Annons

Ojämn filmframdragning alternativt labstrul?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanh

Aktiv medlem
Hej!
Senaste tiden har jag haft problem med diaframkallningen i form av att jag får tillbaka diabilder från labbet som varit felskurna. Jag använder Fuji i Ånge, framkallning inkl ramning. Kamera EOS 5. Bilderna är skurna med förskjutning så att ett helt bildmellanrum skurits till en bild och denna är då tätt beskuren på andra sidan, ibland är en del av bilden skuren tillsammans med nästa mellanrum. Alltid till vänster på bilden finns det svarta mellanrummet av ngn anledning. Jag har även öppnat ramar där det inte sett ut som om det varit felskuret, även dessa har haft ojämn tillskärning, dock i mindre grad.
Jag ringde Fuji Ånge för att få höra vad de trodde om det hela, blev vänligt bemött. Mannen föreslog att det kunde röra sig om att min kamera drog fram filmen ojämnt. Jag ska skicka in lite bilder så de får kolla på det.
Jag skulle vara intresserad av Era åsikter, har ni hört om EOS 5:eek:r (eller andra kameror) som börjar dra fram ojämt? Är det vanligt att få film felskuren från lab? Någon annan som råkat ut för detta från Fuji?

Jag förstår att min fråga automatiskt besvaras om jag skickar in ett par filmer som inte ramas, därefter mäta avståndet mellan rutorna. Tänkte fråga här innan.

Lång fråga, tacksam för kommentarer!

Johan

Jag har själv aldrig framkallat dia hos Fuji i Ånge men har läst här att många har haft liknande problem som dig så jag betvivlar starkt att det är din kamera det är fel på. Det brukar vara en ren reflex hos alla fotolabb att automatiskt skylla på kunden/kundens kamera när dom strulat till någonting.

Kolla in den här tråden t ex

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=257

/jocke

Det har faktiskt bara hänt en gång för mig att Fuji i Ånge klippt fel och jag har säkert skickat dit 70 filmer.Men däremot så får man ju repor på filmen emellanåt från dom.

Förstår inte varför folk envisas med att skicka dia till fuji... Negativ film gör det bra. Men det finns bättre ställen. T.ex Proffskopia i Jönköping (scandinavianphoto-påsar). De är riktigt bra, aldrig varit missnöjd med dem.

Att skylla på att kameran drar fram filmen ojämt är väl lite magstarkt...har föresten själv en EOS 5:a.. inga problem här inte...

Jag har själv svårt att tro att kameran skulle dra fram ojämt. Faktum är dock att alla av bilderna jag kollat på är ojämt klippta i varierande grad. Jag får helt enkelt testa annat lab eller lämna för bara frmk.
Tacksam för fler kommentarer kring ämnet!

Johan

Fuji i Ange är kort och gott ett framkallningslabb för semesterfotograferande icke fotointresserade människor med kamera.

Ganska fort så faller Ånge bort för fotoamatörer som kräver lite kvalité på kopior och framkallning. De är dock hyfsat billiga och välkända därför finns de kvar.

Byt labb innan de strular till någon viktig film för dig, för det kommer de garanterat att göra.

Jag har nästan helt övergivit dem, i stort sett bara semesterbilderna jag skickar dit.

Har för övrigt aldrig hört talas om en kamera som drar ojämt och tror inte särskilt på det. Det borde bli större variationer i så fall.

/Maverick

Johan,

Att bara lämna in för framkallning löser inte nödvändigtvis problemet. Jag har skickat in 5 filmer till Fuji för framkallning. Av dem har åtminstone två kommit tillbaka med remsorna väldigt tajt klippta i högerkanten (i några fall har man t.o.m. klippt i bildrutorna).
Som tur är har inga bilder blivit totalt förstörda pga detta. För säkerhets skull kommer jag dock att framkalla mina rullar någon annanstans i fortsättningen.

snabbaste kollen av matningen i din kamera får du om du kör ett par vanliga negativa filmer som du sedan lämnar till "endast framkallning" på ett minilab. kolla början av filmen mot slutet så att du får en uppfattning om matningen är konstant oavsett full eller tom kassett.

De dia monteringsmaskiner jag jobbat med har alla matat fast längd och sedan har det varit upp till operatören att kontrollera med hjälp av syftlinjer att det inte uppstår "besvärande" matningsfel.

om en gissning har en plats här så tror jag att din kamera har en något längre (eller kortare) matning än normen (38mm) som orsakar en gradvis ackumulerad felmatning vilket gör att man måste stanna ramningsmaskinen och korrigera tillbaka manuellt. därav att du sett samma fenomen på flera olika filmer som du skickat in.
Vad fuji ånge använder för utrustning har jag dock ingen aning om.

hälsningar

Tack för alla kommentarer!
Måste poängtera att det är den senaste tiden, dvs kanske bara 4 rullar som jag märkt av att det varit ojämt skuret. Innan det har samtliga dior varit skurna så att allt sett bra ut. Har haft min kamera nu i 4 år, inte utsatt den för några extrema påfrestningar nyligen. Kanske den håller på att lägga av :(
Om någon annan har en åsikt är det fritt fram :)

Johan

Jag har skickat mina diafilmer till fuji Ånge i flera år, men nu kanske det är dags att tänka om.
Sista omgången på fyra filmer kom tillbaka på bara ett par dar, som vanligt, men en av filmerna var totalt felklippt, se nedan.

(tar alltid framkallning utan ram, bilderna ligger klippta fyra och fyra)

Ingen viktig bild, och jag trodde att detta var en engångsgrej. Men när jag nu läser att flera är drabbade börjar man ju undra.
En gång räcker, nästa gång kan det vara nåt viktigt som faller för saxen.

Vad rekommenderar Ni istället, kära bröder och systrar?

Bilagor

• felklipp.jpg
    felklipp.jpg
    13.2 KB · Visningar: 269
Jag rekommenderar att klaga och be dem lägga ut för filmkostnad,framkallningskostnad och portoutlägg...De har ju faktiskt tagit sönder det man bad de göra........suck....Jag hade skrikit HÖGT!!

Detta med två filmer som plåster på såren, som jag förstått är ngn form av standardersättning, är det utöver kostnader för framkallning och porto? Hur mycket kan man kräva helt enkelt?

Nån av er som är missnöjd kanske borde skriva ut detta forum & skicka upp till Ånge, alt. hänvisa till adressen. Borde väl ge dem en tankeställare tycker jag.

Larsa.

Jag rekommenderar dig att byta labb. Fuji är inte så billiga heller så att det motiverar att använda det labbet. Framkalla hos ett proffslabb i stället och bli en nöjd kund.

johanh skrev:
Jag skulle vara intresserad av Era åsikter, har ni hört om EOS 5:eek:r (eller andra kameror) som börjar dra fram ojämt? Är det vanligt att få film felskuren från lab? Någon annan som råkat ut för detta från Fuji?

samma sak hände mig på ett labb i australien- de sa också att det kunde bero på frammatningen (jag har en eos1n). jag har inte haft problem sen dess så det berodde nog på labbet

Den enda kameran som jag vet att det är vanligt med att dom drar fram ojämt är Hasselblad. Man får byta kugghjulen i bakstyckena lite då och då...
Min mamiya behöver det på ena bakstycket nu efter fem(?) års hårt användande...

Har själv en EOS5 och också haft problem med att bilderna blivit fel skurna.
Men detta har berott på mig själv, då jag har haft ur filmen och satt i den igen.
Förutom detta har jag aldrig fått bilden fel skuren av labbet.
Har framkallat och testat många olika labb och min slutsats av det hela är, att vilket labb du än använder så kan filmen skadas.
Det värsta skadorna jag har fått på en film orsakades av ett såkallat proffslabb.
Visst kan man få små repor hoss vissa labb, men kolla proffslabben, det är ofta små repor där också.
Har pratat en del med andra fotografer också.
En del rekommenderar ett labb som nästa fotograf varnar för.
Det är bara och testa sig fram själv och hoppas på turen.

TT.

Jag frågade mitt labb om jag var tvungen att flagga speciellt om jag bytt film mitt i en rulle så att avståndet kunde vara ojämnt. De sa att det var ok, att jag inte behövde säga något speciellt utan det gick bra ändå eftersom filmerna fimpades manuellt.

Häromdagen fick jag ändå en sån film felklippt mitt i en ruta. Gick då tillbaka för att prata med dem och fick rådet att i fortsättningen märka upp såna rullar. Och så fick jag två Velvia i ersättning. Klart storstilat tycker jag. Och ett bra exempel på att det är bra för samarbetet att ha ett labb man går till personligen istället för att skicka med posten.

Den klippta bilden var väl en svag trea enligt betygsdefinitionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar