Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Old style film?
- Trådstartare pwrdesign
- Start datum
pwrdesign
Aktiv medlem
Ska förtydliga mig lite mer, kanske enklare att ge tips då.
Jag har alltså inte tillgång till eget fotolab, utan kommer att lämna in filmen.
Jag ska fota en silvrig porshe speedstercab, i slottsmiljö, kommer inte att ha reflexskärmar, blixtar eller liknande, utan kommer helt att förlita mig på vädret. Hoppas på lätt molnighet.
Kommer ta bilder som täcker in hela bilden + bakgrund men även close ups på detaljer och former.
Har fotat med HP4 förut och gillar den helt klart.
Men vad är finast när det gäller denna sort av motiv? Stora eller små korn?
MvH P
Jag har alltså inte tillgång till eget fotolab, utan kommer att lämna in filmen.
Jag ska fota en silvrig porshe speedstercab, i slottsmiljö, kommer inte att ha reflexskärmar, blixtar eller liknande, utan kommer helt att förlita mig på vädret. Hoppas på lätt molnighet.
Kommer ta bilder som täcker in hela bilden + bakgrund men även close ups på detaljer och former.
Har fotat med HP4 förut och gillar den helt klart.
Men vad är finast när det gäller denna sort av motiv? Stora eller små korn?
MvH P
timeUnit
Aktiv medlem
vad ska du köra för kamera?
En gammal fin ikoflex eller nåt sånt ger säkert det lite softa man ofta ser på gamla bilder.
Annars är ju gammalt = långsamt så jag skulle definitivt undvika snabba filmer som HP4, Tri-X etc. Pröva Ilford Pan F. Den funkar nog perfekt i molnigt väder.
En gammal fin ikoflex eller nåt sånt ger säkert det lite softa man ofta ser på gamla bilder.
Annars är ju gammalt = långsamt så jag skulle definitivt undvika snabba filmer som HP4, Tri-X etc. Pröva Ilford Pan F. Den funkar nog perfekt i molnigt väder.
alf109
Aktiv medlem
pwrdesign skrev:
Hej!
Ska fotografera en Porsche Speedster här i veckan och hade tänkt mig att få till en old style känsla.
Vad för film ska jag välja isåfall?
MvH Patrik
Kör en rulle triX och en rulle Neopan Acros så får du det bästa från två världar ;-)
pwrdesign
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Någon HP4 finns inte, FP4 och HP5.
Jag hade nog valt FP4, eller ännu långsammare, som Pan F.
/Henri
Hej nej jag skrev fel, det är FP4 jag provat.
Vad menar du med långsammare? längre Isotal eller?
mvH Patrik
pwrdesign
Aktiv medlem
Re: Re: Old style film?
tri-X är en bra film, Neopan Acros?? Utveckla
alf109 skrev:
Kör en rulle triX och en rulle Neopan Acros så får du det bästa från två världar ;-)
alf109
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Old style film?
Acros är en iso 100 film med mycket fint korn och fina valörer, har gjort 40 * 50 cm förstorningar från småbild där kornet knappt syns.
pwrdesign skrev:
Acros är en iso 100 film med mycket fint korn och fina valörer, har gjort 40 * 50 cm förstorningar från småbild där kornet knappt syns.
pwrdesign
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Old style film?
Tri-X Ska jag nog köra med!
Sedan ville ägaren lunna förstora upp några lyckade bilder till garaget )
Så man kanske ska prova en Acros!
Något mer jag ska veta om filmen när det gäller exponering och dyl.?
alf109 skrev:
alf109
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Old style film?
Inga konstigheter alls, jag kör den efter iso 100 och framkallar med D76 1+1 20 grader 10 1/2 min, agitering första havminuten därefter 5 sek varje minut.
pwrdesign skrev:
Inga konstigheter alls, jag kör den efter iso 100 och framkallar med D76 1+1 20 grader 10 1/2 min, agitering första havminuten därefter 5 sek varje minut.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Jag har bara hört gott om Acros men det är väl en rätt modern film (T-korns teknologi?)?
Efke 25 har väl annars en färgkänslighet som liknar de tidigare svartvita filmerna (låg rödkänslighet), vilket förvisso kanske är tydligast vid porträttfoto (mörka läppar som på riktigt gamla svartvita porträttbilder). Har dock inte testat den själv men den skall väl vara riktigt finkornig också.
Efke 25 har väl annars en färgkänslighet som liknar de tidigare svartvita filmerna (låg rödkänslighet), vilket förvisso kanske är tydligast vid porträttfoto (mörka läppar som på riktigt gamla svartvita porträttbilder). Har dock inte testat den själv men den skall väl vara riktigt finkornig också.
alf109
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Jag har bara hört gott om Acros men det är väl en rätt modern film (T-korns teknologi?)?
EFKE KB25 är tidigare KB14 med en "verklig" känslighet på ca iso 12 och korn ungefär som agfas gamla 25 asa, alltså inget att rekommendera. Testade EFKE KB50 för att finna ett billigare alternativ till acrosen, upplevde den ungefär som plusX i kornet och den sotade igen i lågdagrarna, skulle tro att den är på ungefär iso 25, men med ungefär samma korn som plusX och 2 steg sämre känslighet (vilket jag tidigare själv bestred innan jag hade testat) är den inte att rekommendera. Vet att jag kommer få mothugg om detta, då vissa tycks gilla filmen, men det är mitt intryck. Huruvida kornet är av t-korns typ eller zigma som fuji kallar det är väl egentligen utan praktisk betydelse. Acrosen dras inte med de problem som finns hos tex TMAX 400, som lätt "grisar igen" i kornet. Jag har heller inte upplevt några problem med igensotade lågdagrar eller utfätta högdagrar som det kan vara med en del nyare filmer, och som sagt den är lätt att framkalla med gott ressultat.
J. Patric
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Den är ortopankromatisk, och rödkänsligheten är lite längre än med panfilmer, men inte speciellt låg. Porträtt ser naturliga ut och ger fina hudtoner.
J. Patric
Aktiv medlem
alf109 skrev:
EFKE KB25 är tidigare KB14 med en "verklig" känslighet på ca iso 12 och korn ungefär som agfas gamla 25 asa, alltså inget att rekommendera. Testade EFKE KB50 för att finna ett billigare alternativ till acrosen, upplevde den ungefär som plusX i kornet och den sotade igen i lågdagrarna, skulle tro att den är på ungefär iso 25, men med ungefär samma korn som plusX och 2 steg sämre känslighet (vilket jag tidigare själv bestred innan jag hade testat) är den inte att rekommendera. Vet att jag kommer få mothugg om detta, då vissa tycks gilla filmen, men det är mitt intryck.
Efkefilmerna du nämner är egentligen på 20 respektive 40 ASA. Namnbytet kom i samband med de DX-kodade kassetterna för småbild.
Jag använder dem mest för mellanformat, och får helt kornlösa 24x24cm förstoringar med Efke R50. Vid den förstoringsgraden börjar precis kornet för Plus-X att synas. Framkallar mest efter recept liknande D-76 1+1.
Efke 50 ligger någonstans mellan Plus-X och Pan F+ när det gäller kornighet. Efke 25 är lika finkornig, eller finkornigare än Pan F+.
Danyael_X
Aktiv medlem
Ta en gammal mellanformats kamera, det hittar du för en hundring eller två på tradera eler bocket. Köp en film som är av gammal kornteknik (tri-x, efke eller nått sånt) Då får du ju hög upplösning, samma typ av bild som på den "gammal goda tiden" efter som du ju även använder den tidens kamerateknik....
bara en tanke....
C.
bara en tanke....
C.
pwrdesign
Aktiv medlem
Danyael_X skrev:
Ta en gammal mellanformats kamera, det hittar du för en hundring eller två på tradera eler bocket. Köp en film som är av gammal kornteknik (tri-x, efke eller nått sånt) Då får du ju hög upplösning, samma typ av bild som på den "gammal goda tiden" efter som du ju även använder den tidens kamerateknik....
bara en tanke....
C.
JO jag har en Hasselbladare mellanformat, så det är bara filmen som saknas
Galaxens President
Avslutat medlemskap
J. Patric skrev:
Den är ortopankromatisk, och rödkänsligheten är lite längre än med panfilmer, men inte speciellt låg. Porträtt ser naturliga ut och ger fina hudtoner.
Ber om ursäkt för mitt disinformativa svar(*skäms*). Jag var övertygad att jag hade läst någonstans att den var klen att återge rött och därför avstått att testa den. Nu vet jag bättre.
Även Efke PL100 är betydligt mindre känslig än anonserat. Jag får mellan EI 32 och EI 50 beroende på önskad kontrast(framkallning). Har dock läst någonstans att den skall gå att köra efter EI 200 men har ingen aning vilken dunderframkallare man skall ha då, N+2 får jag till EI 50 med Kodak Tmax RS.
Senast ändrad:
timeUnit
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Old style film?
Tri-X känns ju inte så gammalt, dock. Snarare 70-tal än 50-tal, liksom. Men du ska ju göra som du känner!
pwrdesign skrev:
Tri-X känns ju inte så gammalt, dock. Snarare 70-tal än 50-tal, liksom. Men du ska ju göra som du känner!
alf109
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Efkefilmerna du nämner är egentligen på 20 respektive 40 ASA. Namnbytet kom i samband med de DX-kodade kassetterna för småbild.
Jo jag vet, men jag grundar mina utlåtanden på "Materiallära för fotografer" från 1984 där man testade filmerna, och de anger den som de kallar "användbara" kännsligheten. Vad som står på asken är inte alltid så intresant ;o)
/Affe