gorse
Aktiv medlem
Under dagens lunch på jobbet uppstod en diskussion om foto och verkshöjd och vad som egentligen är verkshöjd. Det dröjde naturligtvis inte lång tid innan diskussionen spårade ur och kom att handla om grafitti och tanken som föddes är ju att graffitti når väl verkshöjd i allra högsta grad, i alla fall den grafitti som är lite mer en signature på väggen. Det klotter som är målat med lite eftertanke och konstnärliga ambitioner borde ju i så fall vara olagligt att avlägsna då man gör åverkan på konstverket, vilket man då menar är olagligt enligt upphovsrättslagen (att någon annan än konstnären får ändra eller förstöra verket). Verket är ju även offentligtgjort och stadigvarande utomhus, så att fotografera av klottret borde dock vara lagligt. Verkshöjd gör ju ingen kvalitetsdeklaration så det behöver inte ens vara vackert klotter, behöver bara vara unikt.
Det enda problemet är att finna den som gör anspråk på upphovsrätten eftersom denne skulle ställas till ersättningsansvar för att ha målar på egendom inte är upphovsrättsinnehavaren. Men, om upphovsrättsinnehavaren betalar erfordligt skadestånd för påverkan av underlaget, då borde det väl vara väldigt olagligt att ta bort klottret?
Jag ser en fantastisk möjlighet till ett skapa en enorm medial uppmärksamhet även om det kan bli lite dyrköpt. Var skulle man kunna måla ett grafittiverk på mest olämpligt ställe och sedan hävda upphovsrätten? Var spricker resonemanget egentligen?
Det enda problemet är att finna den som gör anspråk på upphovsrätten eftersom denne skulle ställas till ersättningsansvar för att ha målar på egendom inte är upphovsrättsinnehavaren. Men, om upphovsrättsinnehavaren betalar erfordligt skadestånd för påverkan av underlaget, då borde det väl vara väldigt olagligt att ta bort klottret?
Jag ser en fantastisk möjlighet till ett skapa en enorm medial uppmärksamhet även om det kan bli lite dyrköpt. Var skulle man kunna måla ett grafittiverk på mest olämpligt ställe och sedan hävda upphovsrätten? Var spricker resonemanget egentligen?