Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika iso-skalor med fullformat (5D) ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

BenkeO

Aktiv medlem
Jag har skaffat en FF (5DmkII) och undrar över skillnader i iso. När jag fotat tidigare med 400D och 1DmkIII så har jag använt iso 1600-2000 i de mindre och mörka ishallarna som klubblagen håller till i.

Med 5DmkII så blev jag tvungen att köra iso 6400 för att få tillräckligt bra exponering med samma bländare/slutartid som jag alltid använder (f2,8/500).

Senaste bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2095342.htm

Vad beror detta på? Skall det vara så?

Mvh/Benke
 
Det ska inte skilja mycket mellan olika kameror; ibland är de lite "optimistiska" ang ISO men inte SÅ mycket. Enklast är ju att ta med båda kamerorna (om du kan) och jämföra på plats, antagligen har ljusnivån ändrats lite sen du fotade med dina andra kameror.

PS: du har inte lämnat ett polariseringsfilter på eller? :)
 
Önskar det vore så enkelt som ett filter... Detta verkar sjukt. Kanske det är nåt fel i kalibreringen i kameran.
 
Verkar som ljuset kan ha ändrat sig sedan du använde 400d.
Provade min 5d mark2 och 400d nu med ett 24mm f2.8 och jag fick samma exponerings tid och bländare.
 
Nej, egentligen inte. På 1600 är de uppmätta värdena 1695 och 1093, en skillnad på ca 0.63Ev (2/3Ev). 5D2 har en basjustering på 0.3Ev (enligt Adobe, jag har inte mätt själv), så kvarvarande "fel" ska vara ganska exakt 1/3Ev.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.