ANNONS
Annons

Olika färger i Capture One 5 och Photoshop CS5 (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
När jag öppnar 2 lika bilder i Capture One 5 och Photoshop CS5 så är dom väldigt olika.
Bilden i Capture One har inte lika mycket färg och kontrast som bilden i Photoshop CS5.
Båda programmen är inställda på Adobe RGB.
En annan sak som jag tycker är konstig är att när jag byter mellan srgb och adobe rgb i Capture One 5 så ser jag skillnad direkt. Men när jag byter i Photoshop cs5 så blir det ingen skillnad alls.

Tacksam för svar!

Det är något jag också har märkt. Utan att veta så tror jag att det beror på hur de olika programvarorna tolkar RAW-filen. Beroende på hur man tolkar så blir det lite olika nyanser. Jag fotograferar mycket naturmotiv och där har jag märkt att det skiljer sig lite i de gröna nyanserna. Photoshop blir ofta lite gulare i nyansen än Capture One vid samma vitbalans. Inga stora skillnader men ändå synbara. Vad man gillar bäst är en smaksak.

/Gunnar

När jag öppnar 2 lika bilder i Capture One 5 och Photoshop CS5 så är dom väldigt olika.
Bilden i Capture One har inte lika mycket färg och kontrast som bilden i Photoshop CS5.
Båda programmen är inställda på Adobe RGB.
En annan sak som jag tycker är konstig är att när jag byter mellan srgb och adobe rgb i Capture One 5 så ser jag skillnad direkt. Men när jag byter i Photoshop cs5 så blir det ingen skillnad alls.

Tacksam för svar!

Det är två olika program med olika färgprofiler och olika inställningar. Det vore extremt märkligt om du skulle få samma färg. Färgåtergivning är inget objektivt, som man kan hävda är rätt eller fel. Det är något som den som programmerar avgör. Så här har du en dansk tekniker och en amerikansk. Att dessa två skulle göra samma inställningar är väl ganska osannolikt.

Sedan borde du inte få så stora ändringar när du växlar mellan sRGB eller Adobe RGB i C1 heller. Du har inte blandat samman input-profiler och exportprofiler. Du ska alltså ange kamerans profil först och sedan i exporten anger du om bilden ska konverteras till sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar