Annons

Oekonomisk framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Jag undrar om det ligger nåt i att det är oekonomiskt att framkalla färgbilderna själv?

Jag tänker på inköp av all utrustning och kemikalier...

Blir det så mycket dyrare att ta fram färgbilderna själv eller är det ett begrepp som fotohandlaren svänger sig med?

Jag gjorde

en överslagsberäkning för något år sedan, där jag funderade över kostnaderna för förbrukningsartiklar såsom film & framkallning.

Jag tittade lite på kemi för färg-framkallning, och konstaterade att man måste fotografera väldigt många rullar/år för att komma ned i en kostnad som motsvarar det som det kostar att låta någon annan framkalla.

Och med så många rullar (jag minns inte det exakta antalet, men för mig, med ca 50 rullar/år blev det inget alternativ) så spenderar man en jäkla tid i mörkrum. En tid som man kanske bättre spenderar någon annan stans.

Jag kom aldrig så långt att det var värt att ta hänsyn till kostnaderana för maskinerna.

Å andra sidan, egen framkallning ger en form av frihet som man inte kan få när man lämnar iväg filmen till någon annan. Och den friheten kan säkert motivera en högre kostnad.

Men helt klart är att det _är_ oekonomiskt att försöka framkalla färgfilm själv. Det går inte att konkurrera med de komersiella labbens stordriftsfördelar.

Tack för din studie och det var som jag befarade inte helt ekonomiskt för en amatör att framkalla färg själv. 50 rullar blir det kanske inte...

Jag skulle vilja ställa en följdfråga:

Vilken slutsats kommer du till om du i stället skulle välja svart/vitt framkallning.
Pratar man helt andra siffror där så att det kanske till o med LÖNAR sig att skaffa sådan utrustning själv?

Tack på förhand!

Tackar...

Klassikern: -"Det beror på hur många rullar..."

Klurigt att hitta i alla miljoner foruminläggen här...

Men det var en OK tråd du skickade.. Tack o bock!

Att framkalla färgbilder själv är nog svårt att få lönsamt om det inte gäller storförstorningar. Det är ju numera bra pris och kvalitet på webb-labben. Att framkalla negativ färgfilm är ju inte mycket svårare än att framkalla svartvitt. Jag har vid några tillfällen köpt storförpackningar och delat upp på mindre glasflaskor och då har kemikaliekostnaden per film hamnat på mellan 5 – 10:-. Hur man ska värdera att slippa ifrån ”tugget” från labben är en annan fråga.
Det finns en massa trådar om detta t ex här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=193603#post193603
/Harald

ANNONS