Annons

Olika objektiv, passar de min D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Engelbertsson

Aktiv medlem
Jag har en släkting som idag köpte tre olika objektiv till min Nikon D40. Men jag kan inte det här och hon bor 60 mil bort så den enda info jag har om objektiven är det hon läste upp i telefon.

Tokina AF T:4-5.6

Sigma zoom master 28-4
F=35
multicoated 52 mm
Proline MC Skylight

Konico Herax AR 135 mm
F 3,5

Är det nån som vet om dessa kan användas till en D40 eller till vilken kamera de kan användas till?
Tacksam för all hjälp!

Jag har en släkting som idag köpte tre olika objektiv till min Nikon D40. Men jag kan inte det här och hon bor 60 mil bort så den enda info jag har om objektiven är det hon läste upp i telefon.

Tokina AF T:4-5.6

Sigma zoom master 28-4
F=35
multicoated 52 mm
Proline MC Skylight

Konico Herax AR 135 mm
F 3,5

Är det nån som vet om dessa kan användas till en D40 eller till vilken kamera de kan användas till?
Tacksam för all hjälp!

Jag köpte nikon´s egen AF 50mm/f.1,8D och på D40 så fungerade inte autofocusen, du måste ställa in skärpan manuellt. Ljusmätningen fungerade dock i alla programlägen. När det gäller de objektiven som du skriver om kan du nästan utgå ifrån att det inte kommer att fungera eller kanske bara i manuellt läge. Kort sagt så ska du köpa nytt el. beg objekt via en fotoaffär som kan ge dig råd om vilka objektiv som passar till just D40.

Två av de här objektiven kan möjligen passa till din kamera. Problemet med kameror är att de olika tillverkarna har olika objektivfattningar vilket gör att objektiv från en kameratillverkare inte på något enkelt sätt passar till andra märken av kameror. Du kan till exempel inte på något enkelt sätt använda objektiv från Canon, Olympus, Pentax eller Sony till din Nikon D40.

Sedan finns det några tillverkare som gör objektiv för alla olika kameramärken, Tokina och Sigma är två av de mest kända företagen som gör detta. Men, ett Tokina-objektiv för en Canon-kamera passar lika lite på din Nikon som ett objektiv från Canon gör. Däremot gör alltså både Tokina och Sigma objektiv som är byggda speciellt för Nikon (men som då inte enkelt kan användas till en Canon eller någon annan tillverkares kamera).

Trassligt? Jovisst :)

Det här kan vara en rad olika objektiv :)

Till exempel
- Tokina AF 35-200mm f/4-5.6 (zoom, vidvinkel till teleobjektiv)
- Tokina AF 70-210mm f/4-5.6 (zoom, kort teleobjektiv till lite längre)

Förutsatt att det här är ett Tokina-objektiv avsett för Nikon så kan du använda det med din D40. Det lite tråkiga är att det troligen är lite äldre objektiv som innebär att du inte få autofokus om du använder dem på en D40.

Sigma zoom master 28-4
F=35
multicoated 52 mm
Proline MC Skylight

Här saknas det också en hel information :)
Det skulle kunna vara en zoom som börjar på 28 mm (vidvinkel). Problemet är att Sigma gjort säkert 20 olika zoomar som börjar på 28mm, vilket av dem det är är lite svårt att sia om. Dessutom framgår det inte om objektivet över huvud taget är avsett för Nikon-kameror.

Dessutom, är det inte ett väldigt nytt objektiv (tillverkat de senaste tre-fem åren) så får du samma problem som med Tokina-objektivet ovan - ingen autofokus.

Konico Herax AR 135 mm
F 3,5

Den var enklare - låter som ett Konica Hexanon AR 135/3,5. Det här ovjektivet är byggt för gamla Konica-kameror (jag använde en sådan för runt 30 år sedan :) och passar över huvud taget inte på din kamera utan speciella adaptrar.

Två av de här objektiven kan möjligen passa till din kamera. Problemet med kameror är att de olika tillverkarna har olika objektivfattningar vilket gör att objektiv från en kameratillverkare inte på något enkelt sätt passar till andra märken av kameror. Du kan till exempel inte på något enkelt sätt använda objektiv från Canon, Olympus, Pentax eller Sony till din Nikon D40.

Sedan finns det några tillverkare som gör objektiv för alla olika kameramärken, Tokina och Sigma är två av de mest kända företagen som gör detta. Men, ett Tokina-objektiv för en Canon-kamera passar lika lite på din Nikon som ett objektiv från Canon gör. Däremot gör alltså både Tokina och Sigma objektiv som är byggda speciellt för Nikon (men som då inte enkelt kan användas till en Canon eller någon annan tillverkares kamera).

Trassligt? Jovisst :)

Det här kan vara en rad olika objektiv :)

Till exempel
- Tokina AF 35-200mm f/4-5.6 (zoom, vidvinkel till teleobjektiv)
- Tokina AF 70-210mm f/4-5.6 (zoom, kort teleobjektiv till lite längre)

Förutsatt att det här är ett Tokina-objektiv avsett för Nikon så kan du använda det med din D40. Det lite tråkiga är att det troligen är lite äldre objektiv som innebär att du inte få autofokus om du använder dem på en D40.

Här saknas det också en hel information :)
Det skulle kunna vara en zoom som börjar på 28 mm (vidvinkel). Problemet är att Sigma gjort säkert 20 olika zoomar som börjar på 28mm, vilket av dem det är är lite svårt att sia om. Dessutom framgår det inte om objektivet över huvud taget är avsett för Nikon-kameror.

Dessutom, är det inte ett väldigt nytt objektiv (tillverkat de senaste tre-fem åren) så får du samma problem som med Tokina-objektivet ovan - ingen autofokus.

Den var enklare - låter som ett Konica Hexanon AR 135/3,5. Det här ovjektivet är byggt för gamla Konica-kameror (jag använde en sådan för runt 30 år sedan :) och passar över huvud taget inte på din kamera utan speciella adaptrar.

Hej och tack för ditt utförliga svar. Jo, jag vet ju så mycket som att objektiven har olika fattningar men när hon ska förklara för mig är det som om en blind leder en döv. Jag sa till henne att troligast passar inget av dem då de var så billiga och även om det var på loppis så vet väl säljaren att kolla upp och ta betalt för det han säljer. Det jag var intresserad av var om nåt av dem ens gick att sätta på D40 eftersom jag bara har 18-55 objektivet som ingick när jag köpte kameran. Men jag vill ju absolut ha aoutofocus eftersom jag inte är så bra på det här med kameror. Men det är nog som nån skrev i ett annat svar att enklast är väl att börja leta med objektiv som bara passar min kamera. Grejen var ju att hon ringde och hade köpt dessa och trodde att alla objektiv passade alla kameror och det visste ju till och med jag att de inte gjorde men jag tänkte kolla med nån som visste innan ja sa åt henne att lämna tillbaka dem eller sälja dem vidare.
TAck för hjälpen alla som skrivit!

Men jag vill ju absolut ha aoutofocus eftersom jag inte är så bra på det här med kameror. [...]lämna tillbaka dem eller sälja dem vidare.

Du kan nog vara helt säker på att alla objektiven sakanr autofokus, eftersom de inte har "AF" i namnet.

Du kan lugnt be henne lämna tillbaka/sälja utan att du går miste om något.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar