Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oljefläckar på sensorn i Sony A77 M2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Borsokna

Ny medlem
Hej!

Har fått en mängd fläckar på sensorn som jag tycker ser ut som oljefläckar. Jag grundar det på att de är i det närmaste perfekt runda och av olika intensitet. Dammfläckar är ju mer oregelbundna. Nikon har ju haft liknande problem och om man går in och goooglar på bilder på deras sensorer med oljefläckar så ser de precis ut som mina. Ville kolla om det är någon annan med Sony A77 som upplevt samma problem. Jag skickar med en bild.

Bilagor

• DSC02089a.jpg
    DSC02089a.jpg
    18.2 KB · Visningar: 65
Har dessa uppkommit efterhand, eller menar du att de har funnits med från början?

Jag har aldrig sett någon enda rapport om oljefläckar på denna kamera. Bara för att fläckarna är runda behöver det inte vara olja, eller komma från kameran överhuvudtaget. Det var svåra bekymmer med Nikon D600, men A77 II har ju inte ens någon spegel som fladdrar runt eller behöver smörjning.

Har fläckarna kommit gradvis, eller efter ett visst tillfälle? Kommer du ihåg vad du hade varit i för miljö dessförinnan?

Men kameran är väl tillräckligt ny för att du ska ha garanti kvar, så du får väl försöka få det fixat på denna i så fall.

Jag har en Fuji-Xpro1. Har heller ingen spegel. Det kommer damm i den i alfafall. Skiljer inget mot mina dSLR kameror. Jag har haft både oljefläckar, dammpartiklar, pollen och annat på sensorn. Förutom hårstrån så är den nästan omöjligt att bedöma det ena från det andra.
Kan man byta objektiv får man också med tiden räkna med att rengöra den. Finns hur många trådar som helst om det. Ungefär lika dramatiskt som att putsa fönster.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar