Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämnheter i emulsionen med Fortefilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har framkallat några rullar Fortepan 400 och Forte´s Europan 200 i 120-rullar. 400-filmerna fick jag på köpet för att prova när jag handlade hos Photax men 200-filmen köpte jag på Tradera. Europan 200 är vad jag förstår samma som Fortepan 200 men privatimporterad under annat namn. Mitt första intryck är att filmerna är relativt grovkorniga med större korn än t.ex Tri-X men det hade jag väntat mig och jag gillar kornet i filmen, lite som gamla Orwo NP27. Vad jag dock inte hade väntat mig är att emulsionen i både 400-filmen och 200-varianten ser ut att ha ojämnheter där den verkar ha stelnat till innan den flytit ut riktigt. I två av filmerna jag framkallat (en Fortepan 400 från Photax och en Europan 200 inköpt på Tradera) har dessa, till karaktären likadana, ojämnheter uppträtt på ett eller ett par ställen. Jag trodde först det var torkfläckar som lagt sig på blanka sidan men då jag inte såg några där och även torkade av med ett linsputspapper vände jag på negativet och undersökte emulsionssidan. Man brukar kunna se i speglingen mot en ljuskälla om det finns fläckar (men på emulsionssidan brukar de sällan eller aldrig hamna) men där fanns ingenting, bara helt jämn och ren yta. Men rakt uppifrån syns det och på bilderna finns fläckarna.

Jag tvivlar starkt på att detta är torkfläckar då de ej går att putsa bort och då de verkar sitta i emulsionen. Har någon erfarenhet av Fortes filmer och kanske har haft liknande fenomen? Eller har någon andra teorier hur de kan ha hamnat i silveremulsionen? Jag misstänker att det är fabrikationsfel och i så fall vore det synd för jag gillar verkligen kornet och tonalitéten i filmen och man vill ju inte använda en film där en del rutor blir oanvändbara. Jag bifogar ett inscannat negativ från Fortepan 400 som jag fick på Photax.
 

Bilagor

  • fortefilm.jpg
    fortefilm.jpg
    83.4 KB · Visningar: 329
Senast ändrad:
Emulsionsnr: 522203.
Dev. Bef: 04-2008

Kylskåpsförvarad i zipperpåsen, ej fryst. Filmhållarna rena och torra.

För 4x5 så spelar inte kornet någon roll. Det trevliga med den för mig är att det är en billig iso 400 film. Av de ca 10 blad jag framkallat har jag barat sett problemet en gång.
 
Senast ändrad:
Hmm? På din positiva bild ser fenomenet likadant ut som på min negativa, Lite mörkare och med mörka kanter. Jag inverterar mitt negativ och då ser det inte likadant ut. Kan det vara så att silver flytit ut mot kanten som torkat till och koncentrerats där och samma belysning av mycket mera silver ger väl upphov till mörkare ton i negativet?
 

Bilagor

  • fortefilmb.jpg
    fortefilmb.jpg
    83.7 KB · Visningar: 302
Svårt att läsa på den stansade texten men numret är bara 4-siffrigt på paketen: 03 2008, 6581.
 
I mitt fall är negativet tunnare där det ser ut som någåt runnit över negativet. Det syns ingenting i emulsionen eller basen när man låter ljus reflektera mot den utan endast vid genomlysning. Jag saknar expertis för att säga vad som hänt men det ser ut som om något runnit över filmen och sänkt känsligheten en aning där det runnit. Filmen är rejält förblött i jobon med rotationsriktningen nästan vinkelrätt mot skadans utsträckning.

Jag fotar nog vidare ur min ask och rapporterar om jag ser mer fel. Det är ändå sällan jag har väldigt viktiga motiv.
 
Graal skrev:
Svårt att läsa på den stansade texten men numret är bara 4-siffrigt på paketen: 03 2008, 6581.

4x5"-filmen ligger ju på en tjockare bas än rullfilmen så det är nog skiljda läggningar i vilket fall, men de är iallafall tillverkade ungefär samtidigt av bäst före datum att dömma, utifall någon irrat runt i fabriken och nyst på filmen ;-).
 
Galaxens President skrev:
4x5"-filmen ligger ju på en tjockare bas än rullfilmen så det är nog skiljda läggningar i vilket fall, men de är iallafall tillverkade ungefär samtidigt av bäst före datum att dömma, utifall någon irrat runt i fabriken och nyst på filmen ;-).

Kan ju vara så och att det i mitt fall resulterat i enbart vinddrag med ojämn stelning som följd medan det i ditt fall hamnade lite snor på emulsionen;)
 
Jag har haft andra problem med Fortepan 400 i 4x5 tum. Vissa rutor är helt fulla med små fläckar som ser ut som torkfläckar, men är mindre, och ser ut att finnas i själva emulsionen. Detta kan även vara i kombination med på negativet helt svarta prickar, dvs "exponerade" prickar, som är utspridda på olika ställen i filmen. Vissa blad är helt fria från dessa effekter.

522203 är mitt batch-nummer också. Så vi har samma film Richard...

Detta har resulterat i att jag övergett Fortefilmen. Jag har helt enkelt inte tid och pengar att plåta om saker som blir kass. Nu kör jag HP5+ och håller på att trimma in mina tider.

Forten får användas till experiment eller nåt, en dag.

För övrigt: när jag köper HP5+ från Fotoimpex betalar jag bara en 100-lapp mer för 50 blad än när jag köper Fortepan 400 från Fotokompaniet... Så valet är enkelt. Lite oschysst jämförelse, kanske... men ändå.
 
Hoppsan! Köpte en 30 m rulle Fortepan 400. 07/2008 Em nr 6141. Håller med om att filmen måste hålla hög och jämn kvalité. Någon som pratat med Photax om problemet? För det är väl firman som tar in filmen till Sverige?
 
Jag har pratat med dem.

De vill att jag ska skicka in negen. Jag orkar inte, faktiskt. Har så mycket andra grejer att tänka på. Storformat är nytt för mig.

När jag fått lite mer koll på min storformatsprocess ska jag testa Fortepan 400 igen och se vad som händer. Är det fortfarande kass kontaktar jag PHotax.
 
Jag har liknande erfarenheter med Efke (som iofs är en annan film tillverkad i ett annat land) där det är svårt att bortse från fabrikationsfel (felen liknar det som Richard visat). Är det som i mitt fall stilleben och testbilder funkar det väl men skulle det dyka upp när man varit ute och släpat utrustning i skogarna, då är det värre.

Själv funderar jag väl mest på om min snålhet i verkligheten bedrar visheten... Särskilt när jag lagt flera tusen på kamerautrustning och sedan för egen del gruffar om en hundring extra hit eller dit på en box med film.

Henning, jag tycker nog ändå att du ska ploppa ner negativen i ett kuvert och skicka till Photax.
 
Köpte den ena filmen jag haft problem med (Forte´s Europan 200) på Tradera av personen som vi rekommenderas att fråga så det är väl bara att kontakta honom om det fortsätter med de andra filmerna. Vad gäller Efke har jag aldrig haft sådana här problem, däremot någon enstaka gång att det uppträder genomskinliga prickar på filmen. Bäst är Tri-X och Plus-X, har aldrig haft kvalitétsproblem med de filmerna.
 
Jag har pratat med killarna på Photax och de säger att detta fenomen också kan röra sig om uppsvälld emulsion pga vattendroppar eller rester av vätmedel. När jag framkallade mina filmer använde jag ett annat vätmedel (Agepon) än det jag brukar (med alkohol) och när jag tänker efter så funkade det nog inte så bra utan droppar bev kvar på filmerna. Men jag använde detta värtmedel även till Kodak-filmer och på dessa har jag inte fått fenomenen. Kanske är Forte-filmerna känsligare för detta än Kodaks?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.