Annons

Okularet i 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

NorthernLight

Aktiv medlem
Härom dagen när jag var ute och fotade mot himmelen uppmärksammade jag att glaset(?) i okularet ser "grynigt" ut när jag tittar igenom det. Jag jämförde med kompisens okular i 300D o där är glaset klart. Provade dessutom att byta objektiv med henne men ingen ändring, vilket tyder på att problemet(?) sitter i huset.
Bilderna verkar inte bli påverkade av den "gryniga" ytan.
Är det något fel på min kamera el är allt i sin ordning?
 
Det är en ny mattskiva i 20D jämfört med den som sitter i 10D. Mattskivorna är slipade med mikroprismor och liknande och enligt Canon ska ytan på 20Ds mattskiva hjälpa till vid manuell fokussering. Den ser ofta lite grynig ut vid mörkare objetiv.
 
Problemet?

Det är ju en fördel och en "feature"

Min personliga uppfattning är att det är mycket lättare att fokusera manuellt med 20D än med 300D pga den strukturerade mattskivan.

--jalle

NorthernLight skrev:
Härom dagen när jag var ute och fotade mot himmelen uppmärksammade jag att glaset(?) i okularet ser "grynigt" ut när jag tittar igenom det. Jag jämförde med kompisens okular i 300D o där är glaset klart. Provade dessutom att byta objektiv med henne men ingen ändring, vilket tyder på att problemet(?) sitter i huset.
Bilderna verkar inte bli påverkade av den "gryniga" ytan.
Är det något fel på min kamera el är allt i sin ordning?
 
Re: Problemet?

JalleS skrev:
Det är ju en fördel och en "feature"

Min personliga uppfattning är att det är mycket lättare att fokusera manuellt med 20D än med 300D pga den strukturerade mattskivan.

--jalle

Hum...ok, ja detlåter ju som en vettig idé. Förstår dock inte på vilket sätt det underlättar? Någon som kan förklara för mig?
Själv tycker jag den gryniga ytan syns lika bra vid oskärpa som vid bra skärpa, el ser jag fel?
 
Sen kan det ju oxå vara så att nån pillat på spegeln eller prismat så "grynigheten" kommer av att det ligger ett soppigt fingeravtryck i vägen.
 
Varför har man slutat med snittbild? Har det och mikroprismor i flera kameror. Snittbild måste vara det absolut enklaste. Är det kanske för att kamerorna i första hand ska användas med AF?
 
Jag har för mig att detta har med den ökade populariteten för ljussvagare zoomar. Snittbild kräver ljusstarka objektiv för att fungera (har jag ett svagt minne av att jag har läst någonstans på nätet).

För jag håller med dig, snittbild var suveränt!

--jalle


paco skrev:
Varför har man slutat med snittbild? Har det och mikroprismor i flera kameror. Snittbild måste vara det absolut enklaste. Är det kanske för att kamerorna i första hand ska användas med AF?
 
Sen är det väl så att vid snittbild försvinner halva bilden vid extrema telebrännvidder, på vissa kameror?

Personligen klarar jag inte av snittbild utan körde tidigare med en slags mikroprismor i min FTb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.