Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OK att köpa 16-50 & 50-135 nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Med tanke på att det gått en tid sen de kom ut så borde väl problemen som var vid säljstarten vara färre nu?

snysop skrev:
Med tanke på att det gått en tid sen de kom ut så borde väl problemen som var vid säljstarten vara färre nu?

16-50 har en del problem. Överdrivna dock, tror jag. 50-135 har väl inga som helst problem vad jag vet?

Det har bara varit 16-50 som haft onormalt högt antal reklamationer (delvis orsakade av att Pentax skruvade upp tillverkningstakten på det för att möta den enorma efterfrågan, och kvalitetskontrollen blev lidande av detta, och delvis var det ett problem med kvaliteten på de inköpta delarna till den). 50-135 har legat på en låg nivå gällande reklamationer, men så har den heller inte varit lika efterfrågad så den drabbades aldrig av problemet med att bygga för snabbt och för många.

Det finns inga officiella exakta siffror från Pentax gällande reklamationsnivåerna (det som finns är något vaga uttalanden från Pentax representanter som gjorts i intervjuer), men om man tittar i forumen så sjunker antalet klagomål medan den positiva inläggen ökar i antal - så det kan ju ge en fingervisning. Det är ju normalt fler negativa inlägg som skrivs än positiva, för det är så människan fungerar. Den som är missnöjd har mer behov av att skriva av sig, än den som är nöjd.
Så att antalet positiva inlägg ökar, ser jag därför som en kraftfull positiv trend.
Dock verkar det fortfarande finnas några felaktiga exemplar ute i butiker, det verkar finnas handlare som inte lämnar in de felaktiga till Pentax utan säljer de vidare en gång till istället... Men detta verkar främst vara ett problem utomlands, jag har inte hört talas om fenomenet i Sverige (och i Sverige har vi också kraftigare konsumentlagar än i många andra länder).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar