Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojusterade bilder vid digital beställning..

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Här har jag suttit och slitit framför skärmen och ställt in bilderna så de ser bra ut... (svartvitt) och sen gör jag en beställning (fujifilmnet) och bilderna kommer tillbaka grådassiga... Har blivit bra förut.

Det finns ju ett digitalt labb (på nätet) som
inte justerar men vad hette det nu igen?

Eller är det jag som gör fel??

//Malin

Jag kan verkligen rekomendera ProPrint! Dom gör snygga bilder och är jättesnabba med leveranser.

Sist jag beställde från dom så gjorde jag beställningen på en lördag, på måndag fick jag bilderna! Tyvärr så hade dom gjort nåt misstag i framkallnngen och några bilder var inte framkallade på rätt format! Men vad gjorde det! Jag ringde bara till dom och så skickade dom samma bilder framkallade i rätt format helt utan extra kostnad och helt utan krångel! BEhövde bara vänta två dar på dom bilderna också!

www.proprint.se

//Eric

PS. Det är snyggt att be dom framkalla bilderna på matt papper! Det är inte helt matt utan har lite struktur på ytan! Skitsnyggt!

Detta har varit uppe i en tidigare tråd och det finns ett antal (bl.a Fotolabo) som inte ändrar något än möjligen lägger på lite skärpa.

Kanske en dum fråga, men har du konverterat bilden till labbets färgprofil innan du skickade bilden?

Tack för alla svar!

Jag tror inte min skärm är felinställd då jag tidigare fått bilder som är hur bra som helst...

SmurfMolly skrev:
Jag tror inte min skärm är felinställd då jag tidigare fått bilder som är hur bra som helst...

Men under vilka omständigheter? Vad var det för bilder (färg, kontrast, o.s.v.)?

Konverterade du till labbets färgprofil förut?
Konverterade du den här gången?

Om du inte konverterar till labbets färgprofil, samt inte kalibrerar din skärm så finns ingen garanti för att färg och kontrast blir lika efter utskrift som på din skärm.

Dessutom kan skärmens inställningar ändras med tiden, därför bör man kalibrera den med jämna mellanrum. Många kalibrerar varje vecka! Kanske var di skärm inte lika inställd förra gången du skickade bilder för framkallning.

Walle skrev:
Men under vilka omständigheter? Vad var det för bilder (färg, kontrast, o.s.v.)?

Konverterade du till labbets färgprofil förut?
Konverterade du den här gången?

Om du inte konverterar till labbets färgprofil, samt inte kalibrerar din skärm så finns ingen garanti för att färg och kontrast blir lika efter utskrift som på din skärm.

Dessutom kan skärmens inställningar ändras med tiden, därför bör man kalibrera den med jämna mellanrum. Många kalibrerar varje vecka! Kanske var di skärm inte lika inställd förra gången du skickade bilder för framkallning.

Har inte sett om fujifilmnet har nån särskild färgprofil?... konverterade bilderna till RGB som de rekommenderar... förra gången (1½ vecka sen?) blev det bra.. nu är det grådassigt.. Gjorde precis lika denna gång som förra..

/Malin

Nu har jag skickat iväg en av bilderna jag var missnöjd med till proprint... valde "utan korrigering".. får se hur det blir...

/M

SmurfMolly skrev:
Här har jag suttit och slitit framför skärmen och ställt in bilderna så de ser bra ut... (svartvitt) och sen gör jag en beställning (fujifilmnet) och bilderna kommer tillbaka grådassiga... Har blivit bra förut.

Det finns ju ett digitalt labb (på nätet) som
inte justerar men vad hette det nu igen?

Eller är det jag som gör fel??

//Malin

Har upplevt samma sak med fuji, men jag fick gulstick i mina bilder. Jag mailade dem och frågade. Svaret var att eftersom de vänder sig till amatörmasknaden så autokorrigerar de alla bilder de får in via nätet, det har fungerat bäst i de flesta fall. Vill man köra okorrigerat går det bra att skicka in en CD-skiva till dem.
Färgprofil hos fuji har jag inte sett.

Har dock beställt många gånger från Fuji, och bara fått fel färger en gång. Kanske några måndagsex.?

Tycker som du att det borde finnas en funktion man kunde välja där autokorrigeringen undveks.

Har jämfört Fujis bilder (samma bilder) mot Onoff (VSFL) och det visade följande resultat: Fuji något rödare, VSFL något gulare. De bilder jag hade i datorn låg mittemellan. Jag kan tillägga att min skärm är kalibrerad.

Synd att Fotolabo har startavgiften, tråkigt när man beställer några få ex. men det blir en merkostnad för dem att skicka.

mvh
Robban

Har fått bilden från Proprint... VILKEN SKILLNAD! Som dag och natt... Å inge färgstick i den heller... *nöjd* Får beställa därifrån i fortsättningen.. =)

//Malin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar