Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika siffervärden för samma färgruta

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar känna mig smått tjatig med mitt gråproblem som jag skrivit om i andra trådar. Sök på "gråproblem" så får ni säkert sidvis med träffar.

Nu har jag en fråga som jag misstänker kan ha med det att göra, men jag skulle vilja utreda den först innan jag kan dra några säkra slutsatser.

Jag använder Elements 3. När jag klickar i någon av färgrutorna på paletten färgrutor lägger sig den valda färgen som förgrundsfärg. Klickar jag sedan på förgrundsfärgsrutan kan jag se siffervärdena för färgen i Adobes färgväljare. Så långt är ingenting konstigt. Jag ville bara förklara hur jag gjort för att kolla.

Men, om jag valt "Ingen färghantering" och gör som jag beskrev ovan visas en uppsättning siffror för den valda färgen. Väljer jag däremot "Fullständig färghantering" och klickar på samma färgruta visas en annan uppsättning siffror. Inte totalt annorlunda, en gul färg är fortfarande en gul färg t ex, men siffrorna är inte riktigt desamma fast färgen kommer från exakt samma färgruta.
Är detta verkligen som det ska vara, eller tyder det på något fel i mitt Elements?

Anledningen till att jag gör kopplingen till mitt gråproblem (gråskalebilder visas med sepiaton i Elements men inte i andra program) är att de grå färgrutorna i paletten Standard inte är grå. De har sepiaton, deras nyansvärden är olika, varierar mellan c:a 15-35 för olika grå rutor, och deras mättnadsvärden blir högre ju mörkare grå rutan är. 10% grå har mättnad 6% och 95% grå har mättnad 86% (!).

Så är det vid "Ingen färghantering". Väljer jag "Fullständig färghantering" ser de grå färgrutorna fortfarande sepiaaktiga ut, fast lite annorlunda, och deras siffervärden har ändrats. Både nyans- och mättnadsvärdet för dem är nu noll, precis som de ska vara.

Vad är det som är fel? Jag har fått tipset att ändra skärmens färgprofil, men kan skärmprofilen påverka inte bara färgernas utseende utan även deras siffervärde i Elements så här?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Jag använder Elements 3. När jag klickar i någon av färgrutorna på paletten färgrutor lägger sig den valda färgen som förgrundsfärg.

Men, om jag valt "Ingen färghantering" och gör som jag beskrev ovan visas en uppsättning siffror för den valda färgen. Väljer jag däremot "Fullständig färghantering" och klickar på samma färgruta visas en annan uppsättning siffror.

Nu börjar du snart greppa detta med färghantering :) Ditt program fungerar alldeles som avsett. Om du t ex har en färg som definieras som 150/150/110, vilken färg är det. Att det är en gul färg är inte så svårt att förstå. Den blå kanalen har ett lägre värde än den gröna och den röda. Men exakt vilken färg det är har vi egentligen ingen aning om. Du måste också beskriva vilken grundfärg du utgår från i respektive kanal. Alltså vilken är den röda grundfärgen, den gröna och den blå grundfärgen. Dessa kan variera inom rätt stora ramar. Det är dessa tre färger som definierar det vi kallar en arbetsfärgrymd.

Om du byter arbetsfärgrymd (vilket är vad du gör när du går från ingen till fullständig färghantering i Elements) måste du ändra på siffervärdena för att kunna beskriva en och samma färg. Om du har en gul färg som du beskriver med 150/150/110 i sRGB måste du använda 148/148/111 för att få samma färg i Adobe RGB.

Stefan
 
Tack, Stefan!

Skönt att veta att det fungerar som det ska. Jag började verkligen undra när jag såg att det blev olika siffervärden för en och samma färgruta, men nu förstår jag varför.

Det finns ju en del felaktigheter i Elements 3, precis som i så många andra program, och om man inte har full koll på ett visst område, t ex färghantering, kan det vara svårt att skilja på vad som är programfel och inte.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.