alf109
Aktiv medlem
Hej
Vill bara tillägga att frågor om injusterade objektiv och kameror också är ett mycket aktuellt ämne för Leica!!! Dels finns det tydligen många nya Leica M9 som måste justeras - trotts kvalitetskontrollen som i sig skall vara rigorös. Dessutom visar det sig att många av de äldre Leica objektiven som använts på de analoga kamerorna måste justeras för exakt fokuspunkt när de används på nya M8 och M9. Men när det väl är gjort så blir resultaten fantastiska.....
Så det är inte alls bara Nikon och Canon som har dessa problem.
/Anders
Det jag undrade över i tråden var ojämn kvalitet på objektiven. Anledningen är att jag tänkte komplettera min utrustning med en 5D MK2.
Ett visst fokusskift vid nedbländning får man med alla objektiv. i filmvärlden "doldes" detta av emulsionstjocklek men en sensor har ett absolut skärpeplan som gör den känsligare för denna typ av "problem". Det handlar alltså om sfärisk aberration som gör att strålarna bryts till lite olika djup beroende av hur långt ut från optiken centrum de kommer. Om man då som i Leicafallet med exempelvis summilux 35 asph (den förra) optimerar skärpeplanet för full bländaröppning kommer man att vid nedbländning få en glidning av skärpeplanet som märks på en sensor men som fortfarande rymdes inom emulsionstjockleken på film. Problemet finns främst vid de riktigt ljusstarka objektiven av förklarliga skäl, och på de senare konstruktionerna har man optimerat för detta redan i designen av objektiven, därför brukar man skriva att de är anpassade för digital användning eller liknande.
Men som sagt min fråga gällde inte riktigt detta utan den ojämna optiska kvaliteten hos likadana objektiv. Och att Leica har sina egna problem är jag medveten om, det är därför jag överväger en 5D MK2 och inte en M9:a