Annons

okunnig..

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
hej, jag är både okunnig och nybörjare. jag har en sony a100 med ett 18-200 objektiv. jag vill lära mig mer om kameran. det enda jag kan i princip är slutartid, bländare och vitbalans. jag skulle vilja lära mig mer om kameran t.ex. hur man gafflar och andra coola funktioner..

finns det någon bok som tar upp det? eller någon sida som förklarar hur alla dessa funktioner fungerar + vad man ska eftersträva?
 
Ja det finns en mycket bra bok som beskriver hur gaffling och andra funktioner på a100 fungerar. Den kallas instruktionsboken :p
 
självklart, har jag har tittat i den. men den är verkligen usel, den beskriver inte vad funktionerna gör, eller vad som är standard inställningar etc. otroligt dålig instruktionsbok i mina ögon.
 
Hur du gafflar står nog i instruktionsboken. Varför du vill gaffla och exakt vilka inställningar du ska göra är en annan fråga som är upp till dig och beror på hur och vad du fotograferar och vad som passar dig.

På den här sidan finns en del som beskriver teknik och funktioner generellt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
 
Även om Gafflingen mer var ett exempel från dig så är ju den funktionen ingen särskilt "cool" sak eller effekt. Inte heller finns det några andra saker vad jag vet i en systemkamera... skulle väl vara skärpedjupskontrollen/bländarkontrollen.. den kanske vissa tycker är hysteriskt cool. Vad vet jag...


En kamera är ju ett redskap för att fånga ljus och därmed ett motiv, så mycket mer än så är det inte. Ingen dator du kan programera till att göra massa coola rutiner eller liknande. Alla "funktioner" som fins brukar även kunna göras manuellt och är ju beroende på vad du ska skapa med kameran.

Gaffling är ju inget som bara kan göras med hjälp av inställningar i kamerans menyer. det gör du minst lika fort manuellt, både med en modern digitalkamera som med en stenmanuell från 70 talet. Funktionen/tekniken har ju ingen poäng alls om du inte vet varför du vill göradet eller vad du ska med resultatet till. Det måste inte just vara till HDR, det kan vara ett sätt att gardera en rätt exponering om du är osäker.

Coola saker jag direkt kan komma på skulle isåfall vara:

Gaffling
Självutlösare
Hjälpbelysning
"strobeffekt" på blixten (vet ej om sony har det)
bulb
skärpedjupskontroll
displaybelysning
seriebildtagning (dock ej särskilt imponerande fart på A100)
obejktivbyte
spegeluppfällning (vet ej om A100 har det)

Lek med dom funktionerna, ungefär det jag kommer på i nuläget.

I övrigt så tycker jag nog att kameran mer är ett redskap som saknar dom där "coola" sakerna som kanske en dator eller andra tekniska prylar kan erbjuda.
 
Mitt förslag är att du sätter dig in ordentligt i kamerans olika funktioner med hjälp av instruktionsboken så att du behärskar dem rent tekniskt, t ex olika inställningar som kan finnas, och dessutom tar lite bilder med olika inställningar så att du får en uppfattning hur dessa påverkar bilden. Dessutom köper ngn bra fotobok i bokhandeln och den vägen får vägledning i vad syftet är med olika funktioner i en kamera.Det finns en hel del fotoböcker att välja mellan men vad du behöver är kanske ngt grundläggande kring digitalfotografering och kamerahantering.
 
Jag fotade en hel del förr samt har en hel del timmar i mörkrum men när jag fick min D70s var jag ganska ställd trots en bra grund.

Jag hade t ex ingen aning om vad gaffling är trots att jag hade använt det manuellt många gånger - det fanns ju ingen automatik på den tiden.

Många hänvisar givetvis till manualen och visst går det att ta sig fram den vägen men det är ett onödigt mödosamt sätt när man både måste lära sig vad man kan göra med kameran samt det praktiska genomförandet.

Själv kom jag snabbt upp på banan med hjälp av en bok som kompletterade manualen, i ditt fall hittar du en bok om din kamera i länken nedan:

http://www.adlibris.se/searchresult...sony+a100+&title=sony+a100+&fromproduct=False


Sedan kan du ju komplettera med mera böcker efter behov men någon av böckerna i länken ovan gör att du får en rivstart.

Tänk dig för - det finns så många finesser på en modern kamera att man nog inte kan lära sig alla på en gång - vissa saker använder man kanske inte alls! Det gäller således att ta en sak i taget så att man bygger upp den kunskap som man behöver.

Finessen numera är ju att det inte kostar så mycket att prova samt att svaret kommer fort.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
tack för ett jättebra råd thomas. du tycks ha förstått vad jag menade! Båda dessa två böcker på länken du angav verkar intressanta, vilken tror ni är bäst?

Det finns ju mer info om den billigare boken men den andra är ju ganska mycket längre..
 
Pollock skrev:
självklart, har jag har tittat i den. men den är verkligen usel, den beskriver inte vad funktionerna gör, eller vad som är standard inställningar etc. otroligt dålig instruktionsbok i mina ögon.

Om man inte kan köra bil så kan man ju inte köra den direkt efter man läst manualen.
 
Pollock skrev:
tack för ett jättebra råd thomas. du tycks ha förstått vad jag menade! Båda dessa två böcker på länken du angav verkar intressanta, vilken tror ni är bäst?

Det finns ju mer info om den billigare boken men den andra är ju ganska mycket längre..

Själv gjorde jag det enkelt för mig när jag skulle välja - jag köpte 2 st. En av dem var klart bättre än den andra men båda var väl värda sina pris.

Jag såg för övrigt att du använde PS CS3 - skall du lära dig detta program rekommenderas www.lynda.com - kan provas gratis under 7 dgr och kostar därefter 25 dollar i månaden.

Kanonbra undervisning i form av videofilmer!
 
Pollock skrev:
tack för ett jättebra råd thomas. du tycks ha förstått vad jag menade! Båda dessa två böcker på länken du angav verkar intressanta, vilken tror ni är bäst?


Jag har "Digital Field Guide" för min D50 och den tillför absolut ingenting, den bara upprepar vad som står i handboken, utan extra förklaringar. Jo, förresten, den tillför bildexempel i färg...

Det var nog min sämsta investering i denna hobby. Ingen större skada skedd i och för sig; jag står inte på ruinens brant på grund av det köpet.

Om denna kritik gäller för samma bok för din kamera kan jag ju inte veta.

Per.
 
perstromgren skrev:
Jag har "Digital Field Guide" för min D50 och den tillför absolut ingenting, den bara upprepar vad som står i handboken, utan extra förklaringar. Jo, förresten, den tillför bildexempel i färg...

Det var nog min sämsta investering i denna hobby. Ingen större skada skedd i och för sig; jag står inte på ruinens brant på grund av det köpet.

Om denna kritik gäller för samma bok för din kamera kan jag ju inte veta.

Per.

"The Pip Expanded Guide to the Nikon D70" var den bättre boken.

"Digital Field Guide" för D70 var den mindre bra utav de båda - ja, den var nog inget vidare.

Mina sämsta investeringar på fotokontot är många av böckerna om Photoshop.

Bland det bästa är kurserna på www.lynda.com
 
Börja med att läsa fotoskolan här på fotosidan. Där får du i mångt och mycket lära vad som kan göras och varför du bör göra på ena eller andra sättet. Tillsammans med instruktionsboken som berättar hur du gör de sakerna på just din kamera var det som lärde mig grunderna i foto för snart två år sedan.

När det som står i fotoskolan tillsammans med hur du haterar din kamera för att åstadkomma det sitter har du kommit väldigt långt fototekniskt.

Resten är bara finlir, kreativitet och erfarenhet som man inte kan läsa sig till...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.