sMitternacht
Aktiv medlem
Jag har en relativt gammal Pentax 67 (alltså inte 67II) som jag köpte begagnad för en billig slant för ungefär ett år sen. Har bara tagit 4-5 rullar med den hittills. Testade att ta en rulle handhållet nyligen; eftersom jag har förstått att det kan vara problem med vibrationer har jag fotat i dagsljus och med snabba slutartider. Idag fick jag de scannade bilderna från crimson och upptäckte en konstig effekt på några av bilderna, den vänstra halvan av negativet är ljusare än den högra. Jag bifogar två exempel, den ena med 45mm/4 objektiv, den andra med 105mm/2.4. På båda bilderna är det mulet, på den första bilden skulle solen vara till höger om den synts,. på den andra till vänster. Jag minns inte slutartiden på den första bilden, men antagligen 1/500 s, och på den andra bilden var det 1/1000 s (alltså kortast möjliga). Dessutom har det tillkommit fula ränder, i "film-riktningen" på den första bilden, dessa fanns på några andra bilder på filmen men inte alla.
Jag har inte sett dessa problem tidigare, men har mest fotat i dåligt ljust med långa slutartider, på stativ. Jjag antar att om en sådan här ojämn exponering beror på slutaren så kommer det att synas mest på korta tider.
Är det någon som har nåt annat förslag på förklaring? Jag trodde först att det kunde varit nåt lurt med framkallningen, men det verkar lite konstigt att det blir ljusare just på vänstra halvan i alla bilder, och bara på korta slutartider.
Jag har inte sett dessa problem tidigare, men har mest fotat i dåligt ljust med långa slutartider, på stativ. Jjag antar att om en sådan här ojämn exponering beror på slutaren så kommer det att synas mest på korta tider.
Är det någon som har nåt annat förslag på förklaring? Jag trodde först att det kunde varit nåt lurt med framkallningen, men det verkar lite konstigt att det blir ljusare just på vänstra halvan i alla bilder, och bara på korta slutartider.