ANNONS
Annons

Olovlig publicering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Efter att ha surfat runt på nätet upptäckte jag att flera hemsidor har publicerat mina bilder utan tillåtelse. Däribland Expressen och Sveriges Radio.

Länkar:

http://www.expressen.se/noje/recensioner/konsert/1.1337598/cult-of-luna-skar-in-i-margen

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetss...amID=2663&Nyheter=&grupp=3765&artikel=2360261



Jag har fått tipset om att fakturera både Expressen och Sveriges Radio, men jag har aldrig gjort något sådant tidigare, och vet således inte hur jag går tillväga. Jag vet inte heller om bilden i Expressen hamnade i deras tryckta tidning, bör kolla upp det, jag antar att det jag får mer pengar i så fall?

Hjälp, någon? :)
 
Prova att använda sökfunktionen på sajten, det finns hundratals trådar i ämnet, det behövs nog inte en till.
 
Hej.

Efter att ha surfat runt på nätet upptäckte jag att flera hemsidor har publicerat mina bilder utan tillåtelse. Däribland Expressen och Sveriges Radio.

Länkar:

http://www.expressen.se/noje/recensioner/konsert/1.1337598/cult-of-luna-skar-in-i-margen

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetss...amID=2663&Nyheter=&grupp=3765&artikel=2360261



Jag har fått tipset om att fakturera både Expressen och Sveriges Radio, men jag har aldrig gjort något sådant tidigare, och vet således inte hur jag går tillväga. Jag vet inte heller om bilden i Expressen hamnade i deras tryckta tidning, bör kolla upp det, jag antar att det jag får mer pengar i så fall?

Hjälp, någon? :)

Jag tycker att du skall fakturera dom enligt Svenska Fotografers prislista. Glöm inte att ta dump av sidorna om dom försöker smita undan! Hur sökte du upp bilderna?

/anders
 
Att SR gör det förvånar mig, men att Expressen gör det förvånar inte.
Expressen tar bilder till höger och vänster och när de hamnar i tvister så betalar de gärna dubbla priset för ett foto. I längden tjänar de en hel del på att göra så eftersom det ofta inte märks att de snott en bild.

Min personliga åsikt är att både Expressen och Aftonbladet är ruttna tidningar på många sätt och vis. Som en slags vägmärke för det negativa med konsumptionssamhället vi lever i.

Än värre är väl att den stora massa slukar all skit med hull och hår, men det är en annan diskussion.
 
Har du någon aning om hur de fått bilderna? De anger ju dig som fotograf.
OBS jag anser inte att detta är något försvar för publicering utan tillstånd
 
Har du någon aning om hur de fått bilderna? De anger ju dig som fotograf.
OBS jag anser inte att detta är något försvar för publicering utan tillstånd

Förmodligen har dom plockat dom från bandets hemsida. Med eller utan medgivande.... Men bandet hade väl rimligtvis inget emot att exponeras.
 
Förmodligen har dom plockat dom från bandets hemsida. Med eller utan medgivande.... Men bandet hade väl rimligtvis inget emot att exponeras.

Gissar att bandet inte har någon koll på rättigheter till bilder om nu Expressen eller SR ev. skulle frågat om de fick ta publicera bilderna.
Expressen och SR borde dock själva kunna en del om upphovsrätt och publicering så fakturera ordentligt.
 
Bilderna ligger ju på bandets hemsida under Media.
Tidningarna har publicerat med fotografens namn.
De flesta i tidningsvärlden skulle nog tolka det som att de bilderna är promotionbilder fria att använda. Även om lagen säger lite annorlunda.
Gör så att du kontaktar de redaktionerna och förklarar att du vill ha betalt, de har förmodligen handlat i god tro, och förklara att du gärna gör fler jobb i framtiden. Om du nu vill det.
Se också till att Cult of Luna skriver på sin hemsida att bilderna INTE får publiceras utan ditt godkännande. Det är viktigt att vara tydlig.

/KN
 
Bilderna ligger ju på bandets hemsida under Media.
Tidningarna har publicerat med fotografens namn.
De flesta i tidningsvärlden skulle nog tolka det som att de bilderna är promotionbilder fria att använda. Även om lagen säger lite annorlunda.
Gör så att du kontaktar de redaktionerna och förklarar att du vill ha betalt, de har förmodligen handlat i god tro, och förklara att du gärna gör fler jobb i framtiden. Om du nu vill det.
Se också till att Cult of Luna skriver på sin hemsida att bilderna INTE får publiceras utan ditt godkännande. Det är viktigt att vara tydlig.

/KN

Jag har redan mailat till Expressen. Har dock inte fått något svar.

Jag träffade Cult of Luna så sent som igår då jag var med dem under hela deras vistelse i Göteborg (från 10 till 22). De tyckte definitivt att jag skulle fakturera Expressen för bilden.

Frågan är nu dock; hur fasen gör jag när jag ska fakturera dem på bilden, då jag inte är egen företagare och inte har någon f-skattesedel (om det nu ens behövs)?

/F
 
Jag har redan mailat till Expressen. Har dock inte fått något svar.

Jag träffade Cult of Luna så sent som igår då jag var med dem under hela deras vistelse i Göteborg (från 10 till 22). De tyckte definitivt att jag skulle fakturera Expressen för bilden.

Frågan är nu dock; hur fasen gör jag när jag ska fakturera dem på bilden, då jag inte är egen företagare och inte har någon f-skattesedel (om det nu ens behövs)?

/F

Du kan skriva en faktura och utbet adress om du inte vill ange bankkto, lägg på extra som straff
 
Expressen har inga som helst problem att betala ut ersättning till dig som har A-skatt. De gör det hela tiden, faktiskt är de bland de som betalar ut snabbast enligt min erfarenhet. Rapportera hur det hela slutar.

/KN
 
Ett bra alternativ är att fakturera via www.frilansfinans.se

Det funkar väldigt bra. Perfekt för oss som inte ännu har inregistrerad firma och F-skattesedel.
Funkar säkert bra, men blir -- som vi diskuterat i andra trådar -- väldigt dyrt. Skriv istället en enkel faktura, gör klart att det ska beskattas som hobbyverksamhet och att köparen därför inte ska göra avdrag för arbetsgivaravgifter eller preliminärskatt.
 
Tack för det tipset Erland.
Har funderat mycket på just hur man kan dra nytta av "hobbyverksamhetsbeskattningen" (det blev ett konstigt ord...)
Någon som känner till om det går att fixa till i efterhand med skattemyndigheterna?
 
Inte klockrent

Att Expressen och sr.se och ett flertal andra sajter publicerat din bild med korrekt byline tyder på att de handlat i god tro. Felet beror på att bandet lagt upp bilderna på sin hemsida under fliken "Media" vilket naturligtvis tolkas som att det är pressbilder, fria för publicering.

Om du nu inte vill ha dina bilder publicerade så be dem ta bort bilderna eller lägga till texten: Får ej publiceras utan fotografens medgivande.
 
Nja, så okunniga tror jag inte bildredaktörerna på Expressen och SR är. De insåg nog exakt vad de gjorde och jag tror (med viss efarenhet från liknande situationer) att de tänkte ungefär: "Vi behöver en bild på bandet och här finns ju helt okej bilder. Har vi tur är de fria för publicering (trots att det inte står nåt om det på sajten), annars kommer det väl en räkning och då betalar vi vanligt BLF-pris. Eftersom bilderna redan är publicerade lär ju inte fotografen ha nåt emot att vi också publicerar dem."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.