Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämnt ljus med studioblixt [löst]

Produkter
(logga in för att koppla)

indigtive

Medlem
Hej!

Osäker på om detta är rätt forumsdel, mod får flytta i så fall.

Jag har hur som helst fått problem när jag har börjat ta bilder i syfte för 360-rotation. Jag har ett set med Elinchrom D-lite RX 2 (200 watt). Dessa saknar batteri och man kopplar på strömförsörjningen rakt in i blixthuvudet. Kör relativt låg setting med modelleringslamporna på. Brukar ha slutartiden på runt 1/200. Blixtarna inhandlades för runt fem år sedan, och jag har inte använt dem överdrivet mycket. Kanske 500-1000 blixtavfyrningar per år gissar jag på.

Problemet är att ljuset från blixtarna varierar på bilderna. Den blir inte så jämn och så konsekvent som jag vill ha det, utan vissa blir mörkare och andra ljusare. Ni kan se detta i videon jag la upp på Youtube nedan. Sedan har jag skit på sensorn men det är nästa projekt. ;)


Vad tror ni att detta kan bero på? Är det sådant man får räkna med blixtar i detta segmentet, eller går det att lösa på något sätt att få alla bilder att ha exakt samma ljusstyrka och på så vis på välsynkade exponeringar?

Allt gott
Benjamin
 
Senast ändrad:
Här skulle kanske fast belysning vara ett bättre val? Man får nog räkna med en viss variation eftersom det inte lär vara någon exakt precision i hur mycket blixten laddas upp och när den ger klartecken till att nästa blixt kan fyras av. Kanske är dyrare blixtar bättre på det?

Testa med längre slutartid också. "Brinntiden" på blixten kanske inte synkar riktigt med kamerans korta slutartid då 1/200 brukar vara på gränsen innan det börjar bli problem med skuggningar.
 
För att få en jämnt belyst yta måste man ha en ljusformare till blixten. Typ stor softbox.
Ju längre ifrån motivet som ljuskällan är desto jämnare blir belysningen.
I detta fall kan även blänket från figuren reflekteras olika och synas på bakgrunden.
Färgtemperaturen kan variera mellan olika avfyrningar, jag tror toleransen ligger någonstans ± 100 °K

Ibland kan det funka att blåsa blixten i taket om det är vitt så att ljuset studsar jämnt och fint på motiv och bakgrund. Värt att testa.
 
Många blixtar ger lite olika styrka ibland, från en exponering till annan utan att man har rört blixten eller kameran. Oftast är det så pass lite att det vid normal fotografering knappast märks. Jag har aldrig märkt det från mina Elinchrom, BRX och BX. Men jag tar nästan bara porträtt.

Riktigt dyra aggregat, som Profotos stora, ska ge en väldigt jämn styrka som är speciellt viktigt vid produktfotografering.

Jag tror inte man kan räkna med så mycket bättre kvalitet från ett par D-Lite. Kolla annars på Facebookgruppen Elinchromanvändare.
 
Välj ut ett ställe i en av bilderna som du tycker är OK, (ex. ett ställe på bakgrunden) mät upp RGB-värdena. Mät sedan i de andra bilderna på samma ställe och ändra värdera till de samma som i den första bilden. Då bör det bli bra.
 
Du kan testa att fotografera med objektivet vidöppet (kanske då ett f/4 eller "sämre" för att göra det enklare att få rätt exponering med blixtarna) för att utesluta att det handlar om när kameran ska justera bländaren. Hade det problemet när jag gjorde en time-lapse serie.
 
Blixtarna är inte på 200 watt effekt utan 200 wattsekunder energi vilken är en helt annan sak. Det här blandas nästan alltid ihop i diskussioner.

/Gunnar
 
Hur är filmsekvensbilderna tagna? Väldigt snabbt eller har du en liten tid mellan varje bild? Jag kan tänka mig att om följande bild tas direkt efter att blixten indikerar klart kanske den i själva verket inte är fullt uppladdad. Med ett par sekunders fördröjning hinner kanske aggregatet stabilisera sig och ljusflödet blir jämnare (spekulerar jag som ren amatör på blixtar, elektronik och kondensatorer mm).
 
Hej!

Osäker på om detta är rätt forumsdel, mod får flytta i så fall.

Jag har hur som helst fått problem när jag har börjat ta bilder i syfte för 360-rotation. Jag har ett set med Elinchrom D-lite RX 2 (200 watt). Dessa saknar batteri och man kopplar på strömförsörjningen rakt in i blixthuvudet. Kör relativt låg setting med modelleringslamporna på. Brukar ha slutartiden på runt 1/200.
....


...

Allt gott
Benjamin

1. Vad det gäller slutartider, kör du med helt manuell inställning på kameran?
I så fall vad har kameran för synk-tid för blixtar?

Vad har du för ISO och bländare?
Studioblixtar har så kort brinntid att om allt annat är rätt så gör slutartider ingen påverkan på exponeringen i sig.
Rent generellt så bör man använda studioblixtar på ett sådant sätt att man "släcker" omgivningssljuset helt. Har du inte ett starkt omgivningsljus så bör ISO 100 och bländare f/8 räcka för att "släcka" omgivningssljuset.
(Med tanke på föremålets storlek så är det inget problem att åstadkomma det i ditt fall).
Finns det fönster som släpper in solljus kan det skapa en del problem.

2. Vad har blixtarna för uppladdningstid?
Billiga blixtar brukar ha relativt lång uppladdningstid, avfyrar du blixten för snabbt så får du förvisso blixtljus, men med för låg effekt.
 
Jag har gjort likande timelapse med en Pro 10 och den har varit extremt jämn.

Jag skulle testa att vänta lägre så den verkligen hinner ladda upp eller gå upp iso så blixtarna inte behöver gå på stor / full effekt.

Alternativet är att fota i inställningssljuset, visst du får långa tider men du har den på stativ.
 
Här skulle kanske fast belysning vara ett bättre val? Man får nog räkna med en viss variation eftersom det inte lär vara någon exakt precision i hur mycket blixten laddas upp och när den ger klartecken till att nästa blixt kan fyras av. Kanske är dyrare blixtar bättre på det?

Testa med längre slutartid också. "Brinntiden" på blixten kanske inte synkar riktigt med kamerans korta slutartid då 1/200 brukar vara på gränsen innan det börjar bli problem med skuggningar.

Fast belysning fungerar ju säkert, men det blir ju ett lite annorlunda ljus av detta jämfört med blixtljuset. Ja det kanske är så med dyrare blixtar, eller något som jag kanske inbillar mig. Jag har fotat tidigare med Profoto flera gånger och har varit nöjd med resultatet, dock har jag inte gjort något som liknar detta projektet med de blixtarna.

Bra idé med slutartiden! Skall testa och se om det skulle kunna vara det.

För att få en jämnt belyst yta måste man ha en ljusformare till blixten. Typ stor softbox.
Ju längre ifrån motivet som ljuskällan är desto jämnare blir belysningen.
I detta fall kan även blänket från figuren reflekteras olika och synas på bakgrunden.
Färgtemperaturen kan variera mellan olika avfyrningar, jag tror toleransen ligger någonstans ± 100 °K

Ibland kan det funka att blåsa blixten i taket om det är vitt så att ljuset studsar jämnt och fint på motiv och bakgrund. Värt att testa.

Har kört med softboxar till dessa blixtarna. Men de är inte den största varianten utan de som följde med blixtarna. Har haft ljusformarna väldigt nära objekten - men tror du verkligen att det är avståndet med blixtarna och objektet som skapar problemet jag beskrev?

Hm ja det att blåsa blixten i taket kan vara värt att prova för att få andra reflektioner. Kanske blir bättre resultat.

Många blixtar ger lite olika styrka ibland, från en exponering till annan utan att man har rört blixten eller kameran. Oftast är det så pass lite att det vid normal fotografering knappast märks. Jag har aldrig märkt det från mina Elinchrom, BRX och BX. Men jag tar nästan bara porträtt.

Riktigt dyra aggregat, som Profotos stora, ska ge en väldigt jämn styrka som är speciellt viktigt vid produktfotografering.

Jag tror inte man kan räkna med så mycket bättre kvalitet från ett par D-Lite. Kolla annars på Facebookgruppen Elinchromanvändare.

Ja det blir ju i projekt som dessa som det märks av väldigt tydligt, när man vill ha identiskt resultat. Nästan som en renderad 3d-modell satt i en miljö. Tack för tips, skall kolla i den gruppen.

Välj ut ett ställe i en av bilderna som du tycker är OK, (ex. ett ställe på bakgrunden) mät upp RGB-värdena. Mät sedan i de andra bilderna på samma ställe och ändra värdera till de samma som i den första bilden. Då bör det bli bra.

Fotar jag t.ex 15 objekt blir det minst 480 produktionsbilder (32*15). Så jag vill helst lägga så lite redigeringstid på dessa och endast göra justeringar som kan appliceras på samtliga och ge exakt samma resultat. Det kanske inte riktigt går att automatisera det du beskriver på det sättet?

Helst vill jag ju lösa problemet redan under fotograferingstillfället. Detta kommer bli återkommande projekt så vill ha en så bra process som möjligt.

Du kan testa att fotografera med objektivet vidöppet (kanske då ett f/4 eller "sämre" för att göra det enklare att få rätt exponering med blixtarna) för att utesluta att det handlar om när kameran ska justera bländaren. Hade det problemet när jag gjorde en time-lapse serie.

Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Jag har nog kört inställningarna f/12-13, ISO50, 1/200s här om jag inte minns fel. Använder en Nikon D800. Blixtarna har ju en speciell styrka (12Ws/J-200Ws/J) så är osäker på om jag kan ha så stor bländare utan att det blir överexponerat? I så fall är det väl fast belysning som gäller.

Blixtarna är inte på 200 watt effekt utan 200 wattsekunder energi vilken är en helt annan sak. Det här blandas nästan alltid ihop i diskussioner.

/Gunnar
Vilket för alla andra heter 200 joule, men det lyckas aldrig fotografer begripa, det heller.

Noterat, skall använda Ws/J framöver.

Hur är filmsekvensbilderna tagna? Väldigt snabbt eller har du en liten tid mellan varje bild? Jag kan tänka mig att om följande bild tas direkt efter att blixten indikerar klart kanske den i själva verket inte är fullt uppladdad. Med ett par sekunders fördröjning hinner kanske aggregatet stabilisera sig och ljusflödet blir jämnare (spekulerar jag som ren amatör på blixtar, elektronik och kondensatorer mm).

Det har nog varit 5-10 sekunder mellan tagningarna. Och enligt spec. skall uppladdningstiden vara på mellan 0.2-0.6 sekunder för dessa blixtarna. Så det bör ju inte vara ett problem då?


1. Vad det gäller slutartider, kör du med helt manuell inställning på kameran?
I så fall vad har kameran för synk-tid för blixtar?

Vad har du för ISO och bländare?
Studioblixtar har så kort brinntid att om allt annat är rätt så gör slutartider ingen påverkan på exponeringen i sig.
Rent generellt så bör man använda studioblixtar på ett sådant sätt att man "släcker" omgivningssljuset helt. Har du inte ett starkt omgivningsljus så bör ISO 100 och bländare f/8 räcka för att "släcka" omgivningssljuset.
(Med tanke på föremålets storlek så är det inget problem att åstadkomma det i ditt fall).
Finns det fönster som släpper in solljus kan det skapa en del problem.

2. Vad har blixtarna för uppladdningstid?
Billiga blixtar brukar ha relativt lång uppladdningstid, avfyrar du blixten för snabbt så får du förvisso blixtljus, men med för låg effekt.

1. Jag kör helt manuell inställning. Hm, här är jag osäker på vad du menar. Jag har en trådlös sändare som sitter på kamerahuset som synkar med blixtarna. Övriga inställningar på Nikon D800:an är ungefär ISO50, 1/200, f/13. Under bracketing/flash står Flash sync speed på 1/250 s.

Precis, kör jag en exponering utan blixtarna påslagna i den här miljön blir det becksvart.

2. Det skall vara 0.2-0.6 sekunder enligt spec.

https://www.elinchrom.com/support/unit-specs.html (D-Lite RX 2 20486.1)

Jag har gjort likande timelapse med en Pro 10 och den har varit extremt jämn.

Jag skulle testa att vänta lägre så den verkligen hinner ladda upp eller gå upp iso så blixtarna inte behöver gå på stor / full effekt.

Alternativet är att fota i inställningssljuset, visst du får långa tider men du har den på stativ.


Jag kör på runt 1.2-2.0 i inställningar på blixtarna (där effektspannet är mellan 1.0-5.0). Så jag kör ju väldigt lågt i detta fallet. Uppladdningstiden skall vara mellan 0.2-0.6 sekunder om man vågar lite på det. Ja det kanske är stabilare att köra med inställningsljus om detta inte går att lösa på ett bra sätt är jag rädd.
 
...
1. Jag kör helt manuell inställning. Hm, här är jag osäker på vad du menar. Jag har en trådlös sändare som sitter på kamerahuset som synkar med blixtarna. Övriga inställningar på Nikon D800:an är ungefär ISO50, 1/200, f/13. Under bracketing/flash står Flash sync speed på 1/250 s.
...

Det kan mycket väl vara den trådlösa sändaren som ställer till det, i alla fall om den använder radio. Trådlösa sändare som använder radiosignaler "stjäl" tid, vilket man behöver ta hänsyn till.
Därför så skulle jag testa att ändra slutartider till 1/160 eller tom 1/125.
I praktiken bör det inte förändra exponeringen alls. (Pga blixtarnas betydligt kortare brinntider).
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Jag har nog kört inställningarna f/12-13, ISO50, 1/200s här om jag inte minns fel. Använder en Nikon D800. Blixtarna har ju en speciell styrka (12Ws/J-200Ws/J) så är osäker på om jag kan ha så stor bländare utan att det blir överexponerat? I så fall är det väl fast belysning som gäller.


Objektiven har alltid bländaren vidöppen innan du tar bilden, när du sen tar bilden på en mindre bländaröppning stängs bladen och här kan det då uppstå mindre variationer i hur pass stängt det blev. För att utesluta att det skulle vara problemet till dina ojämna exponering så kör några bilder på största öppningen. Så minsta styrkan på blixten, ljussvagaste objektivet och lägst ISO (vid behov kan du slänga på ett ND-filter). För att bara lösa problemet finns det i lightroom annars funktionen ”Match exposure”.
 
Rent generellt så bör man använda studioblixtar på ett sådant sätt att man "släcker" omgivningssljuset helt. Har du inte ett starkt omgivningsljus så bör ISO 100 och bländare f/8 räcka för att "släcka" omgivningssljuset.
Om man låter omgivningsljuset påverka kan det kanske bli lite ojämn belysning från bild till bild om man har tända lysrör i rummet.
 
Den inbyggda mottagaren klarar inte 1/250s om jag minns rätt utan då behöver du en annan mottagare i tillbehörsskon. Har du inte testat 1/125s som föreslås så testa.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Jag har nog kört inställningarna f/12-13, ISO50, 1/200s här om jag inte minns fel. Använder en Nikon D800. Blixtarna har ju en speciell styrka (12Ws/J-200Ws/J) så är osäker på om jag kan ha så stor bländare utan att det blir överexponerat? I så fall är det väl fast belysning som gäller.


Objektiven har alltid bländaren vidöppen innan du tar bilden, när du sen tar bilden på en mindre bländaröppning stängs bladen och här kan det då uppstå mindre variationer i hur pass stängt det blev. För att utesluta att det skulle vara problemet till dina ojämna exponering så kör några bilder på största öppningen. Så minsta styrkan på blixten, ljussvagaste objektivet och lägst ISO (vid behov kan du slänga på ett ND-filter). För att bara lösa problemet finns det i lightroom annars funktionen ”Match exposure”.

Ligger kanske något i detta. Storleken på bländaröppningen brukar variera något. Är det ett gammalt objektiv där olja läckt ut på bländarlamellerna hänger bländaren inte med riktigt heller.
Kan vara värt att testa för att utesluta att bländaren spökar.
 
Om man låter omgivningsljuset påverka kan det kanske bli lite ojämn belysning från bild till bild om man har tända lysrör i rummet.
Det kan det absolut!
Nu verkar det inte vara orsaken till trådskaparens problem.
Men ljusrör varierar i både ljusstyrka och färgtemperatur.
Använder du tillräckligt korta slutartider tillsammans med det befintliga ljuset brukar det märkas. (Med undantag för belysning som är kopplad på alla 3 faserna, vilket är vanligt i hallar anpassade för TV-sändningar).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.