vilja ha mer vidvinkel när jag fotograferar inne i städer. Jag ska till Amsterdam i vår och eventuellt även Budapest. Vore trevligt att ha mer vindvinkel till dess.

Vad passar mina behov bäst och vad ger bra valuta för pengarna?

Olympus 9-18 är smidigt för det är en zoom och skulle kanske även kunna ersätta min Pana 14/2,5. Men den har 5,6 som lägsta bländare på 18 och bara 4 på 9. Men det kanske inte gör så mycket för mina behov eller?

Samyang 7,5 är skarpt och relativt billigt men är fisheye. Är stadsbilder och bilder av folksamlingar olämpliga att avfiska eller? Det kanske tom är så att fisheye blir riktigt bra för bildtyperna. Detta är nog det valet som känns roligast!

Panasonic vidvinkeladapter DMW-GWC1 till 14/2,5 är billigt och vad jag har hittat på andra forum väldigt prisvärt men skärpan blir lite sämre än med 14/2,5. Anledningen till att köpa denna adapter skulle vara att inte lägga ner så mycket pengar men ändå kunna testa mer vidvinkel än jag har idag. Trivs jag med det så är allt frid och fröjd annars får jag sälja och köpa något av ovan.

Jo man behöver ofta lite mer vidvinkel när man fotar i städer. När jag hade en Canon APS-C kamera använde jag 10 mm väldigt mycket. i sådana sammanhang, det motsvarar 8 mm m4/3 och 16 mm FF om man jämför bildvinklarna.

Nu har jag en Olympus Om-D E-M5. Först tyckte jag att jag klarade mig ganska bra med det medföljande objektivets 12 mm men när det blir trångt och husen är stora och till interiörer räcker det inte. Jag funderade länge precis som du mellan olika alternativ och passade på att testa lite på fotomässan i höstas. Jag provade Samyang 7,5 och Zuiko 9-18.Det slutade med att jag skaffade ett 9-18.

Samyang 7,5 är mycket skarpt också i kanterna men man måste avfiska om man inte gillar fisheye. Det går riktigt bra med en profil som kan hittas på nätet till LR. Lite av kanterna på bildytan försvinner när man avfiskar så i praktiken blir det inte fullt så mycket vidvinkel. Användandet blir lite begränsat eftersom man bara en brännvidd att tillgå. Och det är manuellt.

9-18 är hyfsat skarpt, inte lika skarpt som Samyang, men något skarpare än kitobjektivet 12-50 i det gemensamma området 12-18 mm. En aning CA i kanterna men det tar man lätt bort i LR4. 9 mm kommer man rätt långt med och det är bra att det går ända upp till 18 mm. Det är ett väldigt användbart objektiv från ultravidvinkel till måttlig vidvinkel, Det är litet och välbyggt. Skärpan på 18 mm är inte långt efter Sigma 19/2,8 som jag också har.

Själv skulle jag inte överväga en vidvinkeladapter, det lär inte höja bildkvaliten direkt. Allra bästa alternativet är antagligen Pana 7-14 men det kostar en hel del och rapporteras ha problem med flare.

9-18 är halva priset mot 7-14. Å andra sidan kostar Samyang hälften av 9-18. Men 9-18 är en bra kompromiss mellan pris och kvalitet tror jag. Men jag måste nog lägga till att är man ute efter absolut toppskärpa så räcker det inte riktigt till.

Senast ändrad:
Jag var lika tveksam som TS. Behövde även en normalzoom för resa. Har haft motsvarande 24 förut så jag vet att jag personligen klarar mig rätt bra med det. Så det blev att jag grävde ett hål i lädret och köpte 12-35/2.8 då jag uppskattar ljusa objektiv. Funkar fint, har också 14/2.5 och det är stor skillnad mot 12, men såklart räcker inte det för allt. Kommer det inget nytt till sommaren lär jag köpa en fisk, har läst en del att det verkar bli bra att defiska. Den är ju ändå inte jättedyr och fotar inte så mycket sånt så jag kan stå ut med att den är manuell. Hade den gamla 4/3-varianten och där behövde man ju sällan fokusera ändå om man bländande ner lite.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Nu har jag beställt ett Samyang 7,5.

Vet väl inte om det var det bästa valet men 9-18 kändes för mycket som en kompromiss. Jag var inne på Oly 12/2,0 en stund men det är lite dyrt.

Jag var lite orolig för manuell fokus men hittade ett inlägg på mu-43.com om en kille som hade haft samma oro men som hade lärt sig oftast ställer in skärpan på 1 m och bländare 5,6 och sen har han skarpt från 0,5 m till oändligheten.

Om inte annat så är ju fisheye lite skoj och det var det som avgjorde tillsammans med skärpan på 7,5
Och jag använder mest fasta objektiv så även det kändes bra. Nu har jag 7.5, 14, 30, 45

Jag hoppas någon släpper ett 12/2,8 för runt 3-4000:- i framtiden. Då blir det nog ett sånt också.

Tack för era svar och hjälp!

Det blir nog bra! Samyang 7,5 är fint.

Här hittar du profiler till LR4 för avfiskning: http://dl.dropbox.com/u/46420541/Rok7_5_lcp.zip

Och här tips om hur man gör: http://forums.dpreview.com/forums/post/50656169

Lycka till, jag tyckte det blev riktigt bra när jag testade med ett lånat ex. Funderar faktiskt på att skaffa ett Samyang 7,5 eftersom jag som kanske framskymtat inte är riktigt nöjd med 9-18 trots att det på måmnga sätt är ett trevligt objektiv..

Det blir nog bra! Samyang 7,5 är fint.

Här hittar du profiler till LR4 för avfiskning: http://dl.dropbox.com/u/46420541/Rok7_5_lcp.zip

Och här tips om hur man gör: http://forums.dpreview.com/forums/post/50656169

Lycka till, jag tyckte det blev riktigt bra när jag testade med ett lånat ex. Funderar faktiskt på att skaffa ett Samyang 7,5 eftersom jag som kanske framskymtat inte är riktigt nöjd med 9-18 trots att det på måmnga sätt är ett trevligt objektiv..

Tack för länkarna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar