Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojektiv till porträtt och dokumentär

Produkter
(logga in för att koppla)

stene

Ny medlem
Skall köpa EOS 3. Jag kommer att använda den främst till porträttfoto samt dokumentär. Tänkte bla köpa 28-135/3,5 - 5,6 IS USM. Hur lämpar sig detta objektiv jämfört med ett fast 85/1,8 USM till porträttfoto? Vilka övriga objektiv skall ingå i ett "basutbud".
Tips o reflektioner önskas!

Med ett 85/1.8 kommer du ner i mindre skärpedjup och kan då också använda kortare tider. Men vid porträttfotografering brukar man ha olika ljuskällor så ljuset lär inte vara något problem. Sen är det klart att zoomobjektiv inte ger samma skärpa i bilderna, dock ger det nog tillräcklig skärpa. Sedan tror jag nog att 85mm kan vara lite för kort vid vissa porträtt och defenitivt till dokomentär. Då är ett 28-135 superbra.Dessutom är det ett IS-objektiv vilket gör det bra även vid längre slutartider.

Basutbud.. Tja om vi utgår från att du köper 28-135 zoomen. Så ett fast vidvinkel runt 20mm eventuellt Canons 20-35 Zoom.
Sen ett teleobjektiv t.ex Canons 75-300.
Det är ju klart att om du lagt så mycket stålar på huset så för att matcha huset så kan man tänka sig:
EF 17-35/2.8 USM
EF 28-135/3.5-5.6 IS USM
EF 75-300/4-5.6 IS USM
och så naturligtvis canons fetaste blixtar så du kan utnyttja E-TTL (EX-Blixtar).
;)

frågan år om IS är värt pengarna? 5,6 vid teleläget, 5,6-4-2,8-2-1,8 är 3½ bländarsteg, skillnaden blir alltså i tid 15-30-60-120-165, skulle kunna tänka mig en 1,8 med IS (om det fanns)

Joachim (aldrig ägt en zoom)

1.8 ??? Möjligen 2.8 vid 300mm och då får du slanta upp 63 papp, och även IS på det (undra varför, när det har 2.8). för ett 75-300 IS slantar du upp 6700:-.

Jesper (pengar över,till skillnad från de som aldrig ägt en zoom)
;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar