Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ohållbar situation i slussen på GalleriFS!?

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Först och främst tycker jag att urvalet av bilder i GalleriFS är väldigt bra och galleriet är ett stort tillskott till FS. Problemet är att det helt klart blivit en anstormning av nya bilder till slussen (idag ligger ca. 900 och väntar på bedömning) vilket ger allt för långa ledtider. Dessutom tycks det mig att "kvaliteten" på bilderna som ligger och väntar på bedömning i slussen sänkts betydligt på senare tid. Något borde göras åt detta.

Just detta problem har diskuterats i en tidigare tråd utan att någon permanent lösning kom till stånd. Istället gjorde juryn i GalleriFS en tillfällig kraftsamling (all heder åt det) och kommentera de närmare 600 bilder som låg väntande i poolen då. Dessvärre är vi nu tillbaka i samma situation igen (t.o.m. värre).

Själva processen med värdar i kombination med juryn tycker jag är bra och behöver inte förändras. Dock borde slussen modifieras så att:
1) Betalande kan lägga till en bild per månad och icke-betalande en bild var annan månad (alltså en halvering).
2) Skapa positiv återkoppling för de som får med en ny bild genom att bjuda på 1-2 extra-chanser.

Dessa triviala tillägg resulterar i att den totala tillströmningen minskar med närmare 50% samtidigt som de fotografer som visar på kvalitet gynnas (oavsett om de är betalande eller ej). Som ett resultat av detta kommer även ledtiden minska så snabbare svar kan ges. Vilket leder till att det återigen kommer kännas kul att rösta på bilder i slussen (istället för bara hopplöst som det är nu).

Som en ren bonus kommer även kvaliteten i poolen öka vilket gynnar alla här på FS.

Kvaliteten på bilderna i kön är som de är, det kan ingen göra något åt. Det är ju därför ni i slussen ska agera som ett filter, för att det bara ska vara bra bilder i galleriet.
Eftersom antalet medlemmar i filtret ökar för varje bild som antas så borde det inte vara något problem med en bildanstormning. Godkänn en bild och rekrytera därmed en förstärkning till filtret.

Jag förstår om folk gnäller när de inte blivit antagna, men det här förstår jag inte. Jobba på lite eller stäng kön och låt oss nöja med det befintliga galleriet.

Kvaliteten på bilderna i kön är som de är, det kan ingen göra något åt. Det är ju därför ni i slussen ska agera som ett filter, för att det bara ska vara bra bilder i galleriet.
Nu är det ju inte kvaliteten på bilderna i slussen jag primärt ifrågasätter utan snarare den stora tillströmningen. Dock tror jag bestämt att mänden nya bilder i slussen hänger ihop med den lägre kvaliteten på dessa. Som det är nu verkar folk ladda upp bilder enligt löpandebands-principen. Om man minskar antalet bilder som medlemmar på FS kan skicka upp så kommer folk i högre utsträckning vända och vrida på sitt bildval innan de skickar upp sin bild.

Eftersom antalet medlemmar i filtret ökar för varje bild som antas så borde det inte vara något problem med en bildanstormning. Godkänn en bild och rekrytera därmed en förstärkning till filtret.
Som jag explicit skriver tycker även jag att processen med värdar och jury är bra och inte behöver ändras. Dock kan man bara konstatera att processen inte klarar av den strida ström av nya bilder till slussen som vi ser nu.

Jag förstår om folk gnäller när de inte blivit antagna, men det här förstår jag inte. Jobba på lite eller stäng kön och låt oss nöja med det befintliga galleriet.
Detta har inget att göra med i vilken utsträckning bilder blir antagna eller ej, och det var inte min mening att verka "gnällig" (försökte verkligen vara konstruktiv i mitt inlägg). Att uppmana jury samt värdar att jobba hårdare fungerar inte, och det har redan testats. Att stänga kön ger bara en temporär andhämtning sen är vi tillbaka i samma situation igen (som vi också sett tidigare). Detta är anledningen till mitt första inlägg.

Om man minskar anstormningen av nya bilder med 50% samtidigt som man ger fotografer som blivit antagna 1-2 extra bonus-chanser så uppnår man följande effekter:
1) Färre biler i slussen innebär att fler kommer hjälpa till och rösta eftersom det då inte är en övermäktig uppgift. Jag vet att det inte bara är jag som känner hopplöshet inför röstningen på slussbilderna. För ärligt talat hur kul känns det att ge konstruktiv kritik när det ligger mer än 800 bilder och väntar på ens feedback. Jag känner iaf uppgivenhet efter att ha gått igenom sådär en 50 bilder.
2) Kvaliteten in till slussen kommer öka eftersom medelmmar är mer måna om att ta tillvara chansen.
3) Att ge antagna fotografer en bonuschans kommer ytterligare öka kvaliteten i slussen, samtidigt som fotograferna i större utsträckning knyts till GalleriFS vilket ökar chansen för att de röstar än mer.
4) Betydligt kortare ledtider från det att en bild laddas upp och feedbacken kommer medlemmen tillhanda.

Summa summarum ger detta snabbare feedback, högre kvalitet och mindre känsla av hopplöshet inför röstningen i slussen.

Senast ändrad:
En tanke slog mig nyss, en drastisk idé som jag inte tänkt färdigt, men ändå:

Varför inte göra så att när en bild blivit vald till favorit av minst X antal personer skulle den automatiskt hamna i Galleri FS slussen, och man skulle inte kunna lägga in bilder dit på annat sätt? Eller varför inte slopa slussen och låta dem hamna direkt i Galleri FS (då med lite högre antal personer som valt bilden till favorit)?

För övrigt understöder jag idén att begränsa inflödet i slussen med hälften om situationen är sån som beskrivs ovan. Låter rätt ohållbar..

Varför inte göra så att när en bild blivit vald till favorit av minst X antal personer skulle den automatiskt hamna i Galleri FS slussen, och man skulle inte kunna lägga in bilder dit på annat sätt? Eller varför inte slopa slussen och låta dem hamna direkt i Galleri FS (då med lite högre antal personer som valt bilden till favorit)?
Det var en intressant idé. Som det är nu brukar jag gå via bildsök, och där göra ett par inställningar för att se alla bilder som någon valt som favorit här på FS. Vad gäller att automatiskt lägga till favoritbilder till GalleriFS tror jag inte vore så bra idé dock. Grunden i GalleriFS bygger på att alla bilder där ska ha passerat nålsögat som jury samt värdar utgör.

Däremot hade jag tyckt det vore kanonbra med ett separat galleri där alla favoritbilder som minst 1 medlem här på FS valt ut. Eller ännu bättre att var och en kan lägga denna gräns där man vill ha den, t.ex. att minst 5 medlemmar måste valt en bild till favorit för att den ska få vara med i galleriet.

En sådan funktion hade iaf jag gillat för som det är nu när man måste gå via sökformuläret så innehåller resultatet mycket "brus" (bilder som iaf jag inte är så imponerad av). Vilket man isf skulle råda bot på.

Vad det handlar är ju att folk måste ha en rejäl dos självkritik, vilket folk helt uppenbart inte har med tanke på den enorma anstormning som har skett. Det är akvarellbilder (då har man VERKLIGEN inte förstått vad fotosidan handlar om), och bilder som det må finnas någon tanke bakom, men den framgår inte och det estetiska är misslyckat. Folk lägger helt enkelt in bilder i slussen för att testa, och det verkar ske utan den urskiljning som önskas.

Så jag är verkligen för en stark begränsning av inflödet. Betalande medlemmar: ett försök i halvåret. Icke-betalande medlemmar: ett försök om året. Det är och SKA inte vara något dussingalleri. Det SKA vara jäkligt exklusivt att komma med i Galleri FS, och man SKA inte ansöka med var och varannan halvdan bild! Jag tycker absolut att det räcker med ett försök i halvåret för betalande medlemmar och ett försök om året för icke-betalande medlemmar. SÅ många riktiga höjdarbilder tar de flesta ändå inte om året så att det blir en reell begränsning.

Vad det handlar är ju att folk måste ha en rejäl dos självkritik, vilket folk helt uppenbart inte har med tanke på den enorma anstormning som har skett. Det är akvarellbilder (då har man VERKLIGEN inte förstått vad fotosidan handlar om), och bilder som det må finnas någon tanke bakom, men den framgår inte och det estetiska är misslyckat. Folk lägger helt enkelt in bilder i slussen för att testa, och det verkar ske utan den urskiljning som önskas.

Så jag är verkligen för en stark begränsning av inflödet. Betalande medlemmar: ett försök i halvåret. Icke-betalande medlemmar: ett försök om året. Det är och SKA inte vara något dussingalleri. Det SKA vara jäkligt exklusivt att komma med i Galleri FS, och man SKA inte ansöka med var och varannan halvdan bild! Jag tycker absolut att det räcker med ett försök i halvåret för betalande medlemmar och ett försök om året för icke-betalande medlemmar. SÅ många riktiga höjdarbilder tar de flesta ändå inte om året så att det blir en reell begränsning.

Isf, töm galleriet så alla passerat samma krav. SÅ många höjdarbilder ligger det inte i GalleriFS...

Bra idé!
Som du säger, i GalleriFS ska det ligga kanonbilder och kanonbilder endast. Sådana bilder tar man inte en i månaden :)

Vad sägs om att man inte ska få ansöka med egna bilder utan får nominera andras istället?. Bara en tanke.

Vad sägs om att man inte ska få ansöka med egna bilder utan får nominera andras istället?. Bara en tanke.

I så fall kan man nog lika gärna införa en funktion som stoppar in bilder i galleriet baserat på visnings och kommentarsstatistik. De som redan syns mest och har kommentatorskompisar är de som kommer att bli nominerade.

Jag håller med Walle! Problemet med Galleri FS är det för stora inflödet i slussen. Själv har jag liksom tröttnat på att rösta när man varje gång man går in i slussen möts av sida upp och sida ner med bilder. Idag var det iofs bara 6 sidor, men även det är för mycket. Skulle kännas bättre att nån gång, som i början av galleriets existens, kunna beta av hela slussen.

Jag har tidigare, när det pratats om för högt inflöde överlag på FS, föreslagit ett system liknande det på photosig, där man får "poäng" för kommentarerna man ger och ju fler som tycker att det var en givande kommentar med konstruktiv kritik ju fler poäng får man och efter ett visst antal poäng får man ladda upp en bild till. Givetvis ska man kunna lägga upp bilder även utan att kommentera (på photosig tror jag man kan lägga upp en bild per 3 gygn, eller något sådant), men på detta sätt kan man starkt begränsa antalet bilder, men ge de som är aktiva och ger kritik chansen att få lägga upp fler.
Något liknande kunde man göra med slussen. Man får lägga upp en bild per 6 månader, men har man fått en bild antagen så att man kan bedöma bilderna i slussen så får man lägga upp ytterligare en bild per 100 (bara som ett exempel) bilder man har bedömt.
Poängen "lever" dessutom bara en viss tid, så man kan inte samla på sig massa poäng för att sedan lägga in 100 bilder på en gång.

Nu får man ju inte miljoner kommentarer på photoshig heller, men jag upplever att det är mycket oftare man får kommentarer där. Om man får något extra för att ge kritik (eller bedöma bilder i slussen) kommer fler att göra det.

En annan grej som de gör på photosig är att skilja på kritik och kommentarer. För kommentarer, som ska användas när man bara vill säga "Fy tusan vilken fin bild!" eller "Den här var ingen höjdare du..." finns det ett särskilt fält och dessa kan man inte få några poäng för. (Och lämnar man något sådant som kritik får man tummen ner och minuspoäng.)

Att ha en bild i GalleriFS har helt enkelt blivit en statussymbol på Fotosidan. Ni har i vissa perioder varit allt för frikostig med invalen i gruppen. Det har gjort att folk blir förbannade som inte får med sina bilder som är minst lika vassa som andra bilder i galleriet.

Alla som är med här på fotosidan söker på något sätt ett erkännande för det vi sysslar med. Då blir helt enkelt det ultimata erkännandet att man får med en bild i GalleriFS. Jag har en bild som verkar ligga på vänt nu för den har inte blivit rejektad men den har heller inte blivit antagen. Då är det ganska tråkigt att läsa att ni som sitter i "filtret" för att ni en gång kommit med inte "orkar" sitta och bedöma. Ta då med er eran bild och hoppa ur gruppen för att lämna plats åt andra som vill göra jobbet.

Det uppstår nämligen ett annat problem iom detta och det är att jag inte kan lägga in en annan bild i Bildkritik för att de tillhör samma poolgrupp. Så ni som inte ORKAR bedöma bilder i GalleriFS stoppar alltså upp en massa funktioner för oss som ligger och väntar på er.

Sen kan jag hålla med om att något kan behöva göras för att minska tillströmningen av bilder. Exempelvis att icke betalande aldrig kan ladda upp bilder. Bronsmedlemmar en bild i halvåret, Silvermedlemmar en gång varannan månad och Guldmedlemmar en gång i månaden.

Mvh
Nicklas Thiger

Det blir väl inte fler som röstar för att några inaktiva tar bort sina bilder?

Det blir väl inte fler som röstar för att några inaktiva tar bort sina bilder?

Nej givetvis inte, men jag tycker att man genom att ansöka till GalleriFS någonstans tar på sig ett ansvar i att vara aktiv i gruppen. Om vi ponerar att det är 100 personer med i GalleriFS (troligtvis många fler). Då behöver dessa personer kommentera 2 bilder var i fem dagar för att de 1000 bilder eller vad det nu var som låg i kö skall bli tittade på. Det är väl inte för mycket begärt?

Att ha en bild i GalleriFS har helt enkelt blivit en statussymbol på Fotosidan. Ni har i vissa perioder varit allt för frikostig med invalen i gruppen. Det har gjort att folk blir förbannade som inte får med sina bilder som är minst lika vassa som andra bilder i galleriet.

Alla som är med här på fotosidan söker på något sätt ett erkännande för det vi sysslar med. Då blir helt enkelt det ultimata erkännandet att man får med en bild i GalleriFS. Jag har en bild som verkar ligga på vänt nu för den har inte blivit rejektad men den har heller inte blivit antagen. Då är det ganska tråkigt att läsa att ni som sitter i "filtret" för att ni en gång kommit med inte "orkar" sitta och bedöma. Ta då med er eran bild och hoppa ur gruppen för att lämna plats åt andra som vill göra jobbet.

Det uppstår nämligen ett annat problem iom detta och det är att jag inte kan lägga in en annan bild i Bildkritik för att de tillhör samma poolgrupp. Så ni som inte ORKAR bedöma bilder i GalleriFS stoppar alltså upp en massa funktioner för oss som ligger och väntar på er.

Sen kan jag hålla med om att något kan behöva göras för att minska tillströmningen av bilder. Exempelvis att icke betalande aldrig kan ladda upp bilder. Bronsmedlemmar en bild i halvåret, Silvermedlemmar en gång varannan månad och Guldmedlemmar en gång i månaden.

Mvh
Nicklas Thiger

Nu tycker jag att du är ute och tar en liten cykeltur :)

Just nu finns det 11 sidor med 20 bilder vardera (ungefär, det är säkert inte 20 bilder på sista sidan) i slussen. Skulle det vara ett krav att rösta på samtliga tycker du? Ärligt talat, om det vore kravet skulle nog ingen orka vara medlem i poolen ifråga.

Just nu kan jag dessutom konstatera att samtliga bilder på sida ett är mycket bra/snygga/passar min smak (för att gardera sig, annars får man väl pisk av någon messerschmitter som vill göra sig lustig över att jag minsann inte bestämmer vad som är bra eller snyggt)! Det gör det ännu svårare att ta ställning.

Sen undrar jag, är du säker på att du inte kan lägga in en bild i poolen bildkritik enkom för att du har en bild som ligger i slussen i galleri FS? Det låter konstigt, så ska det inte fungera som jag har förstått det, men jag kan självfallet ha fel.

Nu tycker jag att du är ute och tar en liten cykeltur :)

Just nu finns det 11 sidor med 20 bilder vardera (ungefär, det är säkert inte 20 bilder på sista sidan) i slussen. Skulle det vara ett krav att rösta på samtliga tycker du? Ärligt talat, om det vore kravet skulle nog ingen orka vara medlem i poolen ifråga.

Just nu kan jag dessutom konstatera att samtliga bilder på sida ett är mycket bra/snygga/passar min smak (för att gardera sig, annars får man väl pisk av någon messerschmitter som vill göra sig lustig över att jag minsann inte bestämmer vad som är bra eller snyggt)! Det gör det ännu svårare att ta ställning.

Sen undrar jag, är du säker på att du inte kan lägga in en bild i poolen bildkritik enkom för att du har en bild som ligger i slussen i galleri FS? Det låter konstigt, så ska det inte fungera som jag har förstått det, men jag kan självfallet ha fel.

Jag vet inte hur slussen ser ut. Jag har ingen bild i GalleriFS så jag antar att jag inte kommer åt den delen. Jag kan bara se bilder som är med i GalleriFS och inget annat vad jag vet.

Hur funkar förfarandet då? Hur väljs en bild in i GalleriFS? Du har en bild i galleriet så du borde ju veta? Vem bestämmer vad som skall få komma med?

Jag har sagt det förut men kan väl tjata lite; motiveringarna för rösterna är meningslösa då dom sällan passar med vad jag skulle vilja säga, och då dom dessutom inte förmedlas till fotografen. Det gör det bara krångligt och irriterande att lägga sin röst - förenkla systemet med ett enkelt tummen upp och tummen ner så skulle det gå bättre att få folk att rösta mer.

Jag har sagt det förut men kan väl tjata lite; motiveringarna för rösterna är meningslösa då dom sällan passar med vad jag skulle vilja säga, och då dom dessutom inte förmedlas till fotografen. Det gör det bara krångligt och irriterande att lägga sin röst - förenkla systemet med ett enkelt tummen upp och tummen ner så skulle det gå bättre att få folk att rösta mer.

Då går det att visa sitt missnöje genom att påtala att det fungerar dåligt, precis som du gör nu. Men det tycker inte jag är motivering nog till att inte göra det som faktiskt förväntas av dig som antagen till Galleriet. Om det omständiga röstningsförfarandet gör att du bara kan kommentera 2bilder om dagen och inte 5 så må väl så vara fallet. Men inget blir ju bättre av att mulna ihop och skita i det helt och hållet.

Det behövs uppenbarligen en ändring av röstningen i GalleriFS och jag hoppas att fotosidans ledning tittar in på forumet och uppmärksammar detta...

http://www.fotosidan.se/gallerifs/about.htm

I slutändan är det alltså redaktion som gör en gallring utifrån rösterna som fallit. Och de gör det inte varje dag vilket gör att det kan ta lite tid ibland.

Tack för länken. Slarvigt av mig att inte titta efter den informationen själv.

Mvh
Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar