Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okej, nästa problem; filmframkallare....

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
Nu när pappersframkallningen funkar så undrar jag över filmframkallning.

Sitter med en förpackning med Kodak D-76 framkallare.

Instruktionerna är lika dåliga som på fixet jag snackade om i förra tråden.

På bilden häller man 800 ml 50 gradit vatten i en bunke och blandar sedan i påsinnehållet, rör om och fyller upp så jag har 3,8 l färdig lösning. Inte allt för komplicerat, är ju bara att dela på det hela om jag inte vill göra ordning mer än en liter ( 200 ml vatten 1/4 påse +750 ml vatten.)

När jag sedan läser i en mysko tabell så står det för T-Max 100pro; Tempratur 20 grader, El 100/200, Stock solution 9, 1:1 12.

Vad betyder allt detta? Temperaturen och filmtypen begriper jag men resten?

Var hittar jag framkallningstider?

På fixet så står tider och rubbet så det är inga problem.

Stock solution

Nu läste jag följande på photax.se

"Den i särklass vanligaste filmframkallaren på marknaden. Lös HELA pulvermängden i nästan full mängd varmt (ca 50°C) vatten och fyll därefter på kallt vatten till full mängd. Vid framkallning: späd 1 del framkallare med 1 del vatten, – kassera efter användning."

MÅSTE man lösa upp hela pulvermängden på en gång?`

Uppfattar jag det rätt att man ska använda den lösning man spätt ut och sedan spä den ytterligare när man ska framkalla för att sedan kassera den efter framkallning?

Hur länge håller den ihopblandade lösningen?

Okej, då är jag med, men vad står 9:an för som står under "stock solution". Att det räcker till 9 framkallningar?

Nu ska vi se -- det är mycket på en gång...

Du måste inte blanda allt pulver på en gång men det blir bäst så. Därefter håller den blandningen i några månader. Den åldras av själva framkallningen och i kontakt med luften. Eftersom filmframkallaren är ''billig'' och påverkas av framkallningen så brukar man inte återanvända den. Istället lämnar man sin förbrukade framkallare till närmaste miljöstation.

Du kan antingen framkalla filmen direkt med den blandningen men en del blandar ut den med lika mycket vatten vid framkallningen (och det kallas 1:1 eller 1+1).

Siffran 9 verkar vara själva framkallningstiden i minuter när du använder den ursprungliga blandningen. Siffran 12 är då framkallningstiden i minuter när du använder hälften framkallare och hälften vatten.

Ahaa! Då är jag helt med. Har redan framkallat.

Blev galen på allt pulver som inte ville lösa sig när jag blandade iordning. Men när jag micrade vattnet innan så gick det bra.(inte med pulvret i )

När jag sedan lyckats vira upp filmen på spiralen (hade inte använt sorten med små kulor i man vrider fram och tillbaka så filmen rullar upp sig tidigare) och framkallat 5 min kom jag på att jag inte spädde en andra gång.

Hällde i lite mer vatten och kortade sedan tiden.

Hur som helst så har jag efter några omvägar fått fram en korrekt framkallad film. Den första jag framkallat hemma. (var två-tre år sedan jag framkallade själv, då i plugget)

Men jättebra, då vet jag till nästa gång att jag inte behöver späda framkallaren ytterligare utan kan använda den som den är och korta tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar