Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika licenser för olika upplösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

tiq

Aktiv medlem
Om jag tar en bild, drar ner den till säg 300 pixlars bredd och lägger på wikipedia under en allmänt tillgängligt licens (tex CC Attribution share alike - http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Cc-by-sa-2.0)
Och samtidigt publicerar samma fotografi på min hemsida i betydligt högre upplösning, men med alla rättigheter förbehållna, kan då någon använda den högupplösta bilden (i tryck tex) med hänvisning till Creative-commonslicensen?

Eller kan man släppa rättigheterna på enbart en sämre version?

Det går ju ofta att lösa problematiken med att använda två olika bilder från samma tillfälle, men inte alltid.

Intressant fråga. Jag ska inte uttala mig om det juridiska, men (med risk för att bli lite OT) vill jag bara skjuta in att så länge det inte rör sig om hyfsat exklusiva bilder så skulle jag kanske avstå från att lägga in dem så lågupplösta på Wikipedia. De vill att man lägger in så högupplösta bilder som möjligt, just för att de ska kunna fungera i tryck.

just i det fallet som gjort att jag börjat fundera mer på problematiken så har jag fler bilder, så jag kommer nog att välja att använda en "sämre" bild och släppa den fritt och högupplöst och sen behålla de som är bättre. Knivigheten inträffar nog bara när man bara har en bild på något som man vill ska spridas men man inte vill släppa hela bilden fri.

har någon annan åsikter så är de välkomna.

om någon undrar om det bara är så att jag vill ge bort en del av kakan, och ändå ha möjligheten att äta hela själv, så är det just precis så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar