Annons

Olika bildgrupper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ove555

Avslutat medlemskap
Skulle det inte gå att ha olika bildgrupper på fotosidan, t,ex en grupp med manipulerade bilder och en grupp med omanipulerade bilder?

Själv är jag inte så intresserad av att titta på manipulerade bilder...

Jag anser att en omanipulerad bild är en bild som man tagit med rätt vitbalans, och som man på sin höjd har gjort ljusare eller mörkare, på grund av att den har blivit under eller överexponerad.

Men börjar man ändra färger och/eller göra bilden överdrivet över eller underexponerad anser jag att bilden är manipulerad.

Och ska man t.ex göra bilder som ser overkliga ut, så kan man väl ha en grupp för fantasibilder och lägga dem där?

Som det är nu så är bilderna blandade med texten manipulerad och ej manipulerad, och det är ju inte så rationellt om man t.ex bara vill titta på omanipulerade bilder

Senast ändrad:
Det finns ju tre alternativ när du laddar upp
* Manipulerad
* Ej manipulerad
* Ingen uppgift

Så i det skulle (enligt mig) vara mest logiskt att de bilder som har "ingen uppgift" inte kommer med alls om man söker specifikt på det ena eller andra.

Tyvärr betyder det att inte alla bilder kommer synas i en sökning men ...
Det är upp till fotografen som publicerat bilden huruvida de vill berätta sådan information eller inte.

Det finns ju tre alternativ när du laddar upp
* Manipulerad
* Ej manipulerad
* Ingen uppgift

Så i det skulle (enligt mig) vara mest logiskt att de bilder som har "ingen uppgift" inte kommer med alls om man söker specifikt på det ena eller andra.

Tyvärr betyder det att inte alla bilder kommer synas i en sökning men ...
Det är upp till fotografen som publicerat bilden huruvida de vill berätta sådan information eller inte.

Visst är det upp till fotografen att avgöra vilken information man vill berätta. :)
Och visst skulle man kunna söka på "Ej manipulerad", men jag skulle tilltalas väldigt mycket av, precis som trådskaparen, en intressegrupp för endast omanipulerade bilder direkt ur kameran. Eller kanske att den manipulering i form av egna inställningar direkt i kameran skulle kunna accepteras?
Mitt intresse i dag handlar uteslutande om resultatet av vad man kan uppnå med själva kameran och inte så mycket efterbehandlingen i datorn. Det skulle vara sporrande att se vad andra kan åstadkomma med sina kameror och om jag kan komma i närheten av de resultaten med mina kunskaper?
Framförallt kanske man genom en sådan grupp kunde delge varandra hur man uppnått sina resultat och därmed få ett bra lärande om kameran och de inneboende möjligheter den har?
/Nonno

Håller helt med dej=) tycker att det ska finnas en grupp där kameran och bilden man tar och sätta den i fokus....det här med efter behandling i datan är inget för mej...jag vill lära mej att ta bilder med kameran och inte med datan...för mycket handlar om photoshop ...och efterbearbetning..fotografering handlar ju om att fota med den kameran man har och lära sig att använda den fullt ut måste ju ändå bli att man blir en betydligt säkrare fotograf....tycker det ska finnas en grupp typ dogma fast för andra grupper typ landskap---jag vill ta bilder på det som ögat ser och att klona och dona är inget för mej
peter

Jag har väntat mycket, mycket länge på att en pool med omanipulerade bilder ska startas här på fotosidan. Varför inte starta upp en nu??? Mina egna privata tankar går så här: Jag älskar bilder, både omanipulerade bilder där man ser fotografens skicklighet med kameran, den ÄKTA bilden och jag gillar den manipulerade bilden där fotografen visar sin skicklighet i sitt efterarbete på datorn. Jag menar att inget behöver förta det ena eller andra. Men det jag är starkt emot är att det nu har gått en trend i att inte berätta för betraktaren med att klicka i rutan för manipulerad/omanipulerad vad bilden står för. Är det ett äkta fotografi eller ett manipulerat fotografi. Det är inte så svårt att vara ärlig mot betraktaren men man väljer ofta att inte vara det.
När jag kommenterar eller bara tittar på en bild tittar jag efter den lilla markeringen som ska ge mig en vink om vad det är för slags bild men jag finner den oftast inte. Jag försöker då göra mig själv en egen uppfattning men misslyckas gång på gång och det här sätter sina spår i glädjen över att vilja kommentera andras bilder. Jag vet helt enkelt inte vad det är jag ser. Jag har känt mig lurad många gånger då jag i efterhand fått veta att ljuset är oäkta, bilden är rensad från "skit i hörnen" och bilden har oxå fått ditklonade fåglar på himlen.
Min egen fotografering går ut på att fotografera och inte efterbehandla därför är det oerhört viktigt för mig att veta. Jag menar inte att man måste tala om vad man har gjort utan mer ATT man har manipulerat just den bilden.
Sätt mig överst på listan om en önskan om en pool med namn OMANIPULERADE bilder enligt Fs bestämelser så att vi alla vet vad som gäller!!!

Jag anser att en omanipulerad bild är en bild som man tagit med rätt vitbalans, och som man på sin höjd har gjort ljusare eller mörkare, på grund av att den har blivit under eller överexponerad.

Men börjar man ändra färger och/eller göra bilden överdrivet över eller underexponerad anser jag att bilden är manipulerad.

Och ska man t.ex göra bilder som ser overkliga ut, så kan man väl ha en grupp för fantasibilder och lägga dem där?

Som det är nu så är bilderna blandade med texten manipulerad och ej manipulerad, och det är ju inte så rationellt om man t.ex bara vill titta på omanipulerade bilder

Kommer det att vara under/överexponerad bilder direkt ur kameran i poolen, eller faller även dessa under kategorin "manipulerade"? Hur gör man med slutartiden? Är det okej med rörelseoskärpa? Är det okej att frysa ögonblick som vi själva inte upplever som frysta? Är allt i kameran okej, men inget i datorn? Det är väl min fråga.

Kommer det att vara under/överexponerad bilder direkt ur kameran i poolen, eller faller även dessa under kategorin "manipulerade"? Hur gör man med slutartiden? Är det okej med rörelseoskärpa? Är det okej att frysa ögonblick som vi själva inte upplever som frysta? Är allt i kameran okej, men inget i datorn? Det är väl min fråga.

Allt du kan göra i din kamera är rätt skulle jag tro. Läs Fs regler som är länkade här ovan så vet alla vad vi pratar om. Med omanipulerat menar vi bilder som är skapade med bara kameran som verktyg så allt du frågar om är helt okey, det är en äkta bild i mina ögon :).
Hoppas vi får en sådan pool och att du vill vara medlem där.

Helt klart en pool jag är med i .
När jag kom in på FS med mitt nya intresse blev jag ganska paff över hur mycket småprylar som " störde " hit och dit och borde klonas bort . Fick ganska snabbt en känsla av att det är mer regel än undantag att manipulera bilder .
Jag gillar båda men eftersom omanipulerade bilder inte har ett direkt forum här så känns det ju som de bilderna drunknar i flödet här .
Säkert även en pool man kan lära sig massor i
Ha de

Allt du kan göra i din kamera är rätt skulle jag tro. Läs Fs regler som är länkade här ovan så vet alla vad vi pratar om. Med omanipulerat menar vi bilder som är skapade med bara kameran som verktyg så allt du frågar om är helt okey, det är en äkta bild i mina ögon :).
Hoppas vi får en sådan pool och att du vill vara medlem där.

Har du sett vilka roliga funktioner de flesta kompaktkameror har nuförtiden? Sepia direkt i kameran. Ramar. Montage. Dubbelexponeringar. Ja, listan kan göras lång. Allt rakt ur kameran :)

Skulle det inte gå att ha olika bildgrupper på fotosidan, t,ex en grupp med manipulerade bilder och en grupp med omanipulerade bilder?

Själv är jag inte så intresserad av att titta på manipulerade bilder...

hur du komponerar bilden är en manupulation av verkligheten- vilken bränvid och vilken bländare o tid du väljer är en kompromiss av verkligheten - kamerans dynamiska omfång är mindre än ögats -rätt färgbalans vad är det? Du måste ha en gråskiva och mäta innan varje bild, men när man fotar solnedgång kanske man inte upplever ljuset vitt utan rött .

Har du sett vilka roliga funktioner de flesta kompaktkameror har nuförtiden? Sepia direkt i kameran. Ramar. Montage. Dubbelexponeringar. Ja, listan kan göras lång. Allt rakt ur kameran :)

Det har du rätt i :)). Men för att förstå vad vi försöker säga och vad vi önskar oss för pool som har saknats länge så kolla gärna länken här ovan där du kan läsa Fs regler om vad en omanipulerad bild är för något. Men det visste du redan :).

En grupp för "omanipulerade" bilder får väl i så fall ha, precis som de flesta andra grupperna på Fs, en tydlig definition om vad som avses med just "omanipulerad" och det är vad gruppmedlemmarna förväntas hålla sig till. Om nu en sådan grupp kan få startas här.
/Nonno

Den här bilden är ej manipulerad. Tagen med en Canon ixus 60

Bilagor

• torp2.jpg
    torp2.jpg
    32.8 KB · Visningar: 132
Senast ändrad:
ANNONS