Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olja till slider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonjb

Aktiv medlem
Hej,
har precis köpt in en slider/glidskena och undrar vilken olja som är bäst för att smörja en sådan här? Kan man typ använda silikonspray?

Mvh,
Anton

Vad som helst utom silikonspray!
Silikonspray kommer att flyta ut och kladda ner precis allt. Jag skulle använda någon form av smörjfett, inte olja såvida den inte är ganska trögflytande.

Vad som helst utom silikonspray!
Silikonspray kommer att flyta ut och kladda ner precis allt. Jag skulle använda någon form av smörjfett, inte olja såvida den inte är ganska trögflytande.

Jag hörde att man absolut inte ska använda smörjfett utan istället någon mycket tunnflytande olja och sparsamt.

Typ CRC 5-56

Skumt.

Ja, silikonolja/fett ska man undvika precis som sägs ovan i tråden.

Två förslag: Om det ingår plastdetaljer i slidens glidytor kan paraffinolja vara lämpligt.
Alternativet kan annars vara låsolja med PTFE (teflon). Det är en olja som inte beckar ihop så snabbt.

CRC 5-55 tränger in snabbt och bra, men när lösningsmedlet dunstat blir smörjmedlet som fett och lämpar sej bättre till lite grövre grejer. WD-40 fungerar på liknande sätt. Men i brist på annat så funkar det säkert i det här sammanhanget också. Använd dock sparsamt.

Tror inte att 5-56 är så bra eftersom det samtidigt är ett lösningsmedel. Bättre då att använda en tunn kullagerolja som man annars använder till skateboardhjul och hjullager på tävlingscyklar.

Material beroende

Hej,
har precis köpt in en slider/glidskena och undrar vilken olja som är bäst för att smörja en sådan här? Kan man typ använda silikonspray?

Mvh,
Anton

Hej

Beror helt å hållet vad de är för material i slider´n och användningstemperatur.
Gissar att de är plastbussningar, då fungerar silikonolja bra (små mängder) eller nån PTFE olja.
Dom flesta PTFE oljor innehåller mikroskopiska plastkulor och fungerar som "kullager".
De flesta smörjer alldeles för mycket vilket att smuts å liknande fastnar lättare å nöter på bussningar å liknande.

ThomasR

Hej

Beror helt å hållet vad de är för material i slider´n och användningstemperatur.
Gissar att de är plastbussningar, då fungerar silikonolja bra (små mängder) eller nån PTFE olja.
Dom flesta PTFE oljor innehåller mikroskopiska plastkulor och fungerar som "kullager".
De flesta smörjer alldeles för mycket vilket att smuts å liknande fastnar lättare å nöter på bussningar å liknande.

ThomasR

Som Thomas säger, vad är det för typ av slider?

Plasbussningar är underhållsfria, ska inte smörjas alls. Vem vill ha en lång skena som är kladdig med fett/olja? Övriga modeller som jag har sett har har tätadekamrullar även dessa underhållsfria (med de lilla du kör en slider), smörjning med t.ex 5-56 osv som är fettlösande kan verka bra till en början men är i längden det sämsta du kan göra.

Så vad är det för typ?

Som Thomas säger, vad är det för typ av slider?

Plasbussningar är underhållsfria, ska inte smörjas alls. Vem vill ha en lång skena som är kladdig med fett/olja? Övriga modeller som jag har sett har har tätadekamrullar även dessa underhållsfria (med de lilla du kör en slider), smörjning med t.ex 5-56 osv som är fettlösande kan verka bra till en början men är i längden det sämsta du kan göra.

Så vad är det för typ?

Det är en varavon 800 lite och den har kullager.

Det är en varavon 800 lite och den har kullager.

Laga aldrig det som inte är trasigt :)

När och OM den börjar glida ojämnt, skulle jag börja göra rent kontaktytorna på skenan, med en fuktad bomullstrasa, möjligtvis med en droppen YES diskmedel i mindre hink vatten och torka noga torrt efteråt.

Men rena ytor kommer den glida jämt och utan slitningar, om den glider lätt och jämt från det den är ny. I och med att den har justerbart glid-tryck, så kompliceras det ytterliga med att tillsätta smörjmedel.

Om det plötsligt, on location, börjar hacka, skulle jag använda vatten som smörjmedel och torka bort noga efter att man är klar.

Om man ändå vill använda smörjmedel på sådana ytor som egentligen är underhållsfria, förutom rengöring i mellan åt, är min erfarenhet att silikon är alldeles utmärkt på fina precisionsytor, om man applicerar det på rätt sätt.

Tunnast blir det i sprayform. Spray på en bomullstrasa, gnid trasas på glidytan, torka bort noga två gånger med rena bomullstrasor.
Känn skillnaden på friktionen, eller snarare avsaknaden av friktion :)

Men då är den inte 'underhållsfri' längre, damm, småpartiklar och smuts kommer att fastna lite lättare och tillslut blir det sämre och du får man börja om med rengöring.

Michael - Har minst två burkar silikonspray -

Laga aldrig det som inte är trasigt :)

När och OM den börjar glida ojämnt, skulle jag börja göra rent kontaktytorna på skenan, med en fuktad bomullstrasa, möjligtvis med en droppen YES diskmedel i mindre hink vatten och torka noga torrt efteråt.

Men rena ytor kommer den glida jämt och utan slitningar, om den glider lätt och jämt från det den är ny. I och med att den har justerbart glid-tryck, så kompliceras det ytterliga med att tillsätta smörjmedel.

Om det plötsligt, on location, börjar hacka, skulle jag använda vatten som smörjmedel och torka bort noga efter att man är klar.

Om man ändå vill använda smörjmedel på sådana ytor som egentligen är underhållsfria, förutom rengöring i mellan åt, är min erfarenhet att silikon är alldeles utmärkt på fina precisionsytor, om man applicerar det på rätt sätt.

Tunnast blir det i sprayform. Spray på en bomullstrasa, gnid trasas på glidytan, torka bort noga två gånger med rena bomullstrasor.
Känn skillnaden på friktionen, eller snarare avsaknaden av friktion :)

Men då är den inte 'underhållsfri' längre, damm, småpartiklar och smuts kommer att fastna lite lättare och tillslut blir det sämre och du får man börja om med rengöring.

Michael - Har minst två burkar silikonspray -

Tack för svaret!
Ja, den glider jämnt och fint och då fortsätter jag utan smörjmedel så länge den känns okej!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar