ANNONS
Annons

Olika inställningar för olika bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fordie

Medlem
Jag har sökt, läst, sökt, läst, sökt och läst och så vidare. Nu är jag less på att läsa och startar en egen tråd med "snabba svar" och inte massa annan, djupare information i ämnet :)

Vi börjar från början!
Hej, ny här. Välkommen till mig själv! Jag fyller 18 år om cirka 12-13 dagar och bor i staden Sala, jobbar på Arlanda flygplats.

Jag fick för cirka två år sedan en teliakamera, och där börjar mitt intresse. Kul att testa sig fram, leka lite. Köpte sedan en HP Photosmart som tog mig in i "leka med inställningar"-världen. Sålde den, köpte en C-310 som jag använde ett tag och idag hämtade jag ut min Z10. Första intrycket av den är att den är riktigt nice. Snabb, bra batteritid, många inställningar. Och det är här denna tråd kommer till (efter cirka 7 timmars läsning ;))

Jag förstår nästan _INGET_, jag har fått massa nya inställningar som är helt galna! Slutartider, bländare och sådant.

Det jag vill veta nu är:

Vilken bländare, slutartid och ISO ska jag använda till dessa saker? (Lägsta ISO är 64 och högsta är 400) -->

- Bilar, stativ, dagsljus
- Macro, stativ, inomhus var det är ganska mörkt. Kunde man omvandla ljummet till ljus så vore detta ett perfekt ord ;)
- Macro, stativ, utomhus i dagsljus
- Långdistansbilder (stränder, åkrar, skidbackar), stativ, dagsljus

"Testa dig fram" funkar inte på mig då jag har glömt bort efter 10 minuter vilken inställning jag ställde in på.
Ska väl även säga det att mina F-saker är 3.2, 4.8 och 8.0 och slutartiden är allt mellan 30 sek och 1/2000

Enormt tacksam för svar!

Jag ber även om ursäkt ifall att denna tråd skulle ligga någon annanstans, jag hittade ungefär 6 olika kategorier där den skulle platsa, så man fick lite beslutsångest... :)

Ha en trevlig helg allihopa!

/Fordie

"Testa dig fram" funkar inte på mig då jag har glömt bort efter 10 minuter vilken inställning jag ställde in på.

All förståelse för minnesbrist (har samma problem). Jag hade varit väldigt glad ifall jag vid inköp av min första kamera vetat om EXIF-formatet. Där kan du se exakt vilka inställningar du haft. Så det "enda" du måste komma ihåg är omständigheterna du tog bilden vid.

Olika program för att visa EXIF hittar du lätt med lite googling:

http://www.google.se/search?q=exif+viewer

Ursäkta att jag inte svarar på mer och jag hoppas tråden inte försvinner ut i ett EXIF-program-diskussion.

// Kjell

Biblioteket är oslagbart

Mitt tips är, utan att förringa denna eminenta sida, att du ska titta in på ditt lokala bibliotek och låna några fotoböcker. Jag är extremamatör inom ämnet fotografering men jag upptäckte tidigt att det gick snabbare att läsa in det grundläggande via böcker än att söka på Internet, när du sedan har det innanför västen kan du alltid ta Internet till hjälp för att friska upp dina kunskaper. I en bok är informationen lite mera ”koncentrerad” till sin natur och det är lättare att tillgodogöra sig den.

Det finns dessutom andra läckra böcker som är underbara som inspiration.

En bok i kombination med din digitalkamera där du direkt kan se resultaten kommer att göra dig till en livsfarlig konkurrent till proffsfotograferna på nolltid.

Ha en jättetrevlig fotohelg!

Det finns nog inga generella svar på var, när och hur du ska använda olika inställningar. Det beror på så många olika faktorer som t.ex vad du ska fota och i vilka ljusförhållanden.

Om ISO kan man nog säga så här till en början: Använd så lågt ISO som möjligt för bästa bildkvalitet. Med högre ISO blir kameran ljuskänsligare men det blir också mer brus i bilderna. Utomhus i bra ljus - lågt ISO. Inomhus - högt ISO (400)

Stor bländare = litet bländartal. I ditt fall är 3,2 den största och 8 den minsta. bl. 8 ger ett stort skärpedjup, men kräver också bra ljus eller stativ eftersom slutartiderna blir längre...

Man kan nog skriva precis hur mycket som helst här, men det är mycket av fotografins grunder.

Jag skulle rekommendera dig att gå med i en fotoklubb eller gå en fotokurs, eller varför inte beställa t.ex FOTO:s systemkameraskola om du vill läsa på egen hand. Den tar upp grunderna i fotografin på ett bra sätt.

En liten anteckningsbok är också bra att ha med när du fotar! Skriv upp väder/ljusförhållanden. Gå hem och titta på bilderna, läs ut EXIF-informationen, lägg ihop 1+1 och lär av det.

Lycka till!

Mvh //Peter

Re: Re: Olika inställningar för olika bilder.

Kjell Ericson, tack! Precis det programmet jag sökte efter. Men vad är Focal lenght?
(Rätt kul att programmet tror att det är daylight på bilderna, har en stark 60w'are som lyser precis mot linsen =))

Tord Sonander, Tack för tipset! Har du någon bra att rekommendera sådär på rak arm?

Ha en trevlig fotohelg du med :)

Peter Wahlström, tack för infon och tipsen! ska kolla upp det med klubb. men tar dom in någon som har en plastig fjantkamera då? dom kanske pekar och garvar =)

Vad det gäller att testa olika och titta i program, visst om jag har någon som tittar på bilderna åt mig, annars så är det rätt svårt. te.x. iso 64 och iso 100 ser jag ingen skillnad på, inte heller te.x. F3.2 eller F4.8 :)
Får gå ner på affären och köpa mig en anteckningsbok då ;)

Tack så mycket allihopa! :)

Mvh

Det är ingen som skarattar åt dig för att du har en eventuellt enklare kamera. Då kan du skratta tillbaka åt dom och säga att dom inte har fattat det där med fotografi... Det hänger inte på den tekniska utrustningen och dess prestanda - utan vad man kan göra med det man har!!

Den fotoklubben jag är med i innehåller alla kategorier av människor. En del gamla rävar vägrar att hålla i annat än sina analoga mellanformatare samtidigt som man har respekt och tar lärdom av de som kommer med sin första digitala kompaktkamera. Alla har någonting att lära om man är öppen för att lyssna! Det är det som är så kul i en fotoklubb. Även en bra källa för inspiration, precis som här på fotosidan.

Prova dig fram med olika brännvidder (zoom) och se vad som händer med skärpedjupen osv... Variera också med större steg (jämför bl.3,2 med bl.8 på olika avstånd/brännvidder) för att se vad som verkligen händer.

Ha D! //Peter

Hej Peter,
försök få tag på boken: National Geographic, Den stora ************ Den har löst upp många av mina frågetecken vad gäller bländare, slutartid, brännvidd m m. Rekommenderas varmt.
/Sonja

Digitalkameror och fotoklubb är intressant. Vi började om på fotoklubben efter flera års bortovaro och visade några bilder tagna med digitalkamera och fick positiva omdömen. När jag så visade kameran (En olympus 5050) så utbrast någon:
-Så bra bilder med den LILLA kameran?

När jag lärde mig det här med bländare och tid en gång i tiden så minns jag att det var en liknelse med regn och en flaska som fick mig att fatta hur det hängde ihop.
Tänk en flaska som står ute i regnet. Den lilla flaskhalsen är minsta bländaröppningen, säg f8. Då tar det lång tid innan regnet fyllt flaskan. Men om man bländar upp till, säg 2.8, genom att sätta en tratt i flaskan så fylls den mycket fortare. Alltså kortare tid för att samla samma mängd vatten.

johan

Glöm inte att du har en fördel med din Z10 också o det är att du kan se bilden som den kommer att se ut redan i sökaren/på displayen.

Väljer du en snabbare slutartid ser du att bilden blir mörkare, väljer du då en större bländare (lägre värde) så blir den ljusare igen osv. Det ger dej snabbt en uppfattning om hur bilden kommer att bli exponerad. Sen får du lära dej att ta hänsyn till om motivet och/eller kameran rör sej.

Använder du långa slutartider o motivet rör sej så blir bilden oskarp. Även om motivet står still så kanske inte du gör det när slutartiderna blir långa, då är det stativ som gäller. Du har så mycket zoom på din Z10 att det är nästan omöjligt att hålla kameran still på frihand när du använder de längsta brännvidderna (focal length).

I din bruksanvisning tror jag det finns några enkla tips o sen är det bara ut o fota o förkovra sej. Är minnet kort så är EXIF-filen desto längre. Den visar allt. Brännvidd, bländare, slutartid, blixt av eller på, ISO-tal osv. Sen kan du i lugn o ro sitta o jämföra slutresultatet.

Jag skulle även vilja råda dej att printa ut några testbilder via ett lab. Bilder som ser brusiga ut på skärmen kan genomgå en rejäl förbättring vid utskrift, speciellt när du väljer 10x15 eller 18x24 utskrifter.

Lycka till!

PS! P-läget är inte heller fel. Då sköter kameran det mesta o du kan koncentrera dej på komposition o motivval som väl ändå är det svåraste (och roligaste) med foto. Studera EXIF-filerna även på de bilderna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar