Annons

Olika former av belsyning

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosa Rebell

Aktiv medlem
Detta har säkert varit uppe förr.
Men vilka olika sorters belysning rekomenderas att användas.
Om man förslagsvis köper ett par bygglampor, vad ska man göra med ljuset sedan för att få olika effekter?
vad ger tex bouncer, softbox, paraply, reflektor mm för olika effekter?
allmänna tips mottages gärna på hur man kan göra det så billigt som möjligt

Bouncer ger ett mjukt riktat ljus (invändigt täckt med reflekterande silvrig yta), softbox är likadan fast utan reflekterande material, ljuset blir alltså svagare. Jag har inte använt något av detta med bygglampor, jag är rädd för värmen.

Paraplyer som är vita lyser man igenom för att få ett mjukare, skuggfritt ljus, precis som med softbox. Med paraplyer blir ljuset mindre riktat förstås.Paraplyerna kan man montera så att de inte kommer så nära lampan, så det har jag använt med bygglampor. Dessutom är de förhållandevis billiga.

Sen finns det ju paraplyer som har en reflekterande yta på insidan. Då vänder du lampan mot paraplyet och reflekterar ljuset i dem.

Reflektorer funkar på samma sätt, du belyser reflektorn som sedan reflekterar ljus på det du ska fotografera.

Slutligen, det finns flera utförliga trådar i "gör det själv" om hemmastudiobygge. Där har jag själv hittat det mesta om hur man kan trixa ihop belysning för hemmabruk utan att det kostar mycket.

tack så mycket för svaret.
Hur många lampor har du?
om man reflekterar ljuset i ett paraply. blir ljuset hårdare?
funkar det att belysa bakrunder med paraply?
Hur stora paraplyer rekomenderar du för ansikts/ helkroppsfoton?

Mvh Erik.

Jag kör med bygglampor.
Först köpte jag två stycken, varav den ena hade stativ, och den andra var "golvstående" så att säga.
Tyckte inte det räckte för att få något vackert ljus, så jag köpte ytterligare en rigg på stativ, som dessutom hade 2x500watts lampor.
Detta kör jag genom hemmabyggda softboxar bestående av kartong, silvertejp och vitt bakplåtspapper.
Kommer prova med lakan istället för bakplåtspapper senare, men det har fungerat hyfsat som jag har det nu. Körde det i 4-5 timmar i sträck, med 15 minuters pauser då och då utan att uppleva några problem, förutom värmen de utvecklar som höjer rumstemperaturen.

Den golvstående lampan använder jag för att belysa bakgrunden, utan bouncer eller softbox mellan. Då får man väldigt hårt belyst bakgrund, men eftersom jag hittils kört med vit bakgrund i form av hyfsat välstruket lakan spelar det inte så stor roll.
Dock tycker jag absolut att endast en lampa för detta ändamål är för lite.

Sen har jag några vita frigolitskivor för att reflektera ljuset när det behövs. Billigt och ger bra resultat.

Jag vet inte om jag skulle skriva detta inlägg eftersom jag är total nybörjare med kameran och de flesta på detta forum är på betydligt högre nivå än vad jag är. Men kanske någon får någon ny idé av mitt budgetbygge (ca 300kr) som jag satte upp i helgen i vardagsrummet.

Jag hade en gammal parabolantenn som låg och skräpade i garaget som jag målade vit och skruvade fast en 500W lampa på. Denna fick fungera som reflektor. En 500Wattare på stativ med folieformar, bakplåtspapper och silvertejp fick bli "softbox". Slutligen så använde jag en oskärmad 500W lampa på en pallbock som effektljus. Ett lakan på gardinstången fick agera bakgrund och en frigolitskiva reflexskärm.

Frugan fick agera modell, så här blev resultatet:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=264254

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar