Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okej att kapa ben?

Produkter
(logga in för att koppla)

D.K

Aktiv medlem
Fråga

Hej har en liten fråga. Är det okej att kapa benen på någon som man tar kort på eller ska hela personen vara med i bild? Som tex. ett kort på mig som jag tycker blev väldigt snyggt men mina ben är kapade vi anklarna skulle mina föter ha varit med också eller är det upp till en själv? Vad tycker ni?

Grundregeln är ju kapa rejält eller kapa inte alls.

Men som med alla andra regler så är de ju inte skrivna i sten, det är ju alltid fotografens estetiska känsla som avgör. Tycker du att bilden blev bättre med kapade fossingar så blev den ju bättre - i dina ögon i alla fall.

(Jag ändrade trådens rubrik till en lite mer informativ sådan)

Ska man kapa så bör man undvika att kapa i leder Det brukar vara bättre att kapa mitt mellan lederna. det brukar se bättre ut

okej. tack för dom snabba svaren. Bra att du bytte namn på tråden Jim, jag fick hjärnsläpp och kom inte på något bra att kalla den själv :)

Re: Fråga

D.K skrev:
Hej har en liten fråga. Är det okej att kapa benen på någon som man tar kort på?

Påminner lite om en fras man ibland ser i anglosaxiska forum: "I don't usually shoot people, but..." Tycker iaf att du ska skjuta dem innan du kapar benen. Mer humant.

/Martin

Där tappa du mig... jag har ingen aning om vad anglosaxiska betyder men jag antar att det har med engelska att göra. Ganska så kul svar faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar