Annons

Oh Lycka!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik72

Aktiv medlem
Jag känner att jag bara måste sända ut några virtuella frivolter av lycka!!
Jag har precis lyckats göra ett riktigt kap, som jag ser det!
Jag har lyckats komma över en Nikon F4 men det mellanstora batteripacket. Desutom medföljer ett NIKKOR AF 80-200mm 4,5-5,6D Allt för bara 2500:-

Hoppas påstgången är snabb så att jag får min guldklimp snaaart!

Nu känns det ju som att jag skulle behöva komplettera med åtminstone ett objektiv till. Är det någon som har lite tips på vad som skulle tänkas vara ett bra köp.
Jag har lyckats läsa mig till att man kan slänga på i stort sett vilka gluggar som helst och få det att fungera, visserligen med begränsningar på vissa objektiv. Nu undrar jag vilka fungerar fullt ut och vilka fungerar med begränsningar och vad består begränsingarna av?
Tacksam för svar!
 
Det är bara att gratulera till ett mycket bra köp. Det är ta mig tusan inte klokt att folk säljer sina extremt bra kameror till priset av en kompaktkamera.. Men det är ju bara att tacka och ta emot:)

I princip kan du använda vilka Nikon-objektiv som helst, med vissa undantag. Vilka objektiv detta berör står i F4-manualen. om du vill ha full funktionalitet ska du välja AIS-objketiv och nyare. På F4 har du ingen användning av D-objektiv, men det kan vara klokt att satsa på AF-D i alla fall för att vara framtidssäker. G-objektiv utan bländarring bör du undvika på F4 eftersom dessa endast fungerar i lägena PH, P och S.

Här har du en guldgruva när det gäller Nikon F4. Bara att läsa och gotta sig.
 
Senast ändrad:
Ett tips; Kolla att R2-knappen för låsning fungerar. Det är F4:ans enda svaga punkt. I övrigt är det en stridsvagn som håller i ur och skur.
 
Tänk också på att MB-21, det mellanstora batteripacket, har en omkopplare som du måste ställa in beroende på vilken batterityp du vill använda. På MB-20 (lilla batteripacket) och MB-23 (stora batteripacket) finns ingen omkoppalare vilket innebär att du slipper ställa om.

MB-23 är visserligen en aning klumpig men det är mycket smidigare att byta batterier i detta batteripack eftersom man kan lossa batterihållaren (MS-23) utan att lossa batteripacket.

Med databakstycket MF-23 får du ett helt gäng nya funktioner, vars nytta kan diskuteras. En av få nyttiga finesser som tillkommer är exempelvis frysfokus. Om du skulle få för dig att vilja köpa detta kan det vara värt att tänka på att det är ganska klumpigt och extremt opedagogiskt utformat. Utan en manual är det inte ens att tänka på, så opedagogiskt är det. Inte ens med manual är det lätt att lära sig.
 
Tack för alla tips och råd!

Efter att ha tittat på de länkar jag har fått, börjar jag mer och mer inse att jag nog har gjort en riktigt bra affär.
En fråga angående batterier: Hur batterslukande är F4:an? det kanske inte gör något att det är lite bökigare att byta batterier på MB-21? Kan det vara värt att investera i det mindre eller större packet, eller kanske båda?
 
F4:an är absolut inte batterislukande. Enligt manualen ska den med alkaline-batterier klara 90 rullar! med MB-21 vid 20 grader celcius. Vi tio grader ska den klara 15 rullar.

Det är alltså inget problem att oroa sig för. Enda anledningen att skaffa sig något av de andra batteripacken är för smidighetens skull (MB-20) och för att det är lättare att byta batterier (MB-23).

Om jag hade varit som du skulle jag absolut nöjt mig med MB-21:an som är en mycket bra kompromiss mellan hastighet och smidighet.
 
En fördel med MB-23 är att om du har tänkt att använda kameran handhållen med stora och tunga objektiv, som exempelvis 80-200/2,8, så är balansen i det närmaste perfekt med den kombinationen. Detta gör just den kombinationen mycket lätt att handhålla vid relativt långa tider.
 
Låter som förnuftiga tips. Jag gör nog så att jag börjar med packet som sitter på nu (MB-21) Men i framtiden kommer jag nog snoka runt lite på begagnatmarknaden efter de andra batteripcken också. Första prioritet nu får nog ändå vara fler gluggar.

Tack än en gång för alla nyttiga tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.