Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämna färgövergångar

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Har konsekvent ojämna färgövergångar på mina bilder. Himmeln är ett typiskt exempel. Förut trodde jag att detta berodde på polfiltret, som nästan jämnt satt på objektivet men på sistone har jag inte det men ändå får randiga bilder.

Mitt arbetsflöde är enligt följande:

1. Tar bilder i RAW.
2. Konverterar i RSE, sparar i tiff, 16 bit
3. Lätt bearbetning i PS (nivåer, USM).
4. Reducerar bilden för skärmvisning (1280x1024).
4. Sparar i jpg 8.

Tycker att den stora förändringen sker just när jag minskar bilden i storlek.

Bifogar två utsnitt för bedömning:

1. 100% utsnitt förre minskningen
2. 100% utsnitt efter minskningen

Ska det vara så? Är det inte så att ögat inte kan skilja mer än 256 nivåer/kanal? Varför syns det tydligt på mina bilder? Finns det något jag kan göra åt det?

Bilagor

• himmelband_100%_ursprunglig.jpg
    himmelband_100%_ursprunglig.jpg
    22.8 KB · Visningar: 222
Märkligt. Jag ser tydlig bandning i bilderna men kan inte se någon svag länk i ditt flöde. Nedskalning av bilden borde ju minska bandningstendenser.

Men var i flödet konverterar du till 8 bitar förresten? Det har du utelämnat i beskrivningen.

Skall bli intressant att höra om du kommer fram till någon lösning.

hm, nu sitter jag inte med världens bästa surfskärm, men jag ser ingen bandning alls.
men däremot jpg-artefakter.
jag skulle spara för webben istället där man kan minska på komprimeringen men ändå få lätta filer.

jimh skrev:
Men var i flödet konverterar du till 8 bitar förresten? Det har du utelämnat i beskrivningen.

Jag konverterar till 8-bit strax innan jag sparar till jpeg.

Estethia skrev:
jag skulle spara för webben istället där man kan minska på komprimeringen men ändå få lätta filer.

Oh, PS-guru är här! :) Christel, kan du vänligen förklara varför om man sparar för webb blir filerna lättare samtidigt som att komprimeringen minskar? Jag har fått för mig att den enda skillnaden är att filen strippas på EXIF information. Jag skulle gärna vilja behålla den, dock.

det finns mer gottis som filen slipper, men exakt vad har jag gömt i minneslådan.
nåt med tumnaglar eller nåt kanske?
faktum är iaf att filerna blir lättare, iaf mina bilder. ;o)

USM innan nedskalningen? Jag har lärt mig att detta är det sista man bör göra med sin bild, efter att den fått den slutgiltiga storleken. Kanske inte det som orsakar detta problem, men kom bara att tänka på det.

mange78 skrev:
USM innan nedskalningen? Jag har lärt mig att detta är det sista man bör göra med sin bild, efter att den fått den slutgiltiga storleken. Kanske inte det som orsakar detta problem, men kom bara att tänka på det.

Det finns lite olika teorier om hur och när man ska skärpa upp bilden. Men jag gör det sist, ja.

Ja, jag skrev lite otydligt. I parantes beskrev jag bara typer av arbeten jag gör i PS. Minskningen sker också i PS.;-) Och sedan USM.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto