Annons

"Okej" betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så du tror att en fotograf som fotar åt tex volvo för en omfattande världs reklam i tidningar,web osv bara får betalt för sina timmar säg 8 timmars jobb x din oftast föreslagna lön på 600 kr timmen? Det som mest bestämmer priserna är hur duktig du är som fotograf o vad du vill ha betalt för jobbet .

Givetvis får olika fotografer olika mycket betalt för olika jobb. Att jag skulle ha "föreslagit" en viss timlön är något du missuppfattat.

Hur skulle du räkna betalningen på en utlandsbild, tiden det tar att ta bilden gånger din rek timlön?
så om det tar en 125 dels sekund så får man i bästa fall en krona för en bild, är det för hög betalning för dig?
Om du tror att det tar 1/125 sekund att ta en bild (oavsett land) vet du uppenbarligen ingenting om fotografering. (För övrigt skulle en krona per 1/125 sekund innebära en timlön på 450000 kr, tycker du att det är tillräckligt högt?)

... man bör hålla sig inom priserna som bild förbunden räknar ut för dom är baserade på att du som fotograf ska kunna leva på ditt yrke. Är du duktig så kör man aldrig så lågt som deras angivelser jag tar minst 1100 kr timmen + moms.
1100 kr i timmen motsvarar en månadslön på 60000 kr (om vi förutsätter en så låg andel faktureringsbara timmar som 50 procent - ligger man lägre bör man nog byta yrke - och höga kostnader, ungefär 15000 kr plus moms per månad, vilket rymmer såväl kontor som en trevlig tjänstebil och ganska mycket kamerautrustning).

Sanningen är den att priset förhandlas mellan kund o fotograf o desto bättre,välkänd fotograf desto högre pris.

Ja, precis så fungerar det i den verkliga världen. Just därför är allt snack om prislistor hit och prislistor dit bara trams. Och vad Lachappelle tjänar är förstås helt ointressant för TS.

Givetvis får olika fotografer olika mycket betalt för olika jobb. Att jag skulle ha "föreslagit" en viss timlön är något du missuppfattat.

Om du tror att det tar 1/125 sekund att ta en bild (oavsett land) vet du uppenbarligen ingenting om fotografering. (För övrigt skulle en krona per 1/125 sekund innebära en timlön på 450000 kr, tycker du att det är tillräckligt högt?)

1100 kr i timmen motsvarar en månadslön på 60000 kr (om vi förutsätter en så låg andel faktureringsbara timmar som 50 procent - ligger man lägre bör man nog byta yrke - och höga kostnader, ungefär 15000 kr plus moms per månad, vilket rymmer såväl kontor som en trevlig tjänstebil och ganska mycket kamerautrustning).

jag tog det som exempel med tiden det tar att knäppa bilden, trodde du förstod det. Om vi ska gå in på utlandsjobb vilket jag gjort i 15 år så skiljer betalningen åt vilka uppdragsgivare man har men dom flesta kör arvode per dag ex antal kronor. Om du säljer bilder själv efter resor så följer dom flesta (resetidningar) etc blf prislista.
Att jag inte vet någonting om fotografering får stå för dig men jag omsätter bra o har gjord det i många år o jobbar för (stora) kunder o har varit publicerad i 100 tals tidningar även din tidning aftonbladet ;-)

Vad jag blir trött på är att du oftast föreslår en summa under tex lf prislistor nu har ingen av oss sett något verk av ts men eftersom hon själv tycker 4000 är för lite så då får hon stå på sig o förhandla till det högre men jag själv lämnar offert o får jag inte det jag begär avstår jag för när man räknar av allt så blir det inte speciellt mycket kvar.
Men vad prislappen ska vara i ts fall är upp till henne o kund o det som mest spelar roll är helt enkelt vad hon kan leverera o hur duktig hon är, o är ts bra så finns det ingen anledning att köra röda kors priser.
Och nej jag tycker det inte är ok betalt för ts men det förutsätter att hon är duktig annars är det kanske OK betalt.
Jag lämnade en offert på en porträtt fotografering till en stor bank o den slutade på 14000 + moms o den dom valde tog 4000 kr ink moms o det låg ungefär på 25% av rek priser av bildförbunden. Men just med sådana jobb så är alltid någon sjuk etc så man får alltid åka en vända till o utrustnings väg så kostar det en del o om jag inte minns fel så var det någon fotograf som rek att aldrig ta mindre för jobben är 10% av den utrustnings kostnad du har med dig för det jobbet, visserligen svårt att hålla speciellt om man kör med pro foto blixtar ;-) men visst tanken är kul. Anser inte du att tex rek priser från tex blf kan användas som en lägsta pris precis som tex en avtals lön på ett (vanligt jobb) ? någon tanke måste det ha varit bakom framräknande av all priser eller?
Jag har ingen lust att tjafsa mer med dig Erland så sorry för det som varit o om du kollar min hemsida speciellt från New York så kommer du se bilder tagna på betydligt längre tider än det du hängde upp dig på.

Hej,

har fått ett väldigt stort jobb inom reklam. Mina bilder kommer vara med i annonser och i ett av företagets återförsäljares butik (stora ex)
Eftersom jag inte har gjort så mycket reklam innan tänker jag att vi skulle komma överens om ett pris, som jag ska debitera. Hon säger sedan att de "endast kan ge 4000 kronor ex moms".

Jag menar, de ska få ensamrätt av bilderna och fri användning utan att sätta mig som fotograf till detta priset?
Jag ska ta 1 gruppbild av produkten och 4 enskilda bilder av varje.

Är inte besviken då hon lovade mig fler jobb om de var nöjda, men är inte detta lite lite? Då detta företaget är ett av de största företagen i marknaden så blev jag bara lite paff.
Jag behöver dessutom köpa till extra saker för att få det som de vill ha, för ca 500 kronor. Ska jag debitera dom detta också?

Vad tycker ni? Är detta ett rimligt pris?
Mitt arbete kommer ta ca 5-7 timmar, och då är allt inräknat.

Räkna med att det kommer ta mycket mer tid, om man inte gör detta regelbundet tidsuppskattar man i princip alltid för lågt.

Du verkar inte nöjd med priset 4000 och då ska du förstås säga att det blir för lite för det jobb du måste lägga ner och att de kräver ensamrätt osv .

Gå inte på "mer jobb framöver", det argumentet är nästan oförskämt, om de inte kan garantera mer jobb i form av en skriftlig beställning eller så.

...har varit publicerad i 100 tals tidningar även din tidning aftonbladet ;-)

Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan eller bara fantiserar, men jag äger inte Aftonbladet. Jag har inte heller köpt något exemplar av tidningen på flera år.

På det du berättar verkar det som om du har en närmare relation med Aftonbladet än vad jag har.

Ang jämförelse med rörläggare eller annat hantverk så tycker jag inte att man kan jämföra med fotografer.

Skall du bygga avloppsystem i H&Ms alla butiker så får du jobba på ett bra tag.
Men hade kunden bara kunnat trycka på en knapp som gör att det du gjorde i första butiken kunde kopieras upp till resten av alla deras butiker så hade även rörmokaren tagit betalt för hur mycket H&M hade tänkt kopiera upp dennes jobb.

Detta sättet är för mig det enda vettiga att se det. Jobbar själv på detta sätt, inte som fotograf dock, timlön existerar inte för mig, det är användningen av det jag levererar som debiteras. Bestämmer sig kunden för att använda det ytterligare får dom generellt betala mer, ibland kan det dock vara överenskommet att det får användas helt fritt.

Hade jag debiterat timlön så hade den fått vara extremt hög för att det skulle funka. Det hade blivit mycket sämre för framförallt kunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar