Annons

Ojämnt exponerade negativ, fel på slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

sMitternacht

Aktiv medlem
Jag har en relativt gammal Pentax 67 (alltså inte 67II) som jag köpte begagnad för en billig slant för ungefär ett år sen. Har bara tagit 4-5 rullar med den hittills. Testade att ta en rulle handhållet nyligen; eftersom jag har förstått att det kan vara problem med vibrationer har jag fotat i dagsljus och med snabba slutartider. Idag fick jag de scannade bilderna från crimson och upptäckte en konstig effekt på några av bilderna, den vänstra halvan av negativet är ljusare än den högra. Jag bifogar två exempel, den ena med 45mm/4 objektiv, den andra med 105mm/2.4. På båda bilderna är det mulet, på den första bilden skulle solen vara till höger om den synts,. på den andra till vänster. Jag minns inte slutartiden på den första bilden, men antagligen 1/500 s, och på den andra bilden var det 1/1000 s (alltså kortast möjliga). Dessutom har det tillkommit fula ränder, i "film-riktningen" på den första bilden, dessa fanns på några andra bilder på filmen men inte alla.

Jag har inte sett dessa problem tidigare, men har mest fotat i dåligt ljust med långa slutartider, på stativ. Jjag antar att om en sådan här ojämn exponering beror på slutaren så kommer det att synas mest på korta tider.

Är det någon som har nåt annat förslag på förklaring? Jag trodde först att det kunde varit nåt lurt med framkallningen, men det verkar lite konstigt att det blir ljusare just på vänstra halvan i alla bilder, och bara på korta slutartider.
 

Bilagor

  • B43302_5_small.JPG
    B43302_5_small.JPG
    18.1 KB · Visningar: 379
  • B43302_9_small.JPG
    B43302_9_small.JPG
    21.4 KB · Visningar: 383
Hej!
Jag tror att du är inne på rätt spår med att det är slutaren som är trött. Jag har själv antagligen samma kamera en Pentax 67 och hade ett annat problem med märkigt ljuslägage som dök upp ibland och ibland inte. Jag skickade den till FOTO-FLOD http://www.fotoflod.se/ och efter en service går den som en klocka. Med tanke på storleken snarast en Moraklocka :)

Skämt å sido så tror jag att du är inne på rätt väg eftersom problemet uppkommer vid snabba tider. Det ska dock bli spännade att se vilka andra svar du får här. Det borde ju finnas en och annan som har jobbat massor med Pentax 67:eek:r.
 
Ser ut som ljusinsläpp. Prova att tejpa över alla sprickor runt bakstycket och kör en ny testrulle. Ladda och ta ur filmen i svagt ljus.

/KN
 
Hej!
Jag tror att du är inne på rätt spår med att det är slutaren som är trött. Jag har själv antagligen samma kamera en Pentax 67 och hade ett annat problem med märkigt ljuslägage som dök upp ibland och ibland inte. Jag skickade den till FOTO-FLOD http://www.fotoflod.se/ och efter en service går den som en klocka. Med tanke på storleken snarast en Moraklocka :)

Skämt å sido så tror jag att du är inne på rätt väg eftersom problemet uppkommer vid snabba tider. Det ska dock bli spännade att se vilka andra svar du får här. Det borde ju finnas en och annan som har jobbat massor med Pentax 67:eek:r.

Vad fick du betala för reparationen? (Jag befarar att det är dyrare än att skaffa en ny kamera...)
 
Jag kan inte modellen, men ojämn exponering kan väl också bero på att bländaren inte hinner med...
 
Nej, det märks nog bara mest när du har kameran ute i solen som på de bilderna du visade. Har det problemet på en gammal bessa.

/KN
 
Det borde tom vara så att desto längre tid man får MELLAN 2 exponeringar desto mer ljusskada borde det bli. Eller tänker jag fel?

Det är ju intressant, för större delen av tiden ligger kameran i väskan och då händer ingenting, men om den är ute när det är ljust får man både korta slutartider och större risk för läckage. Så det går i princip inte att skilja effekterna åt. När jag kollar på rullen i sin helhet så kan det nog stämma att utomhusbilderna där jag höll på och komponerade länge hade mer fel än de som gick snabbt. Men å andra sidan tycker jag att nåt borde synas på de bilder där jag hållt på och justerat och komponerat länge på stativ när det varit relativt skumt, men med lång slutartid (det var inte på den här rullen). Bakluckan är iofs lite trög, kan hända att den inte stängdes 100% på just den här rullen.

Får kanske ta och göra ett dedikerat test. Trist bara när varje ruta kostar 20-30 kr (film + framkallning + scanning).
 
Det är en ridåslutare i kameran medan den cirkulära bländaren sitter i objektivet.
Jag har haft samma felsymptom i ett par kameror, andra märken, Var slutaren i båda fallen, andra ridån sackar efter. Ger olika längd på det mörkare fältet beroende på slutartiden.
 
Det är ju intressant, för större delen av tiden ligger kameran i väskan och då händer ingenting, men om den är ute när det är ljust får man både korta slutartider och större risk för läckage. Så det går i princip inte att skilja effekterna åt. När jag kollar på rullen i sin helhet så kan det nog stämma att utomhusbilderna där jag höll på och komponerade länge hade mer fel än de som gick snabbt. Men å andra sidan tycker jag att nåt borde synas på de bilder där jag hållt på och justerat och komponerat länge på stativ när det varit relativt skumt, men med lång slutartid (det var inte på den här rullen). Bakluckan är iofs lite trög, kan hända att den inte stängdes 100% på just den här rullen.

Får kanske ta och göra ett dedikerat test. Trist bara när varje ruta kostar 20-30 kr (film + framkallning + scanning).
Testa med svartvitt & framkalla själv eller ngn annan vänlig själ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.