Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika ljussättningar

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle gärna vilja få tips på olika ljussättningar som jag kan testa mig fram med i min nya hemmastudio.

Jag undrar hur man ljussätter bilder som dessa och om det går med min utrustning. Jag har tillgång till två st 300w blixtar, två stora softbox, 1 paraply med silver/svart eller vit, vit pappersbakgrund och en stor reflexskärm 5 i 1.

Om jag vill få en svart bakgrund, måste man då ha det, eller kan man få det med hjälp av ljussättningen?

Sen undrar jag hur jag, med min utrustning, ska ljussätta på bästa sätt när tex en familj på 4 pers ska fotas?

Rummet är 4,5 x 4,5 m bara.

Jag undrar även om ni har några bra ljussättningar som "alltid funkar" vid barnfotografering?

I min portfolio kan ni se mina första studiobilder. Jag har lyckats beskära bilderna för snävt i kameran och sen är jag inte nöjd med bakgrunden, vill ha den helt vit i jämt ljus. Men jag kanske måste ha två blixtar mot den då?

Skulle bli glad om någon vill ta sig tid med att ge mig lite tips. :)

Bilagor

• 110519wilmaisak-0661srgbw500_149669598.jpg
    110519wilmaisak-0661srgbw500_149669598.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,300
  • 110804joline-1srgbw500_160254586.jpg
    110804joline-1srgbw500_160254586.jpg
    12 KB · Visningar: 1,336
En standard uppställning som brukar fungera för att komma igång är huvudljuset från ca 45 grader framifrån där ljuset tittar något neråt. Reflexskärm på "andra kanten" och ett effektljus bakifrån eller mot bakgrunden. Testa med att sätta relexskärmen "på andra kanten" precis som om det hade varit en blixt. Dvs lite framför modellen och på sidan.

Svart bakgrund kan du bara få om ditt avstånd mellan modellen och bakgrund är tillräckligt stort så att ditt blixtljus inte når fram. Testa med att fotografera med 1/200 s - det kan hjälpa till lite. Annars är såklart en mörkgrå bakgrund ett bra mycket bättre alternativ eftersom den bakgrunden kan vara allt mellan ljusgrå till svart.

Små barn och ljussättning. Är barnen 6 månader upp till några år, så brukar jag inte jobba med en avancerad ljussättning. Här gäller ett jämnt ljus och istället vara väldigt alert med att knäppa för att få till bilderna. Barn tröttnar fort. Mindre barn, max 1 år som ligger stilla, testa med naturligt ljus vid fönster och reflexskärm.

För att få en vit bakgrund jämnt belyst krävs oftast 2 blixtar eller en speciell bakgrund som man stoppar in i en blixt i. Tyvärr ganska så dyr.

Plåta helkropp och grupper. Använd paraplyer. De spiller ut ljuset mycket mer än dina softboxar.

Det finns gott om sidor där du hittar ljusuppsättningar. Denna sidan brukar oftas länka till
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/

En nybörjar sida
http://www.modellbilder.se/article.php?id=40

Titta på denna sidan
http://www.photax.se/
Leta upp "Komma igång med studioblixtar". Du hittar texten längst upp när du kikar på deras olika blixtpaket. OBS Sidan kräver att du kör Internet Explorer.

Lycka Till

En standard uppställning som brukar fungera för att komma igång är huvudljuset från ca 45 grader framifrån där ljuset tittar något neråt. Reflexskärm på "andra kanten" och ett effektljus bakifrån eller mot bakgrunden. Testa med att sätta relexskärmen "på andra kanten" precis som om det hade varit en blixt. Dvs lite framför modellen och på sidan.

Svart bakgrund kan du bara få om ditt avstånd mellan modellen och bakgrund är tillräckligt stort så att ditt blixtljus inte når fram. Testa med att fotografera med 1/200 s - det kan hjälpa till lite. Annars är såklart en mörkgrå bakgrund ett bra mycket bättre alternativ eftersom den bakgrunden kan vara allt mellan ljusgrå till svart.

Små barn och ljussättning. Är barnen 6 månader upp till några år, så brukar jag inte jobba med en avancerad ljussättning. Här gäller ett jämnt ljus och istället vara väldigt alert med att knäppa för att få till bilderna. Barn tröttnar fort. Mindre barn, max 1 år som ligger stilla, testa med naturligt ljus vid fönster och reflexskärm.

För att få en vit bakgrund jämnt belyst krävs oftast 2 blixtar eller en speciell bakgrund som man stoppar in i en blixt i. Tyvärr ganska så dyr.

Plåta helkropp och grupper. Använd paraplyer. De spiller ut ljuset mycket mer än dina softboxar.

Det finns gott om sidor där du hittar ljusuppsättningar. Denna sidan brukar oftas länka till
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/

En nybörjar sida
http://www.modellbilder.se/article.php?id=40

Titta på denna sidan
http://www.photax.se/
Leta upp "Komma igång med studioblixtar". Du hittar texten längst upp när du kikar på deras olika blixtpaket. OBS Sidan kräver att du kör Internet Explorer.

Lycka Till

Stort tack för ditt utförliga svar!

Jag har kört med softbox 45 grader på ena sidan och reflexskärm på andra sidan, det funkar rätt bra. Det är väl egentligen bakgrunden som stör mig, jag vill ha den vit och fräsch. Men jag antar att jag får köpa en till blixt framöver om det är så jag vill ha den? Eller finns det något bra sätt att få bakgrunden vit och snygg i Lightroom eller Photoshop?

Man kan aldrig ha två blixtar framifrån på tex barn för att få bra ljus? Då blir det dubbel reflektion i ögonen?

Kör man paraplyet rakt framifrån vid gruppfoto eller?

Tack för länktipsen. Ska ta mig en titt!

Bakgrunden.
Är du duktig och tålmodig, så kan du säkerligen få till bakgrunden med lite pill i PS men det är enklare (och proffsigare) att belysa bakgrunden "rätt" från början. Är vit bakgrund din grej, fundera på att köpa Lastolites bakgrund. Den kan du dessutom ta med dig om du åker hem till dina kunder. Bakgrunden ligger runt 5 000.- men ack va´bra den är. Har tyvärr ingen egen men har kört en del med den - även vid modellfoto.

Två blixtar på barn? Tycker jag. Jag kör med två blixtar. Huvudljuset oktabox och effektljuset en softbox. Båda ganska lågt placerade. 3:e blixt på bakgrunden.

Gruppfoton.
Samma princip att sätta blixtarna i vinkel till gruppen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar