Annons

Olika af-metoder på canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej; någon som vet om det är så att " one shot af mode "är mer tillförlitlig då det gäller att ställa skärpan på stillastående motiv? Brukar alltid amvända Ai servo då jag fotar fåglar men då fåglarna sitter stilla känns det som kameran jagar fokus lite grann, inga stora rörelser snarare små hack som inte upphör trots att motivet är stilla. Upplever att skärpan ställs fel betydligt oftare än med One shot. Jag är noggran med val av fokuspunkt så jag tror inte det är det som är problemet-. När jag kollar vald fokuspunkt i Digital photo professional så" stämmer" det dvs där jag vill ha skärpan. Använder stativ och trådutlösare. Använder canon 300/L utan IS. Har testat gluggen med "linjalmetoden" och den focuserar rätt.
Hoppas att det inte blev alltför otydligt....

Mvh / Paulo
 
Jag skulle säga att den är bättre ja. I ditt fall skulle jag prova "tumfokus", finns i den avancerade menyn. Du sätter en knapp att styra fokus. Sen kör du servo för att följa fågeln och när den landar släpper du knappen. Då slutar kameran att fokusera. När den sen lyfter igen trycker du in knappen och får följande fokus igen :)
 
Så tumklnappen aktiverar servo och då man släpper den övergår kameran till one shot??

Vänligen / Paulo
 
Eller tvärtom

Eller ställer du in tvärtom som jag gillar bäst. Ha kameran inställd på servo och ställ in fokuslås på tummen. Passar mig bättre eftersom jag exponerar manuellt och mest fotar flygande/rörliga objekt. Och du missuppfattade lite. När man släpper tumknappen så har du ingen AF alls, dvs fokus är låst, med första metoden.
 
Det tredje alternativet är att konfiguera DOF-preview knappen (den lilla under knappen för att lossa objektivet) så att den växlar mellan One Shot Mode <=> AI Servo.

Brukar köra med detta. Låter min 7D vara i AI Servo. När jag behöver fokusera på ett stillastående objekt så håller jag bara DOF-preview-knappen intryckt och kameran är då i One Shot Mode (och går tillbaka till AI Servo när man släpper knappen).
 
Hej; någon som vet om det är så att " one shot af mode "är mer tillförlitlig då det gäller att ställa skärpan på stillastående motiv?
---
Korta svaret - ja.

Men som alltid här i världen, ingenting brukar vara exakt 100%, vare sig åt det ena eller det andra hållet (bara väldigt nära), så jag kanske skulle skriva såhär i stället: AF-S / Single Shot / One Shot AF är i de allra, allra flesta fall, och för de allra, allra flesta av marknadens alla AF-kameror det läge som ger den bästa fokuseringsnoggrannheten vid stillastående motiv.


---
Brukar alltid amvända Ai servo då jag fotar fåglar men då fåglarna sitter stilla känns det som kameran jagar fokus lite grann, inga stora rörelser snarare små hack som inte upphör trots att motivet är stilla. Upplever att skärpan ställs fel betydligt oftare än med One shot.
---
Stämmer med mina erfarenheter. AF-C / Ai Servo håller ständigt på och "mikrojagar" lite grand även på stillastående motiv, eftersom icke-rörliga objekt inte existerar i "deras" universum... "De" är helt säkra på att detta objekt egentligen rör på sig, även om det kan vara långsamt emellanåt, så därför ser systemet som sin livsuppgift att hålla på och småjaga objektet ifråga hela tiden.
:)

Det erhållna fokusläget kommer alltså att variera lite från bild till bild. Har man tur tas bilden precis i det ögonblick som AF-C-systemet råkat jaga in rätt fokus, men oftast avviker det uppnådda fokusläget lite från det optimala.


Med AF-S / One Shot så tar systemet (åtminstone i de kameror jag har någon nämnvärd erfarenhet av) ev. aningen längre tid på sig för att fininställa fokusen, men därefter står objektivet stilla. Systemet blir mindre "nervöst" och mera noggrannt (förutsatt att inte objekt eller fotograf håller på och flyttar sig fram och tillbaka hela tiden).
.
 
Så tumklnappen aktiverar servo och då man släpper den övergår kameran till one shot??

Vänligen / Paulo
Inte riktigt. Ifall du har ställt in "tumfokus", och vare sig du har valt att ha 'AF-C / Ai Servo' när knappen är intryckt, uppsläppt eller genom att trycka på knappen växelvis (ifall din kameramodell har möjlighet att välja mellan dessa olika moder) så får du AF-Lock på precis det ställe där AF-C råkar befinna sig under sin "mikrohunt"-process. Du får alltså INTE 'AF-S / Single Shot / One Shot' någon gång med en sådan typ av tumfokus.

Du förlorar den (normalt) större noggrannheten med AF-S på stillastående objekt, men vinner snabbare omkoppling mellan AF-C och någon slags "pseudo AF-S". Särskilt ifall det inte finns direktknappar för omkoppling mellan dessa lägen på kamerahuset, utan man är tvungen att dyka ner i någon meny och rota för att ställa om.
.
 
Jag saknar en inställning på min 7D. Det är följande: Möjlighet att aktivera Servo af med AF-ON sen om jag håller den intryckt och tar bilden precis som det går idag. Men om jag inte använder AF-ON så skall den använda ONE AF med avtryckaren. Det skulle ge möjlighet att snabbt byta mellan de två lägena.

Så AF-ON + Avtryckare = Servo AF
Endast avtryckare = ONE AF
Detta utan att vara i någon meny eller annan inställning.

/Ingvar
 
Jag saknar en inställning på min 7D. Det är följande: Möjlighet att aktivera Servo af med AF-ON sen om jag håller den intryckt och tar bilden precis som det går idag. Men om jag inte använder AF-ON så skall den använda ONE AF med avtryckaren. Det skulle ge möjlighet att snabbt byta mellan de två lägena.

Så AF-ON + Avtryckare = Servo AF
Endast avtryckare = ONE AF
Detta utan att vara i någon meny eller annan inställning.

/Ingvar

Du har nästan detta i din 7D. Fast istället för AF-ON knappen måste du använda DOF Preview knappen - då får du precis det du är ute efter.

Se mitt tidigare inlägg.
 
Jag saknar en inställning på min 7D. Det är följande: Möjlighet att aktivera Servo af med AF-ON sen om jag håller den intryckt och tar bilden precis som det går idag. Men om jag inte använder AF-ON så skall den använda ONE AF med avtryckaren. Det skulle ge möjlighet att snabbt byta mellan de två lägena.

Så AF-ON + Avtryckare = Servo AF
Endast avtryckare = ONE AF
Detta utan att vara i någon meny eller annan inställning.

/Ingvar

Detta hade varit perfekt!! Det går iof att använda den metod som Henrik refererar till men det blir betydligt obekvämare att hålla kameran på det sättet tycker jag! Tack alla som svarat på mitt inlägg.

Mvh 7 Paulo
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.