Annons

Olika versioner av 80-200/2.8 APO G?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Tjo!

Skall till USA och tänkte förköpa mig på objektiv som jag absolut inte har råd med här i sverige. Bland annat ett 80-200/2.8 APO G. Jag kommer köpa på plats i lämplig butik, men undersöker det ungefärliga prisläget m.hj.a Adorama och BH Photo.

Nu är det så att det verkar finnas 2 olika versioner av objektivet, men med exakt samma data... Någon som ver mer om detta?

På Adorama har de "Minolta 80-200mm f/2.8 APO White Telephoto Zoom Lens - USA" - se bild eller följ länken.

http://www.adorama.com/MN80200AFHSU.html
 

Bilagor

  • mn80200afhsu.jpg
    mn80200afhsu.jpg
    4.1 KB · Visningar: 489
De ser ju onekligen väldigt olika ut! Någon som vet vad skillnaden är? Vilket skall jag välja, och varför?

Mvh Björn
 
bjornt skrev:
De ser ju onekligen väldigt olika ut! Någon som vet vad skillnaden är? Vilket skall jag välja, och varför?

Mvh Björn

Av bilderna att dömma så ser det ut som om den ena har motljusskydd på. Annars tycker i alla fall jag att de ser rätt lika ut.

/Mattias
 
Ok, men adorama påpekar ju att den är white, vilket inte BH gör. Deras version ser ju istället ut som... tja, televerksbakelit.
 
Jo, det är riktigt att det finns två versioner. Dock tror jag inte att skillnaderna visuellt är så stora som bilderna visar.

Dock så är det nya objektivet, det som här kallas white, utrustat med SSM. Det andra objektivet tror jag inte tillverkas längre och finns således bara i restlager. Dock är de inte backelitfärgade, åtminstone inte det jag såg för en tid sedan.

Skulle rekomendera att köpa det nya om det inte skiljer mycket i pris. Med mycket avser jag en ca 5000 åtminstone i svenska pengar mätt.

Mvh
Maverick
 
Priset är exakt detsamma, och båda objektiven är utan SSM.

Du tänker på Minolta AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM, eller hur? (bild nedan). Det kommer jag inte köpa - det är alldeles för dyrt även där borta.
 

Bilagor

  • af70-200ssm_large.jpg
    af70-200ssm_large.jpg
    12.1 KB · Visningar: 461
Oki, hade för mig att det var 80-200 på de nya oxå, hur mycket skiljer det i pris på de gammla och nya gluggarna?

Mvh
Maverick
 
Tack för hjälpen allihopa; adorama vägrar leverera till hotellet (även om jag betalar i förväg), så jag ringde och pratade med en fotohandlare i stan jag skall till. Han har inte gluggen på lager men kommer beställa ett direkt ifrån Minoltas huvudlager i Los Angeles.
Det jag får borde ju då garanterat vara den senaste (och förhoppningsvis bästa ;) versionen (oavsett färg). Tänka sig att det kan vara bra när företag inte har stora lager. =)
 
Det går inte att få tag i objektivet eftersom Minolta har slut på lagret och tydligen inga planer på att göra nya (dvs det är "discontinued"). Surt. Kanske betyder det att det nya 70-200 SSM snart sjunker i pris, men...
 
bjornt skrev:
Det går inte att få tag i objektivet eftersom Minolta har slut på lagret och tydligen inga planer på att göra nya (dvs det är "discontinued"). Surt. Kanske betyder det att det nya 70-200 SSM snart sjunker i pris, men...

Björn, kontakta mig om du e intresserad av den svarta 80-200.
 
Nån som vet varför SP, Cyber och alla andra handlare inte längre listar AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM?

SP gjorde det ialla fall förut.
 
Nån som vet varför SP, Cyber och alla andra handlare inte längre listar AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM?

SP gjorde det ialla fall förut.
 
Sry för dubbelinlägget. miso klantig

Glöm min tidigare postning,
man får inte samma produktlista på Scandinavian beroende på hur man navigerar.
Om man navigerar Objektiv->Minolta så dyker inga SSN produkter upp.
Men om man navigerar Systemkameror->Minolta->objektiv så dyker de upp.
Lite fel nånstans men inte hos Minolta ;)
/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.