Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika upplagor av samma bild - vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Vad tycker forumets samlade visdom? Är det fel att ha olika upplagor av samma bild/motiv?

Som jag har det nu gör jag en begränsad, numrerad utgåva på canvas men har även samma bild/motiv utskriven på vanligt fotopapper inramat med glas. Den utgåvan är inte begränsad.

Är detta något som bryter mot nån slags etablerad praxis? Tycker själv att det känns rätt. Den som vill ha bilden i enkelt utförande kan få det, men det finns även en exklusivare variant. Det är ju just utgåvan på canvasduk som är begränsad, inte motivet (som jag ser det).

Funderingar? Kommentarer?

Inte helt lätt att svara på.

En numrerad och begränsad utgåva gäller nog trots allt för bilden som bild. Inte för utskrifts eller tryckmetod.

Om bilden sedan produceras i fler upplagor så bör ju originaliteten i verket minska.

Vad det finns för praxis vet jag inte, förmodligen är det en djungel liksom det är för övriga grafiska världen.

Min spontana känsla är i alla fall att köper man ett numrerat och begränsat alster så ska det inte finnas andra liknande varianter eller snarlika kopior ute (storlek, material etc...)

För att undvika missförstånd så är det nog bättre att inte numrera och begränsa en upplaga. Om man ska göra och sälja fler exemplar av samma bild.

Efter ytterligare lite funderande är jag böjd att hålla med. Jag kör en och samma serie oavsett hur den trycks. Prisskillnaden får jag sätta lite efter min kostnad för att ta fram tavlan. Duk är inte gratis.

Helst skulle jag inte vilja begränsa min upplaga, men det verkar nästan förutsättas att man gör det. Folk verkar vara rädda för "massproducering". Själv tycker jag att det är trevligare om 5 människor gläds åt min bild på väggen än att 1 person gottar sig åt att ingen annan får hänga den på väggen...

ANNONS