Annons

Ok att placera foto på webben?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Undrar om det är ok att placera foto här på FS som är tagna på folk, i detta fallet från Täby galoppbana.

Det finns massor av inlägg om detta, men jag tror att kontentan är att du inte får publicera en bild med folk där de går att känna igen (om de inte gett sitt medgivande i förväg).

Om du är Expressen, Aftonbladet, SVT eller annat media gäller andra regler. Då kan du publicera nästan vad som helst, men du kan fortfarande råka illa ut om bilden skulle vara kränkande.

En högupplöst bild från t.ex. Täby Galopp som publiceras på nätet skulle ju teoretiskt sett kunna avslöja att jag egentligen satt där och spelade bort familjens pengar, i stället för att vara på jobbet och skrapa ihop övertid ...

I praktiken skulle det nog inte bli så många bilder på nätet om man är så noga ...

/Anders

Tack Anders!
Jag har hur som helst lagt upp en av bilderna nu, men det är ju inte en bild hon behöver skämmas för direkt...om hon inte är väldigt kräsen. ;)

Snyggt porträtt (och motiv)!

Egentligen kanske det är märkligare att media får publicera bilder av vem som helst var som helst, än att privatpersoner gör det. Om man är någonstans man inte borde vara, är väl aftonbladet.se värre än fotosidan.se :D

/Anders

Nu finns det få dommar som ens berör PUL och brott mot denna så att säga exakt vad som gäller är svårt.

Dock har man från Datainspektionens håll sagt att bilder av harmlös natur inte kräver tillstånd. Är det jockeys som du fotograferat är det nog ingen fara, är det publiken kan det ju finnas en och annan spelmissbrukare som sagt till maken/makan att han/hon gör något helt annat vilket i förlängningen kan leda till problem. Frågan är bara hur paranoid man ska vara när man publicerar bilder på nätet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar