Annons

Olika exponering vid olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Hej

Jag har upptäckt att mitt Nikkor 50 1,8D ofta ger lite för ljusa bilder jämfört med vad Min 28-80 zoom eller 24 1,8 EX Sigma gör. När jag tagit en bild med båda objektiven med matrixmätning händer det ofta att 50:an öveexponerar ett steg eller så. Bilden från zoomen kan då vara OK! Är detta normalt? Är det så att det skiljer objektive åt?
 
Visst kan bländaröppningar etc. skilja mellan olika optik. Men använder du exponering med bländarförval så borde det inte skilja i ljushet mellan bilderna eftersom det då är kameran som sköter exponeringen av filmen/sensorn. När program där bländaren varierar används så kan resultatet givetvis bli det du fått om bländaröppningen i optiken inte är synkroniserad/rätt inställd från optik till optik.
 
Har inte undersökt detta, vet bara att bilderna blir något överexponerade. Jag kör alltid bländarförval.
 
Testa att ta en rad likadana bilder med alla dina bländare. Ta även ett par bilder med ditt problemfria objektiv.

Är det ett gammalt objektiv? Har det stått oanvänt en längre period (flera år)?
 
Min funkar oftast prima men ganska ofta. ca 5-10% av bilderna vid svagare ljus blir knallröda vid bländare 1.8 och 2.8.
 
Vid matrix-mätning mäter väl kameran ljuset direkt mot filmen? det bode i så fall inte spela någon roll om det är fel på något objektiv?
 
Det var ingen som föreslog att ditt 50mm objektiv är så ljusstarkt att det tar in kanske 1 steg mer än andra objektiv.
 
Hercules skrev:
Det var ingen som föreslog att ditt 50mm objektiv är så ljusstarkt att det tar in kanske 1 steg mer än andra objektiv.
Eftersom kameran mäter ljuset
genom objektivet kompenserar den automatiskt för olika ljusstyrkor på objektivet.

En anledning till att man kan få olika värden med olika objektiv är att olika brännvidder ger olika bildvinklar och kameran därför mäter på olika motiv. T ex kanske man får med mer av den ljusa himlen med en vidvinkel än med ett tele. Vid matrixmätning mäts ju ljuset över hela bildytan.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.