Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okunnig ägare av en pentax me super

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske ska börja med att säga att jag är okunnig som få och har lite funderingar om min pentax kamera. Jag har fått en pentax kamera av min farfar som jag tyvärr inte kan fråga om hjälp.
Fått en gammal väska med kamera och objektiv. Satt och pillade med de nu ikväll och insåg att de inte är samma "gägning" på objektiven, fäste, (svårt att förklara för vet inte vad något heter) alltså passar inte vissa av objektiven, de som inte passar är sånt objektiv man skruvar på kameran fler varv. Och dom som passar har just en gägning som lixom klickar fast när man sätter på den.
Någon som förstår och kan svara på om de finns något som förvandlar den skruv gängningen till klick gägning så jag kan använda alla objektiv? Något förvandlare.
(Haha luddigt)

Tack!

(Försöker bifoga bild på de objektiv som inte fungerar Som för övrigt är ett meyer optik görlitz objektiv)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    136.4 KB · Visningar: 49
Orden du saknar är "bajonett" (som du har på din kamera och de objektiv som passar) och "skruvgänga" som på det som inte passar. Det du fick tips om är alltså en liten pryl som har bajonettfattning att sätta i kameran och gänga som du skruvar objektiven i.

Pentax övergick från gänga till bajonett 1975.

Läs mer om du är intresserad: http://firstcamp.se/vara-campingar/karlstad-skutberget/

Per.

Skruvgäng och bajonett fattning

Har själv en Pentax ME....
Du har helt enkelt två generationens objektiv till Pentaxen. Ett med skruvgänga som du behöver en adapter till och flera objektiv med bajonettfattning som passar direkt.

Du har redan fått hjälp såg jag. Det enda jag vill lägga till är att objektiven kan ha mycket hög optisk klass. Har själv använt mina Pentax objektiv från slutet av 70-talet (28, 55, 100, 200 och 400 mm) men på en digital kamera av annat märke(Canon EOS7D). Behövs adapter då också för att det ska funka men det visade sig att de hade mycket hög optisk kvalité

På en modern Pentax systemkamera kan de med bajonett fattning troligen användas direkt även om en del av automatiken går förlorad
//LGN

Tack för all hjälp! Blir att skaffa en adapter och kanske testa på min
Canon eos 1000D.

Har själv en Pentax ME....
Du har helt enkelt två generationens objektiv till Pentaxen. Ett med skruvgänga som du behöver en adapter till och flera objektiv med bajonettfattning som passar direkt.

Du har redan fått hjälp såg jag. Det enda jag vill lägga till är att objektiven kan ha mycket hög optisk klass. Har själv använt mina Pentax objektiv från slutet av 70-talet (28, 55, 100, 200 och 400 mm) men på en digital kamera av annat märke(Canon EOS7D). Behövs adapter då också för att det ska funka men det visade sig att de hade mycket hög optisk kvalité

På en modern Pentax systemkamera kan de med bajonett fattning troligen användas direkt även om en del av automatiken går förlorad
//LGN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar