ANNONS
Annons

Oflexibel importfunktion i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag är ibland lite slö med att ladda över bilder till datorn direkt efter att jag fotat. Ofta blir det foton från flera olika tillfällen på samma minneskort som ska laddas över när jag väl sätter mig vid datorn.

Finns det nån möjlighet i Lightroom att markera ett gäng av bilderna på minneskortet, ställa in lite taggar och namnge filerna utan att sen tvingas importera de bilderna innan man kan namnge och tagga nästa grupp? Här om dagen hade jag 600 bilder från 3 olika tillfällen. Jag såg ingen annan lösning än att först markera de 200 från första tillfället, ställa in namn och taggar för dessa och importera. Sen sitta och rulla tummarna i några minuter innan jag fick upprepa proceduren för nästa grupp foton och sen en tredje gång för sista gruppen.

En lösning är ju att strunta i namngivning och taggning vid importen och bara skicka in alla bilderna i Lightroom och sen namnge och lägga på import-taggarna men det hade varit smidigt att slippa det steget.

Jag tänker mig att man skulle kunna markera de bilderna man är intresserade av i importfönstret och sen lägga på namngivningsregler och taggar för just dem, sen markera en annan grupp och namnge/tagga dem för att slutligen trycka på import och under tiden samtliga bilder hämtas över kunna lämna datorn. (Trots Firewireläsare och snabba minneskort tar det ju en stund)

Det är nog inte LR som är oflexibel utan ditt tänk om katalogstruktur och filnamn som är av den gamla eran.

Finns en uppsjö av olika tänk och arbetsflöde, men LR baserar sin databas i EXIF, Taggning, Betyg, Färg, Collections etc.

När du lärt dig hur man hanterar ovannämnda saker så lär du inse att du arbetat ineffektivt. Själv har jag ena foten i den gamla tänket och andra i det nya. Av renlathet så har jag kvar mappstruktur efter datum och årtal samt filnamnen är alltid datum+kamerannamn.

Men resten är i det nya så jag hittar både i det gamla systemet och i det nya. Det vore dumt att, om jag förstår dig rätt, namnge filnamn efter evenemang/tema för det är väl det du menar typ: "Carros födelsedag - 001.jpg" eller "Makro bild - 029.CR2"

/Stefan

Oavsett "tänk" så vore det faktiskt inte så dumt om man redan vid importen kunde tagga en delmängd av bilderna med en viss beteckning och resten med en annan. Som det är nu får man antingen först importera de bilder som ska ha samma etikett för att sedan komplettera med de som ska ha nästa, osv, eller så får man importera alla och tagga i efterhand. Jag uppfattar det som att det är precis det här även trådskaparen retar sig på.

Det kanske hänger lite på hur man importerar, i och för sig - jag tankar in alla bilder som råkar komma från ett och samma kort vid ett tillfälle, så det blir ibland från lite olika fotosessioner. Ser man till att endera importera oftare (jobbigt) eller använda fler minneskort (dyrt) så uppstår kanske inte det problemet.

Det är nog inte LR som är oflexibel utan ditt tänk om katalogstruktur och filnamn som är av den gamla eran.

...

Men resten är i det nya så jag hittar både i det gamla systemet och i det nya. Det vore dumt att, om jag förstår dig rätt, namnge filnamn efter evenemang/tema för det är väl det du menar typ: "Carros födelsedag - 001.jpg" eller "Makro bild - 029.CR2"

Jag tror jag är ganska väl insatt i databastänket som finns i Lightroom men jag förstår inte hur det skulle leda till att man inte kan ha en mapptruktur och namnge filer? Tvärtom fungerar ju LR ypperligt på en katalog i en mappstruktur och det har ju också kraftfulla filomdöpningsverktyg.

Hur som helst så vill jag inte ha alla filer i en enda stor mapp med obegripliga filnamn även om det funkar fint inne i LR. När jag t ex syncar backuper av mina foton mellan olika diskar är det mycket enklare att ha en viss struktur även på filsystemsnivå.

Hur som helst. Ta bort själva omdöpningen i mitt första inlägg. Man kan ju inte tagga en delmängd av bilderna vid import heller.

Oavsett "tänk" så vore det faktiskt inte så dumt om man redan vid importen kunde tagga en delmängd av bilderna med en viss beteckning och resten med en annan. Som det är nu får man antingen först importera de bilder som ska ha samma etikett för att sedan komplettera med de som ska ha nästa, osv, eller så får man importera alla och tagga i efterhand. Jag uppfattar det som att det är precis det här även trådskaparen retar sig på.

Exakt! Man behöver ju inte haka upp sig på det "gamla tänket" med att döpa om filer, problemet gäller ju även taggning (även om iallafall jag fortfarande gör största delen av den efter import).

Det kanske hänger lite på hur man importerar, i och för sig - jag tankar in alla bilder som råkar komma från ett och samma kort vid ett tillfälle, så det blir ibland från lite olika fotosessioner. Ser man till att endera importera oftare (jobbigt) eller använda fler minneskort (dyrt) så uppstår kanske inte det problemet.

Begränsnigen i Lightroom gör att jag gör precis som du: bara dumpar in alla bilderna i en stor hög och taggar/namnger dem efteråt. Synd att Adobe bara tänkt sig att man ska importera en session i taget från deras fina nya Importdialog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar