Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Old school, M42 eller MD adapter osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja veta mer om lite mer oldschool gluggar och liknande. T ex gluggar för M42 eller MD och hur det funkar. VIlka hus kan det användas till, vad skall man tänka på vid köp? Hur mycket är det värt att lägga på dessa gluggar? Vilket märke på hus jag använder spelar mig ingen roll men det blir ju något budgethus till om jag skall köpa. Manuell fokus är i alla fall något jag kommer få vänja mig vid ha jag förstått men det gör mig inte så mycket.

Måste finnas många som har erfarenhet utav sådana system eller? Finns det några guldkorn man skall leta efter? Gluggarna är ju oerhört prisvärda och jag har hört många som säger att en del gluggar är minst lika bra som dagens gluggar.

Jag har så klart huuuuuur många frågor som helst så är det någon som kan sprida lite ljus åt mig eller ge tips/tipsa om guider eller länka lite bra sidor i ämnet så vore jag tacksam!

Åker du Canon så har du en hel del möjligheter med Pentax K och M42.
Det finns adaptrar till båda fattningarna som passar på EOS.
Har du inte tillgång till en välfungerande LiveViewfunktion i kameran rekommenderas en adapter med AF-stöd.
Det sitter ett litet chip på adaptern som lurar igång AF hos kameran.
För att det ska funka måste du hålla dig till större bländare än 5.6 även om du i väldigt gynsamma ljusförhållanden kan komma ner till runt 8 beroende på objektiv.

Egentligen finns det bara en sak att hålla sig till, håll dig undan gamla zoomar, de gör dig inte speciellt glad.
Undantaget är väl några av Tamrons adaptallzoomar som kan vara riktigt trevliga.

Själv har jag en storfavorit bland gammelgluggarna och det är min Meyer 300/4 M42
Blir hejdlösa bilder med den även när det inte sitter en gammal Praktica LB i ena änden.
Kör den ofta på 450D när jag är ute och knallar runt i skogen.

Bilagor

• normal_meyer300_slik.jpg
    normal_meyer300_slik.jpg
    12.3 KB · Visningar: 409
Åker du Canon så har du en hel del möjligheter med Pentax K och M42.
Det finns adaptrar till båda fattningarna som passar på EOS.
Har du inte tillgång till en välfungerande LiveViewfunktion i kameran rekommenderas en adapter med AF-stöd.
Det sitter ett litet chip på adaptern som lurar igång AF hos kameran.
För att det ska funka måste du hålla dig till större bländare än 5.6 även om du i väldigt gynsamma ljusförhållanden kan komma ner till runt 8 beroende på objektiv.

Egentligen finns det bara en sak att hålla sig till, håll dig undan gamla zoomar, de gör dig inte speciellt glad.
Undantaget är väl några av Tamrons adaptallzoomar som kan vara riktigt trevliga.

Själv har jag en storfavorit bland gammelgluggarna och det är min Meyer 300/4 M42
Blir hejdlösa bilder med den även när det inte sitter en gammal Praktica LB i ena änden.
Kör den ofta på 450D när jag är ute och knallar runt i skogen.

Oj mycket info på en gång då jag är helt grön inom området. :)

Jag kör i dagsläget Canon men jag har ju mitt system som jag gärna skulle ha kvar. Visst kan jag använda dessa gamla gluggar på mitt nuvarande hus men jag kom att tänka på Sony som har inbyggd stabilisering, måste vara jättesmidigt eller?

Kan du ge några konkreta exempel på gluggar som du gillar, gärna både vidvinkel, normal och tele. Lite länkar osv? Sen pratar du om adapter med AF-funktion. Blir de kolossalt dyra genast då eller?

Finns det generellt mest gluggar till M42 eller hur ser sortimentet ut? Finns det någon generell uppfattning om vad som fungerar bäst/bra i denna lite äldre värld?

Pentax M42 objektiv med benämningen "Super Takumar SMC" är mycket bra optiskt och mekaniskt.
Prova en 50mm 1.4 eller 85mm 1.8 så är du fast

Pentax M42 objektiv med benämningen "Super Takumar SMC" är mycket bra optiskt och mekaniskt.
Prova en 50mm 1.4 eller 85mm 1.8 så är du fast

Tack för tipset! Får man fråga vidare då och undra hur pass dyra dessa gluggar är? De finns runtom på olika köp/säljsajter antar jag?

De säljs inte så ofta. Tror att de som har håller i dem. Priset torde ligga på ca en tusenlapp när de säljs.

De säljs inte så ofta. Tror att de som har håller i dem. Priset torde ligga på ca en tusenlapp när de säljs.

Ok jag förstår. Grunden i detta intresse startade annars med att gluggarna verkar vara så himla billiga ju. T ex 400 mm gluggar för 500 kr osv. Till mitt nuvarande system har jag Canon 50 1,8 som må vara väldigt plastigt men det är ju ändå bra skarpt.

Tjusningen med att bygga ett sånt system som jag syftar på nu skulle ju vara den tighta budgeten och som sagt lite äldre gluggar o hus så det blir lite retrostyle eller vad man ska kalla det. Sen är väl iofs 1000 för en riktigt fin glugg ingenting och det kan det kanske vara värt egentligen.

Kom gärna med fler tips på setups jag kan tänkas köra. Har tittat och funderat lite på hus under gårdagskvällen och jag kom fram till att mer budget än mitt 400D hus går knappt att få idag ju, då de ligger runt 2000. Annars är jag öppen för att prova nya märken, dock gärna digitala så har ni några tips där på vad som skulle kunna funka så får ni gärna dela med er.

Tradera verkar också ha väldigt mycket objektiv till MD osv. Vad är egentligen skillnaden på MD och M42? Skillnad i pris på adaptrar osv?

Hittar t ex Minolta 50 1,2 som verkar vara i fin skick för överkomliga pengar. Är sådant något att satsa på? Finns det någon sida eller gluggbank där man kan läsa reviews om olika objektiv? Känner till Dyxum men jag vet inte riktigt hur långt bak de går och de kör väl bara till Sony eller?

Är VÄLDIGT sugen på att göra slag i sak nu måste jag säga! Sony a100 kanske kunde vara ett hus att basera sina inköp på? :) Verkar billig och hyfsat ok funktioner och kvalitet samt att priset inte är så saftigt. Tyvärr får man väl fixa en adapter till sina blixtar också. Har ett par till Canon men en universell (och manuell) borde räcka till detta system som kanske inte kommer användas dagarna i ända. :)

Allt går att använda men med mer eller mindre allvarliga inskränkningar :)

Det du måste känna till är om objektivet "får plats" i kameran.
Det finns ett mått som är bra att känna till, det sk registeravståndet.
Det är måttet mellan filmplanet och objektivets monteringsyta.

Anledningen till at M42 och Pentax funkar bra ihop med Canon är denna:
Canons registeravstånd är 44mm.
Pentax och M42-fattningen har 45.5mm.
Alltså blir det 1.5mm över och det är också tjockleken på flänsen på en M42 eller Pentax K adapter för EOS.

Har du ett kamerahus med längre registeravstånd kommer gluggen för långt ifrån filmplanet.
Alltså får du inte möjlighet att fokusera på oändligheten.

Canon har också en stor öppning för objektiven vilket gör att du kan "stoppa in" utstickande delar från objektivet i kameran.
Bra men det kan vara bra att se upp så inte armar mm tar i spegeln.
Mer ett problem på en 135mm eller fullformatkamera men ta för vana att kolla sånt så slipper du bli ledsen efteråt.

Hade en länk till en sajt där det listades en massa registeravstånd o annat matnyttigt.
Kan inte hitta den längre?

Adaptrar hittar du på Tradera förresten.

Tack för den upplysningen. Hittar du den guiden så vore det guld värt för mig då ja antar att allt skulle klarna lite mer då.

Den som gjorde en bra guide o kalkulator i de ämnet, så att det gick att se vad som passade till vad, skulle nog bli rik på kuppen va? :)

Hur som helst så får jag väl, när tid ges, försöka leta reda på info om vad som passar till vad. Har som sagt funderat lite på sony då det finns mycket gsmla minoltaobjektiv som passar och vad jag förstår, eller tror mg förstå så finns det en del gamla gluggar som passar till sonys system med m42.

All typ av ytterligare info och tips inom ämnet är välkommet.

Tack för den upplysningen. Hittar du den guiden så vore det guld värt för mig då ja antar att allt skulle klarna lite mer då.

Den som gjorde en bra guide o kalkulator i de ämnet, så att det gick att se vad som passade till vad, skulle nog bli rik på kuppen va? :)

Hur som helst så får jag väl, när tid ges, försöka leta reda på info om vad som passar till vad. Har som sagt funderat lite på sony då det finns mycket gsmla minoltaobjektiv som passar och vad jag förstår, eller tror mg förstå så finns det en del gamla gluggar som passar till sonys system med m42.

All typ av ytterligare info och tips inom ämnet är välkommet.

Jag vet inte om du är medveten om det men Minolta bytte fattning när AF kom. De gamla MD passar mao INTE utan adapter.

M

Tradera verkar också ha väldigt mycket objektiv till MD osv. Vad är egentligen skillnaden på MD och M42? Skillnad i pris på adaptrar osv?

Hittar t ex Minolta 50 1,2 som verkar vara i fin skick för överkomliga pengar. Är sådant något att satsa på? Finns det någon sida eller gluggbank där man kan läsa reviews om olika objektiv? Känner till Dyxum men jag vet inte riktigt hur långt bak de går och de kör väl bara till Sony eller?

Är VÄLDIGT sugen på att göra slag i sak nu måste jag säga! Sony a100 kanske kunde vara ett hus att basera sina inköp på? :) Verkar billig och hyfsat ok funktioner och kvalitet samt att priset inte är så saftigt. Tyvärr får man väl fixa en adapter till sina blixtar också. Har ett par till Canon men en universell (och manuell) borde räcka till detta system som kanske inte kommer användas dagarna i ända. :)

jag har en A2oo o köpte ett gammalt MD 50 1.8 ,funkar klockrent (manuellt) med en MD adapter imellan.

Tomas

Nja MD är ju en bajonett-fattning så rent tekniskt är det ju inte en "gänga" på det viset som M42 och M39 är.

M

Ja ursäkta men jag menar en standard som gamla Minolta använde, kan vi vara överens då? :) jag tror jag förstår hur MD funkar då i alla fall. Elelr rättare sagt att gamla MD funkar till Sony med en adapter.

Det kan ju vara något att bygga på då kanske?

Enklast att använda gamla manuellt fokuserade objektiv tycker jag det är på Pentax kameror, och med minst krångel då saker som bildstabilisering, fokusindikering, mm, fungerar utan att behöva använda "chippade" adaptrar.

"Chippade" adaptrar har ett chip där objektivets egenskaper finns programmerade för att tex bildstabiliseringen ska fungera på Sonys kameror.
Pentax har det i mjukvaran i sina kameror, så med manuellt fokuserade objektiv frågar kameran vilken brännvidd som används när den startas, och stabiliseringen fungerar då korrekt.

Pentax K-fattning är dessutom så gammal att det finns många manuellt fokuserade objektiv som kan användas helt utan adapter. Objektiv med K-fattning kan dessutom vara både bättre optiskt och billigare än motsvarande m42 objektiv. Kanske inte lika billiga som MD-objektiv, men MD-objektiv kräver adapter som kostar en slant (speciellt om den ska vara chippad för bäst funktionalitet).

Enklast att använda gamla manuellt fokuserade objektiv tycker jag det är på Pentax kameror, och med minst krångel då saker som bildstabilisering, fokusindikering, mm, fungerar utan att behöva använda "chippade" adaptrar.

"Chippade" adaptrar har ett chip där objektivets egenskaper finns programmerade för att tex bildstabiliseringen ska fungera på Sonys kameror.
Pentax har det i mjukvaran i sina kameror, så med manuellt fokuserade objektiv frågar kameran vilken brännvidd som används när den startas, och stabiliseringen fungerar då korrekt.

Pentax K-fattning är dessutom så gammal att det finns många manuellt fokuserade objektiv som kan användas helt utan adapter. Objektiv med K-fattning kan dessutom vara både bättre optiskt och billigare än motsvarande m42 objektiv. Kanske inte lika billiga som MD-objektiv, men MD-objektiv kräver adapter som kostar en slant (speciellt om den ska vara chippad för bäst funktionalitet).

Så om man läser mellan raderna så tycker du att Pentax KXX modell är ett bra val då gamla objektiv funkar bra och inte kräver någon adapter?

Så om man läser mellan raderna så tycker du att Pentax KXX modell är ett bra val då gamla objektiv funkar bra och inte kräver någon adapter?
Ja så långe du satsar på objektiv med K-fattning så behövs ingen adapter. Alla Pentax DSLR har "full" kompatibilitet med dessa objektiv, så bildstabiliserng, fokusindikering och ljusmätning fungerar oavsett modell (bortsett att stabiliseringen inte fungerar på kameror som saknar det förståss).

En annan fördel med att slippa använda adapter är att bländaren sköts automatiskt av kameran, dvs bländaren hålls fullt öppen till bilden tas. Objektiv som används med adapter förlorar i regel denna funktion så sökaren blir mörkare när man minskar bländaröppningen.

Några Pentax-modeller som inte bör vara allt för dyra är tex K100D, K200D eller K10D. K100D borde gå att hitta för ca 1500:-, och K200D eller K10D för ca 2500:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar